بازاریابی ورزشی
عابد محمودیان؛ سعید صادقی بروجردی؛ bradley J. baker
چکیده
مفهوم استراتژیهای مقابلهای هواداران فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی، حوزه جدیدی در ادیبات مدیریت و روانشناسی ورزشی است که به تازگی علاقه محققان رفتار مصرفکننده ورزشی را بهخود جلب کرده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی انجام پذیرفت. روش تحقیق حاضر ...
بیشتر
مفهوم استراتژیهای مقابلهای هواداران فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی، حوزه جدیدی در ادیبات مدیریت و روانشناسی ورزشی است که به تازگی علاقه محققان رفتار مصرفکننده ورزشی را بهخود جلب کرده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی انجام پذیرفت. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی و بهصورت تحلیل مضمون بوده و جامعه آماری شامل هواداران تیم ملی بودند که صفحه اینستاگرام فدراسیون فوتبال را دنبال میکردند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و مصاحبه عمیق با 16 شرکتکننده تا اشباع نظری صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک کدگذاری و از نرمافزار انویوو استفاده شد. نتایج نشان داد استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی در دو مضمون اصلی؛ استراتژیهای مقابلهای احساسات- محور و مسأله- محور و شش مضمون فرعی؛ فاصله گرفتن از تیم، تقویت، موفقیت و دستاوردهای گذشته، تعصب درون گروهی و خوشبینی به آینده، رفتار تخریبی و انفجار هستند. نتایج این پژوهش در دو بخش نظری و عملی کاربردهای حائز اهمیتی را فراهم کرده است. از یک طرف، اولین مطالعه صورت گرفته در زمینه استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی در شرایط تهدید هویت تیمی بوده و بخشی از شکاف عظیم این حوزه در تحقیقات داخلی و خارجی را برطرف کرده است. از طرف دیگر، دیدگاهی منسجم و درک کاملی از استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی فوتبال و طیف وسیعی از اقدامات لازم مدیریتی برای مدیریت هرچه بهتر این استراتژیها را ارائه داده است.
بازاریابی ورزشی
داریوش معرفت؛ اکبر فریدفتحی؛ مریم فریدفتحی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر ترویج تصویر برند شخصی در بین ورزشکاران قهرمان استان آذربایجان شرقی انجام گرفت. پژوهش به لحاظ هدف از تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش اجرا از نوع تحقیقات توصیفی – تحلیلی میباشد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته میباشد که با بررسی متون علمی و چند مصاحبه اولیه با پیشکسوتان و متخصصان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر ترویج تصویر برند شخصی در بین ورزشکاران قهرمان استان آذربایجان شرقی انجام گرفت. پژوهش به لحاظ هدف از تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش اجرا از نوع تحقیقات توصیفی – تحلیلی میباشد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته میباشد که با بررسی متون علمی و چند مصاحبه اولیه با پیشکسوتان و متخصصان ورزشی استان تدوین گردید. روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی تاییدی و پایایی پرسشنامه، از طریق آزمون آلفای کرونباخ در یک نمونه اولیه 30 نفره مورد بررسی قرار گرفت. به منظور بررسی روایی محتوا پرسشنامه در اختیار 10 تن از متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل ورزشکاران، مربیان، داوران و پیشکسوتان ورزش قهرمانی استان آذربایجان شرقی بود. با توجه به عدم دسترسی آسان به کل جامعه تحقیق و نامشخص بودن دقیق تعداد جامعه، روش نمونهگیری مورد استفاده روش در دسترس بود که بر این اساس 210 نفر به عنوان نمونه درنظر گرفته شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای EXPERT CHOICE و SPSS انجام گرفت. نتایج نشان داد ویژگیهای فردی و شخصیتی، مسئولیتپذیری اجتماعی، عملکرد ورزشی، سبک زندگی، ظاهر و پوشش فردی، رفتارهای شهروندی و ارتباطات، عوامل موثر بر ترویج تصویر برند شخصی ورزشکاران قهرمان استان آذربایجان شرقی هستند. نتایج حاصل از اولویتبندی نشان داد، بالاترین وزن مربوط به مسئولیت پذیری اجتماعی ورزشکاران قهرمان با وزن 297/0 و پایین ترین وزن مربوط به ظاهر و پوشش ورزشکاران قهرمان با وزن 065/0 بود.
