مریم فلاح کاظمی؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمید قاسمی
چکیده
جهانیشدن، اهمیت رقابتپذیری در صنعت پوشاک ورزشی را دوچندان کرده است. در کشور ما برندهای پوشاک ورزشی بسیاری وجود دارند که بهعلت عدم توانایی رقابت با برندهای خارجی، در عرصه تجارت بینالمللی فعالیت ندارند. از اینرو پژوهش حاضر درنظر دارد الگوی رقابتپذیری برندهای پوشاک ورزشی ایرانی برای ورود به بازارهای بینلمللی را شناسایی ...
بیشتر
جهانیشدن، اهمیت رقابتپذیری در صنعت پوشاک ورزشی را دوچندان کرده است. در کشور ما برندهای پوشاک ورزشی بسیاری وجود دارند که بهعلت عدم توانایی رقابت با برندهای خارجی، در عرصه تجارت بینالمللی فعالیت ندارند. از اینرو پژوهش حاضر درنظر دارد الگوی رقابتپذیری برندهای پوشاک ورزشی ایرانی برای ورود به بازارهای بینلمللی را شناسایی کند.در این پژوهش روش آمیخته(کیفی و کمی) بهکار گرفته شد. جامعه آماری شامل خبرگان در صادرات پوشاک ورزشی و تعداد 200 تولیدکننده برندهای پوشاک ورزشی در سراسر کشور بودند. 3 برند بهعنوان نمونه از جامعه اول بهصورت هدفمند و 132 نفر از جامعه دوم براساس جدول مرگان و بهصورت تصادفی انتخاب شدند. با انجام مطالعات میدانی، مؤلفههای مژثر بر رقابتپذیری شناسایی شدند و پس از تأیید در دور دوم دلفی، مدل استخراجشده از پژوهش ارائه و درنهایت پرسشنامه دارای 5 گویه و 74 سؤال براساس طیف لیکرت آماده شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز در یک نمونه اولیه 30 نفری ضریب با آلفای کرونباخ 96/0 بهدست آمد. جهت مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار Spss و Smart Pls استفاده شد.نتایج حاصل از پژوهش نشان داد مؤلفههای صادرات، تمایز برند، گرایش بازاریابی و گرایش استراتژیک، بر رقابتپذیری برندهای پوشاک ورزشی ایرانی برای ورود به بازارهای بینالمللی تأثیرگذارند.
ذبیح اله نقی لو؛ مهرعلی همتی نژاد؛ مهدی نادری نسب
چکیده
چکیدهپزوهش حاضر در صدد ارائه چارچوب مفهومی رقابتپذیری در صنعت خدمات ورزشی ایران بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه انسانی (مدیران و کارشناسان باشگاههای خدماتی، اساتید دانشگاه با تخصص بازاریابی ورزشی) و جامعه اطلاعاتی (منابع علمی، اسنادی و کتابخانهای با موضوع رقابتپذیری) ...
بیشتر
چکیدهپزوهش حاضر در صدد ارائه چارچوب مفهومی رقابتپذیری در صنعت خدمات ورزشی ایران بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه انسانی (مدیران و کارشناسان باشگاههای خدماتی، اساتید دانشگاه با تخصص بازاریابی ورزشی) و جامعه اطلاعاتی (منابع علمی، اسنادی و کتابخانهای با موضوع رقابتپذیری) بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند (17 نفر و 56 سند). ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. چارچوب تحلیلی ارائه شده شامل 5 حیطه کلی شامل مدیریت بازار، ساختار بازار، قابلیت بازار، اکوسیستم بازار و رقابتپذیری بازار میباشد. مدل مفهومی برخاسته از چارچوب کُدها به صورت یک سیستم فرایندی از اکوسیستم بازار و مدیریت بازار تا رقابتپذیری پایدار خدمات ورزشی شناسایی شد. بنابراین می-توان گفت که غفلت از هر یک از عناصر یا مولفهها میتوان به برهم خوردن نظم و تعادل نسبی در ساختار رقابتی بازار خدمات ورزشی ایران شود. از اینرو بازار خدمات ورزشی نیازمند توسعه یافتگی محیط کسب و کار و مدیریت بازار خدمات ورزشی در جهت رقابتپذیری پایدار میباشد.