طراحی مدل مشارکت در ورزش‌های تفریحی با رویکرد بازاریابی اجتماعی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس.

2 استاد مدیریت ورشی دانشگاه تربیت مدرس.

3 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس.

4 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل مشارکت در ورزش‌های تفریحی با رویکرد بازاریابی اجتماعی بود. نمونه آماری تحقیق حاضر را تمامی هیئت‌های ورزش همگانی و سازمان ورزش شهرداری‌های مراکز استان‌ها تشکیل می‌دادند. روش نمونه گیری با استفاده از جدول مورگان صورت گرفت که با توجه به تعداد فراوان اعضای هیئت‌های ورزشی و ورزش شهرداری‌ها تعداد 385 نفر به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق ساخته‌ای بود که روایی و پایایی آن به وسیله اساتید و آزمون‌های آماری تایید گردید. پرسشنامه ها از طریق ایمیل و شبکه‌های مجازی و حضوری توسط نمونه ها تکمیل گردید. نتایج نشان داد که ضریب تاثیر مولفه‌های مربوط به بازاریابی اجتماعی (آمیخته بازاریابی اجتماعی) مقادیر بالا و معناداری هستند و از بین هر سه آن‌ها ارتباطات بازاریابی اجتماعی از ضریب تاثیر و قویتری برخوردار است (948/0) و پس از آن هزینه مشارکت (953/0) و قابلیت دسترسی (921/0) قرار داشتند. همچنین در مدل به دست آمده ضریب تاثیر بین فرهنگ مشارکت با بازاریابی اجتماعی (892/0)، در ارتباط با مدیریت (584/0) و در نهایت در ارتباط با مشارکت در ورزش (597/0) گزارش شده است که حاکی از اهمیت فراوان فرهنگ مشارکت است. بنابراین فرهنگ مقوله‌ای پایه برای سایر مقوله‌های مطرح شده در مدل می‌باشد. یکی دیگر از مقوله‌هایی که مصاحبه‌شوندگان جهت افزایش مشارکت مردم از طریق بازاریابی اجتماعی آن را امری بدیهی می‌دانستند مدیریت منسجم و قوی در این زمینه بود.

کلیدواژه‌ها


-      Antoni, M. Klouche, S. V. Mas, M. Ferrand, T. Bauer, P. Hardy (2016). Return to recreational sport and clinical outcomes with at least 2 years follow-up after arthroscopic repair of rotator cuff tears. Orthopaedics & Traumatology: Surgery & Research, Volume 102, Issue 5,  Pages 563-567

-      Alexander E. Weber, Benjamin D. Kuhns, Greg L. Cvetanovich, Jeffrey S. Grzybowski, Michael J. Salata, Shane J. Nho (2017). Amateur and Recreational Athletes Return to Sport at a High Rate Following Hip Arthroscopy for Femoroacetabular Impingement. Arthroscopy: The Journal of Arthroscopic & Related Surgery, Volume 33, Issue 4, Pages 748-755

-      Bell, B., & Blakey, P. (2010). Do boys and girls go out to play? Women's football and social marketing at EURO 2005. International Journal of Sport Management and Marketing, 7(3-4), 156-172

-       Carmen, Q (2016) Sport for all: a bridge to equality, integration and social inclusion. Committee on Committee on Culture, Science, Education and Media. Pp 1-16.

-       Collins, M. F. (2011). Leisure Cards in England: An Unusual Combination of Commercial and Social Marketing? Social Marketing Quarterly, 17(2), 20-47

-       Domegan. Ch.T. (2008). Social Marketing: implications for contemporary marketing practices classification scheme. Journal of Business & Industrial marketing. Vol. 23, No.2, pp. 135-141.

-       Douglas Evans, W. (2007). “The 5-4-3-2-1 Go! Intervention: Social Marketing for Nutrition,” Journal of Nutrition Education and Behavior 39, no. 2, S.1 .pp 55–59

-      Eaglea, L.  Osmondb, A. McCarthyc, B. Lowd, D.  Lesbirel, H (2017) Social marketing strategies for renewable energy transitions. Australasian Marketing Journal (AMJ). Volume 17, Issue 7, Pages 321-340.

-      Finnella,K, J. Johna, R. Thompson, D (2017). 1% low-fat milk has perks!: An evaluation of a social marketing intervention. Volume 5, Pages 144–149.

-      Fujihira, H., Kubacki, K., Ronto, R., Pang, B., & Rundle-Thiele, S. (2015). Social Marketing Physical Activity Interventions Among Adults 60 Years and Older A Systematic Review. Social Marketing Quarterly, pp 132-151.

-       Gordon, R. Dibb, S. Magee, C. Cooper, P. Waitt, G (2018). Empirically testing the concept of value-in-behavior and its relevance for social marketing. Journal of Business Research, Volume 82, Pages 56-67

-      Hallmann, K.   Giel, T (2017). eSports – Competitive sports or recreational activity? Sport Management Review, Available online.

-       Hatami Nejad, Hosein, Pourahmad, Ahmad, Ghalibaf, Mohammad Baqir, Rahnamie, Mohammad Taghi, Hosseini, Seyed Ali (1393). Developing Dimensions of Urbanization with the Social Marketing School Approach. Quarterly Journal of Management and Urban Economics, No. 8, pp. 79-96.