بازاریابی ورزشی
مهدی ظریف؛ حسن فهیم دوین؛ حسین پیمانی زاد؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری
چکیده
پارکهای آبی همواره در اوقات فراغت مورد استقبال جامعه قرار گرفته است. هدف از تحقیق حاضر آزمون مدل عوامل درونی و بیرونی موثر بر رضایت و وفاداری مشتریان خدمات تفریحی و ورزشی بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحلیل دادهها از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مشتریان پارکهای آبی کشور بود. حجم ...
بیشتر
پارکهای آبی همواره در اوقات فراغت مورد استقبال جامعه قرار گرفته است. هدف از تحقیق حاضر آزمون مدل عوامل درونی و بیرونی موثر بر رضایت و وفاداری مشتریان خدمات تفریحی و ورزشی بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحلیل دادهها از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مشتریان پارکهای آبی کشور بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول جدول مورگان برای جامعه نامحدود به صورت تصادفی ساده در نظر گرفته شد. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته سنجش عوامل درونی و عوامل بیرونی موثر بر رضایت و وفاداری مشتریان در مقیاس 5 گزینه ای لیکرت صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد. نتایج بررسی روابط بین متغیرهای مشاهده شده با متغیر مکنون نشان داد ساختار ابزار جهت آزمون مدل مناسب می باشد. همچنین یافتههای تحقیق نشان داد که مدل عوامل درونی و بیرونی موثر بر رضایت و وفاداری مشتریان خدمات تفریحی و ورزشی دارای برازش قوی و مطلوب است. مدیران پارکهای آبی با توجه به نتایج پژوهش و توجه به عوامل درونی و بیرونی موثر میتوانند در جهت افزایش میزان رضایت و وفاداری مشتریان خود گام بردارند.
بازاریابی ورزشی
عسگر عبدالهی؛ یعقوب بدری آذرین؛ محمدرسول خدادادی
چکیده
این پژوهش به تدوین الگوی درآمدزایی در ورزشهای دانشگاهی پرداخته است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی، از نظر شیوه گردآوری دادهها میدانی و از نظر استراتژی پژوهش از نوع داده بنیاد با رویکرود استراوس و کوربین بود. در این پژوهش مصاحبهشوندگان از بین اساتید دانشگاهی و متخصصان و فعالان در زمینه ورزش دانشگاهی ...
بیشتر
این پژوهش به تدوین الگوی درآمدزایی در ورزشهای دانشگاهی پرداخته است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی، از نظر شیوه گردآوری دادهها میدانی و از نظر استراتژی پژوهش از نوع داده بنیاد با رویکرود استراوس و کوربین بود. در این پژوهش مصاحبهشوندگان از بین اساتید دانشگاهی و متخصصان و فعالان در زمینه ورزش دانشگاهی و درآمدزایی ورزشی بودند که با استفاده از روش هدفمند ملاکمدار، 15 نفر انتخاب و در مصاحبه شرکت داده شدند. در این پژوهش از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته برای جمعآوری دادهها استفاده شد و همزمان با گردآوری دادهها، کار تحلیل آنها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی، انجام شد. از نرمافزار Maxqda برای طبقهبندی کدهای استخراج شده استفاده گردید. برای دستیابی به اعتبار پژوهش از معیارهای چهارگانه گوبا و لینکلن استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ساز و کار فرهنگ ورزشی و ساز و کار تحقق درآمدزایی به عنوان عوامل علی، طراحی ساز و کارهای حمایتی و طراحی ساز و کارهای مالی به عنوان عوامل زمینهای، چالشهای دانشی، چالشهای پشتیبانی و محدودیتهای اساسی به عنوان عوامل مداخلهگر، ساز و کارهای درآمدزایی به عنوان پدیده محوری، متقاعد سازی و اصول مدیریتی به عنوان راهبرد و توسعه ورزشی و توسعه اقتصادی به عنوان پیامدهای درآمدزایی در ورزشهای دانشگاهی شناسایی شدند. بنابراین بکارگیری الگوی تدوین شده در این پژوهش میتواند موجب بهبود درآمدزایی و در نتیجه توسعه ورزش دانشگاهی شود.
