زهره طالبی؛ رضا نیک بخش؛ علی محمد صفانیا
چکیده
در این پژوهش هدف آزمون مدل رهبری معنوی بر تعهد ورزشی، رضایت ورزشی و بهره وری با میانجی خودشکوفایی و عضویت در ورزشهای انفرادی و تیمی بود. جامعه آماری پژوهش 409 نفر ورزشکار بودند. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی است. به منظور تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ (برای تعیین پایایی مؤلفه های پرسش نامه)، KMO و کرویت ...
بیشتر
در این پژوهش هدف آزمون مدل رهبری معنوی بر تعهد ورزشی، رضایت ورزشی و بهره وری با میانجی خودشکوفایی و عضویت در ورزشهای انفرادی و تیمی بود. جامعه آماری پژوهش 409 نفر ورزشکار بودند. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی است. به منظور تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ (برای تعیین پایایی مؤلفه های پرسش نامه)، KMO و کرویت بارتلت (برای تعیین کفایت نمونه گیری)، تحلیل عاملی اجزای اصلی (برای تعیین روایی سازه) و معادلات ساختاری (برای آزمون مدل) استفاده شد.. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه 40 سؤالی رهبری معنوی فرای (2016)، 56 سوالی رضایت ورزشی چلادورای (1998) و 58 سوالی تعهد ورزشی اسکانلان (2015) بود. براساس نتایج، رهبری معنوی درهر دو ورزشهای انفرادی و تیمی رابطۀ مثبت و معنیداری با تعهد ورزشی، رضایت ورزشی و بهره وری دارد. همچنین در هر دو الگوی ورزشهای انفرادی و تیمی وجود متغیرهای میانجی، برازش بهتری را به دست میدهد و دو متغیر حس عضویت و خودشکوفایی به عنوان میانجی اثر رهبری معنوی بر این سه متغیر معرفی شدهاند. رهبری معنوی باعث افزایش تعهد ورزشی، رضایت ورزشی و بهرهوری در ورزشهای تیمی و انفرادی می شود.
محمدرسول خدادادی؛ حکیمه متفکری؛ باقر سلیمانی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر جهتگیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه وخودکامیابی راهاندازی کسبوکار ورزشیبا در نظر گرفتن نقش میانجی مهارتهای کارآفرینانهاست. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسیارشد علوم ورزشی دانشگاههای کشور میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 364 نفر از دانشجویان انتخاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر جهتگیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه وخودکامیابی راهاندازی کسبوکار ورزشیبا در نظر گرفتن نقش میانجی مهارتهای کارآفرینانهاست. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسیارشد علوم ورزشی دانشگاههای کشور میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 364 نفر از دانشجویان انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از چهار پرسشنامه استاندارد جهتگیری کارآفرینی، قصد کارآفرینی، مهارتهای کارآفرینی و خودکامیابی استفادهشد. بعد از ترجمه و ترجمه مجدد پرسشنامهها، برای اطمینان از روایی صوری و محتوایی هر چهار پرسشنامه از نظرهای متخصصان مدیریت ورزشی و برای پایایی پرسشنامهها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی پرسشنامههای جهتگیری 84/0، قصد 79/0، مهارتهای کارآفرینی 90/0 و پرسشنامه خودکامیابی 87/0 بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نسخه 20 نرمافزار SPSS و Amos انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، مقادیر استخراج شده برای مسیرهای جهتگیری کارآفرینانه و مهارتهای کارآفرینانه (57/0)، مهارتهای کارآفرینانه و قصد کارآفرینی (61/0) معنیدار بودند (p <0/05). همچنین مقادیر استخراج شده برای مسیرهای جهتگیری کارآفرینانه و مهارتهای کارآفرینانه (57/0)، مهارتهای کارآفرینانه و خودکامیابی (25/0) معنیدار بودند (p <0/05). در نهایت اینکه گروههای آموزشی میتوانند با بالابردن انگیزه کارآفرینی به همراه تقویت مهارتهای مورد نیاز کارآفرینی، زمینه خودکامیابی و قصد کارآفرینی را در دانشجویان علوم ورزشی بهوجود آورند.