-       Holger Cramer,David Sibbritt, Crystal L. Park, Jon Adams, Romy Lauche (2017). Is the practice of yoga or meditation associated with a healthy lifestyle? Results of a national cross-sectional survey of 28,695 Australian women Journal of Psychosomatic Research, Volume 101,Pages 104-109

-       Hu, J. Xia, Q. Yu Jiang, Peng Zhou, Yuhua Li (2015). Risk factors of indoor fall injuries in community-dwelling older women: A prospective cohort study. Archives of Gerontology and Geriatrics, Volume 60, Issue 2, Pages 259-264

-       Khatibzadeh Mehdi (1394) Design Pattern of Regular Participation in Leisure Sports Activities. Ph.D. Thesis. Tarbiat Modares University.

-       Keshkar Sara. Ghasemi, Hamid. Kargar, Gholamali (1395). Defining the culture of sport and its components by relying on the views of experts, athletes and sports practitioners in Iran. Organizational Behavior Management in Sport Studies. Volume 3, Issue 21, Winter 2931, Pages: 11-22

-       Keshkar, Sara (1386). Analysis of the factors preventing women from participating in recreational activities in Tehran. Doctoral dissertation, Tarbiat Modarres University.

-      Kim, Y. Liu, Y. Shan, Z (2017). Beyond touchdown: College students’ sports participation, social media use, college attachment, and psychological well-being. Telematics and Informatics. Volume 14, Issue 5, Pages 56–71

-      Kamada, M., Kitayuguchi, J., Inoue, S., & Shiwaku, K. (2012). Community-wide campaign using social marketing to promote physical activity in middle and old-aged people: A cluster randomized controlled trial. Journal of Science and Medicine in Sport, 15, S206

-       Khodadad Hosseini, Seyyed Hamid; Masibi, Alireza (1394). Investigating the effect of club clubs' credit on changing behavior of supporters with social marketing approach. Sports Management Journal, 6 (4), 627.

-      Kubacki, K., Rundle-Thiele, S., Lahtinen, V., & Parkinson, J. (2015). A systematic review assessing the extent of social marketing principle use in interventions targeting children (2000-2014). Young Consumers, 16(2), 141-158

-       Li, Y, M.  Cheng-Yang Lai, Lien-Fa Lin (2016). A diffusion planning mechanism for social marketing. Information & Management. Volume 23, Issue 6, Pages 102–116

-       Martin Key,T. J. Czaplewski (2017). Upstream social marketing strategy: Anintegrated marketing communications approach. Volume 60, Issue 3, Pages 325-333

-      Monazami, Maryam. Alam, Shahram Shetab Bushehri, Sayedeh Nahid (1390). Determining the Factors Affecting the Development of Physical Education and Women's Sports of the Islamic Republic of Iran. Sports Management Journal. Volume 3, Issue 10, pp. 151-168

-      McGannon,R, K. Smith, B. (2015). Centralizing culture in cultural sport psychology research: The potential of narrative inquiry and discursive psychology. Psychology of Sport and Exercise, Volume 17, Pages 79-87.

-      Najafzadeh, Mohammad Rahim Najafzadeh, Farrokh Lagha. Rustami, Mehdi Merseli, Julia (1391). Investigating and Identifying Some Factors Affecting the Development of Women's Sports Marketing in West Azarbaijan Province. Journal of Islamic Azad University, Vol. 6, No. 20, Spring 2012, Page 127-144.

-       Ramirez, S.   Diaz Rios, K.   Valdez, Z.  Estrada, E.  Ruiz, A (2017) Bringing Produce to the People: Implementing a Social Marketing Food Access Intervention in Rural Food Deserts. Volume 49, Issue 2, Pages 166–174

-       Rahnamaii, Mohammad Taghi, Aghaei Leila (1389). The role of municipalities in the development of sports spaces for leisure activities of citizens (studied in the 6th district of Tehran). Journal of Geographical Society of Iran (New Period), seventh year, No. 22 pp. 25-40

-       Recreational sports the University of Michigan (2017). Available at https://recsports.umich.edu/

-      Robert E. Manning (2016). Centers for Disease Control and Prevention: Physical Activity for a Healthy Weight Journal of Park and Recreation Administration Macro-Linkages between Health and Outdoor Recreation. http://healthyliving.azcentral.com/physical-social-emotional-intellectual-benefits-outdoor-recreation-3188.html

-      Sampogna , G.  I. Bakolis, S. Evans-Lacko, E. Robinsonc,  G. Thornicroftb,C. Henderson (2017). The impact of social marketing campaigns on reducing mental health stigma: Results from the 2009–2014 Time to Change programme. European Psychiatry. Volume 10, Issue 2, Pages 78-91.

-       Sa'idi, Ali Asghar, Heidari Chrodeh, Majid Ghadimi, Bahram (1390). "Sports and Citizens of Tehrani", First Edition, Tehran: Publications of Culture and Society.

-      SportEngland. (2009). Active people survey 2008/2009: participation, Sport England, London.- - Sports, Fitness & Recreational Activities, Topline Participation Report, 2011, SGMA (The Sporting Goods Manufacturers Association)

-       S.F. Ehrlich, M.M. Hedderson, S.D. Brown, B. Sternfeld, A. Ferrara (2017). Moderate intensity sports and exercise is associated with glycaemic control in women with gestational diabetes. Diabetes & Metabolism, Volume 43, Issue 5, Pages 416-423

-      The role of municipalities in sports is available at http://mazandsport.com/news/6891KRA-Center for Research and Programming in Tehran (2000) (Recognition of Tehran Sports Centers) 2, Issue No. 183-79.

-       Wicker, P (2017). Volunteerism and volunteer management in sport. Sport Management Review. 15(3), 330-344.