بازاریابی ورزشی
کیوان شعبانی مقدم؛ آزاد بشارتی؛ نجف آقایی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر جذب حامی مالی رویدادهای ورزشی داخلی ایران در شرایط تحریم بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی، بهلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش جمعآوری دادهها میدانی بود. جامعهآماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و مدیران ارشد ادارهکل ورزشوجوانان، مدیران باشگاههای ورزشی، مدیران اتاقبازرگانی، مدیرانکل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر جذب حامی مالی رویدادهای ورزشی داخلی ایران در شرایط تحریم بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی، بهلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش جمعآوری دادهها میدانی بود. جامعهآماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و مدیران ارشد ادارهکل ورزشوجوانان، مدیران باشگاههای ورزشی، مدیران اتاقبازرگانی، مدیرانکل بخش جذب سرمایه استانداریهای استانهای کردستان و کرمانشاه و مدیران شرکتهایی بودند که در سالهای اخیر اقدام به حمایت از رویدادهای ورزشی کرده بودند (محدود و نامشخص)، که به روش نمونه-گیری هدفمند و دردسترس انجام شد. پایایی ابزار بااستفاده از آلفایکرونباخ (84/0) و روایی سازه آن مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادهها بااستفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS درسطح P≤0.05 انجام گرفت. براساس تحلیلمسیر مشخص شد متغیر عوامل محیطی رویدادها و اسپانسرینگ بهطورمستقیم اثر مثبت و معناداری بر عوامل برگزارکننده رویداد، عوامل متقاضیان حمایت مالی و اثربخشی حمایت مالی از رویدادها دارد و بهترتیب 74، 45 و 23 درصد تغییرات آنها را تبیین میکند؛ ضمناینکه عوامل برگزارکننده رویداد بر عوامل و متقاضیان حمایت مالی و اثربخشی حمایت مالی از رویدادها بهطورمستقیم اثر مثبت و معناداری دارد و بهترتیب 46 و42 درصد این متغیر را تبیین میکند. مدل ارائهشده میتواند برپایه شناسایی عوامل اصلی و نحوه ارتباطات آنها با یکدیگر، ظرفیت ابعاد مختلف جذب شرکتهای حامی در مشارکت در رویدادهای ورزشی را در جهت جذب حامی مالی ورزشی نشان دهد. مدل حاضر ساختهای اساسی ارتباط بین عوامل محیطی، عوامل متقاضیان حمایت مالی، عوامل برگزارکنندۀ رویدادها و اثربخشی حمایت مالی را نشان میدهد و قادربه تبیین کارکردهای پیشبینیشده آن است.
بازاریابی ورزشی
آرش زمانی دهکردی؛ مهدی کهندل؛ پریوش نوربخش
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی رابطه علی شهرت سازمانی بر وفاداری الکترونیکی با نقش میانجی رضایت و مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیکی در فروشگاه های اینترنتی لوازم ورزشی انجام شد. جامعه آماری شامل مشتریانی است که تجربه خرید لوازم یا دریافت خدمات از فروشگاه های ورزشی اینترنتی را داشته اند. اطلاعات مدنظر از تعداد 492 نفر و از طریق ابزارهای ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی رابطه علی شهرت سازمانی بر وفاداری الکترونیکی با نقش میانجی رضایت و مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیکی در فروشگاه های اینترنتی لوازم ورزشی انجام شد. جامعه آماری شامل مشتریانی است که تجربه خرید لوازم یا دریافت خدمات از فروشگاه های ورزشی اینترنتی را داشته اند. اطلاعات مدنظر از تعداد 492 نفر و از طریق ابزارهای گردآوری داد ه ها شامل پرسشنامه شهرت سازمانی از پرسشنامه لوما – آهو (2008) و پرسشنامه رضایت الکترونیک بر اساس مدل لی و تورین (2001) و پرسشنامه مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیکی به صورت محقق ساخته و پرسشنامه وفاداری الکترونیکی توسط دورموس و همکاران (2013) استخراج گردید. نتایج پژوهش با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که همه فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار می گیرند و روابط معناداری بین شهرت سازمانی و وفاداری الکترونیک با نقش میانجی رضایت الکترونیک و مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیک وجود دارد. شهرت سازمانی، رضایت الکترونیک و مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیک همگی بر وفادار کردن مشتریان موثر است و رابطه مثبت مابین آن ها می تواند راهنمای مسیر جلب و جذب وفاداری مشتریان باشد.
بازاریابی ورزشی
عطا گلشنی؛ مهدی کهندل؛ سید نعمت خلیفه؛ پریوش نوربخش
چکیده
داده حکومتی باز موضوعی نو و جدید است که در دستور کار نهادهای بینالمللی و دولتهای توسعه یافته قرار گرفته و به دنبال بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی در عرصه سیاستگذاری است. دستیابی به این مهم مستلزم شناسایی وضع موجود، تبیین وضع مطلوب و تحلیل شکاف بین دو وضع مطلوب و موجود است. یکی از حوزههای مهمی که نیازمند بهرهگیری از داده باز است، ...
