بهزاد بهزادنیا؛ محمد کشتی دار
چکیده
اهمیتهای پژوهشی زیادی در زمینۀ بررسی میل به انجام فعالیت ورزشی در دانشجویان وجود دارد. پژوهش حاضر نقش رفتارهای مربی را در میل به انجام فعالیت ورزشی دانشجویان را با نقش میانجیگر نیازهای اساسی روانشناختی، از دیدگاه نظریه خود-تعیینگری بررسی کرد. 120 دانشجوی دختر و پسر که واحد تربیت بدنی عمومی را در دانشگاه انتخاب کرده بودند ...
بیشتر
اهمیتهای پژوهشی زیادی در زمینۀ بررسی میل به انجام فعالیت ورزشی در دانشجویان وجود دارد. پژوهش حاضر نقش رفتارهای مربی را در میل به انجام فعالیت ورزشی دانشجویان را با نقش میانجیگر نیازهای اساسی روانشناختی، از دیدگاه نظریه خود-تعیینگری بررسی کرد. 120 دانشجوی دختر و پسر که واحد تربیت بدنی عمومی را در دانشگاه انتخاب کرده بودند پرسشنامههای رفتار حمایتی و کنترلی مربی (فنتون و همکاران، 2014)، رضایتمندی و ناکامی از نیازهای اساسی روانشناختی (چن و همکاران، 2014) و میل به انجام فعالیت ورزشی در آینده (چاتسیسازانتیز و همکاران، 2003) را تکمیل کردند. از روشهای آماری همبستگی پیرسون و مدل مسیر استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS انجام گرفت. نتایج نشان داد که رفتارهای حمایتی ادراک شده بهطور مستقیم بر میل به فعالیت ورزشی تأثیر گذار بود (01/0> p؛ 20/0 = β). رفتارهای حمایتی همچنین به صورت غیرمستقیم و از طریق رضایتمندی از نیازهای اساسی بر میل به فعالیت ورزشی دانشجویان تأثیر داشت. رفتارهای کنترلی اما تنها بر ناکامی از نیازهای اساسی روانشناختی تأثیر گذاشت (05/0> p؛ 30/0- = β)، و تأثیری در میل به انجام فعالیت ورزشی در دانشجویان نداشت. رویکرد نظریۀ خود-تعیینگری مورد حمایت قرار گرفت، بدین شکل که، در صورتی که مربیان از نیاز اساسی روانشناختی برای خود-تعیینی دانشجویان در تربیتبدنی حمایت کنند، آنها ارضا نیازهای اساسی را تجربه کرده و میل بیشتری برای انجام فعالیتبدنی خواهند داشت. ملزومات این پژوهش میتواند برای معلمان ورزشی در دانشگاه کاربردی باشد.