بیشتر
داده حکومتی باز موضوعی نو و جدید است که در دستور کار نهادهای بینالمللی و دولتهای توسعه یافته قرار گرفته و به دنبال بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی در عرصه سیاستگذاری است. دستیابی به این مهم مستلزم شناسایی وضع موجود، تبیین وضع مطلوب و تحلیل شکاف بین دو وضع مطلوب و موجود است. یکی از حوزههای مهمی که نیازمند بهرهگیری از داده باز است، حوزه ورزش قهرمانی ایران است که در پژوهشهای پیشین به این حوزه توجه محدودی شده است، لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پارادایمی عوامل موثر بر سیاستگذاری داده حکومتی باز در صنعت ورزش ایران انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی بوده و از لحاظ هدف توسعهای-کاربردی است و از لحاظ ماهیت و شکل اجراء به صورت توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی، سیاست گذاران و تصمیمگیران ورزش کشور در سطح کلان است و نمونهگیری با استفاده از روش گلولهبرفی صورت گرفت و در نهایت با 15 مصاحبه اشباع نظری رخ داد. ابزار گردآوری دادهها شامل مصاحبه نیمهساختاریافته بوده و جهت تحلیل مصاحبههای تخصصی از کدگذاری و روش تئوری داده بنیاد استفاده شد. بر اساس یافتهها، الگوی عوامل موثر بر سیاستگذاری داده حکومتی باز در صنعت ورزش ایران، طراحی شد. نتایج حاکی از آن است که این مدل دارای 6 بعد اصلی شامل شرایط علی (عدم توسعه ورزش، مشارکت پایین، ضعف خلاقیت و سیاستگذاری و...)، مداخلهگرها (عوامل نهادی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، کانالهای توزیع اطلاعات، و...)، شرایط زمینهای (عوامل محیطی، عوامل قانونی و حقوقی، زیرساخت فنی ورزش ایران و...)
بازاریابی ورزشی
رقیه سرلاب؛ زهرا علیپور نادینلوئی
چکیده
صنعت ورزشهای الکترونیک در ایران به عنوان یک کسب و کار پتانسیل لازم برای توسعه و درآمدزایی را دارا میباشد. لذا، پرداختن به این موضوع از حوزه صنعت ورزش بسیار لازم و ضروری است. روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روششناسی از نوع آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. جامعه آماری شامل متخصصان و فعالان حوزه بازیهای رایانهای، گیمرها، ...
بیشتر
صنعت ورزشهای الکترونیک در ایران به عنوان یک کسب و کار پتانسیل لازم برای توسعه و درآمدزایی را دارا میباشد. لذا، پرداختن به این موضوع از حوزه صنعت ورزش بسیار لازم و ضروری است. روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روششناسی از نوع آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. جامعه آماری شامل متخصصان و فعالان حوزه بازیهای رایانهای، گیمرها، فعلان حوزه کسب و کار و اساتید مدیریت ورزشی میباشند. برای شناسایی شاخصهای مهم بوم کسب و کار از مصاحبه سازمان یافته استفاده شد. در بخش کیفی با کمک خبرگان (13 نفر) در سه مرحله روش دلفی پرسشنامه تدوین گردید. بدین صورت که یافتههای پژوهش برای مشارکتکنندگان ارائه و متن نظریه توسط آنها و طی سه مرحله مطالعه و نقطه نظرات آنها اعمال شد. تعداد نمونه مورد مطالعه در بخش کمی 82 نفر بود. مدل-سازی در چارچوب الگوی بوم استروالدر (2004)، با کمک نرم افزار اسمارت پی-الاس انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بوم کسب و کار صنعت ورزشهای الکترونیک ایران مثبت و معنیدار است. در بین مؤلفههای مورد بررسی شرکای کلیدی بر فعالیت اصلی، منابع کلیدی و ساختار هزینه تأثیر قوی و مثبت دارد. همچنین کانال توزیع نقش میانجیگری قوی در تأثیر ارزش پیشنهادی بر بخشهای مشتریان دارد.
بازاریابی ورزشی
مهدی جوکار؛ رحیم رمضانی نژاد؛ محمود مرادی؛ محمد حسن قلیزاده
چکیده
هدف این پژوهش ارزشگذاری اقتصادی باشگاه فوتبال استقلال تهران با روش ارزشگذاری مشروط بود. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی انتخاب دوگانه دوبعدی جمعآوری شد. بر اساس جدول نمونهگیری میشل و کارسون 942 پرسشنامه مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس مدل رگرسیون لوجیت به روش forward LR تمایل به پرداخت افراد جهت ارزشگذاری ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارزشگذاری اقتصادی باشگاه فوتبال استقلال تهران با روش ارزشگذاری مشروط بود. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی انتخاب دوگانه دوبعدی جمعآوری شد. بر اساس جدول نمونهگیری میشل و کارسون 942 پرسشنامه مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس مدل رگرسیون لوجیت به روش forward LR تمایل به پرداخت افراد جهت ارزشگذاری باشگاه استقلال و عوامل مؤثر بر آن مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS21، MAPLE21 و Expert Choice استفاده شد. بر اساس نتایج، مقدار انتظاری تمایل به پرداخت سالیانه هر نفر برای باشگاه استقلال برابر با 134,235 تومان بود که ارزش سالیانه باشگاه برای هواداران برابر با 402,706,500,000 تومان است و ارزش فعلی باشگاه برابر با 2,237,258,333,333 تومان برآورد شد با توجه به نتایج تحلیل سلسله مراتبی مشخص شد که ارزشهای مصرفی باشگاه استقلال با وزن 764/0 و قیمت 1,709,265,366,666 تومان نزدیک به سه برابر با اهمیتتر از ارزشهای غیرمصرفی با وزن 236/0 و قیمت 527,992,966,667 تومان است. در اولویتبندی ارزشهای مصرفی، ارزشهای مصرفی غیرمستقیم با وزن 355/0 و قیمت 606,789,205,166 تومان در اولویت اول و ارزشهای مصرفی مستقیم و ارزشهای گزینه به ترتیب با وزنهای 341/0 و 304/0 و قیمتهای 582,859,490,033 تومان و 519,616,671,467 تومان در اولویتهای دوم و سوم هستند. در اولویتبندی ارزشهای غیر مصرفی، ارزشهای وجودی با وزن 512/0 و قیمت 270,332,398,934 تومان با اهمیتتر از ارزشهای میراث با وزن 488/0 و قیمت 257,660,567,733 تومان تشخیص داده شد. این نتایج میتواند دید وسیعی از ارزشهای اقتصادی باشگاه استقلال به سیاستگذاران باشگاه جهت برنامهریزیهای کلان دهد.
بازاریابی ورزشی
احمد فلاحی؛ جبار سیف پناهی شعبانی؛ امین پورنقی
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی سبکهای تصمیمگیری مصرفکننده در خرید آنلاین کالاهای ورزشی میباشد. با استفاده از روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) دادهها جمعآوری و تحلیل گردید. بخش کیفی از طریق تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبه و بخش کمی از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم انجام شد. نمونهگیری در بخش کیفی پژوهش به صورت هدفمند و از ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی سبکهای تصمیمگیری مصرفکننده در خرید آنلاین کالاهای ورزشی میباشد. با استفاده از روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) دادهها جمعآوری و تحلیل گردید. بخش کیفی از طریق تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبه و بخش کمی از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم انجام شد. نمونهگیری در بخش کیفی پژوهش به صورت هدفمند و از طریق مصاحبه با سه گروه از نمونهها (متخصصان مدیریت و بازاریابی ورزشی 15 نفر، صاحبان کسبوکارهای اینترنتی 12 نفر و از مشتریان با سابقه خرید اینترنتی محصولات ورزشی 18 نفر) تا اشباء نظری دادهها انجام شد. در بخش کمی پژوهش نیز با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی دادهها از 414 نمونه جمعآوری گردید. پایایی و روایی دادهها در هر دو بخش پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. دادههای بخش کیفی با تحلیل تفسیری و دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم مورد بررسی قرار گرفت. همچنین روایی واگرا، روایی همگرا، و پایایی ترکیبی دادهها محاسبه گردید. نتایج پژوهش منجر به شناسایی 9 سبک تصمیمگیری خرید شامل حساس به کیفیت، صرفهجویی در زمان و انرژی، بهینه جو، حساس به اطلاعات، حساس به معرفی محصول، تنوعگرایی، برندگرا-وفادار، حساس به تبلیغات و اطمینان طلب گردید. این مدل میتواند بینش مناسبی برای تدوین استراتژیهای بازاریابی کسبوکارهای آنلاین فراهم سازد و همچنین خلاءهای پژوهشی موجود را رفع نماید.