تحلیل انگیزه بینندگان برنامه‏ های ورزشی از طریق رسانه‏ های سنتی و نوپدید

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.

2 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.

3 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.

4 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز

چکیده

درک درست و صحیح از رفتار مصرف‏کنندگان، یکی از عوامل اصلی در استراتژی بازاریابی شرکت‏ها و سازمان‏های تجاری موفق است. هدف این مطالعه تحلیل انگیزه بینندگان برنامه‏های ورزشی از طریق رسانه‏های سنتی و نوپدید  است. پس از شناسایی متغیرهای برانگیزاننده بینندگان برنامه‏های ورزشی 9 متغیر پنهان انگیزه مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده‏ها و برای شناسایی و استخراج عامل‏ها و بارهای عاملی از روش تحلیل عامل اکتشافی با چرخش متعامد با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS در سطح معناداری 05/0 و دو سویه استفاده شد. در خصوص پیش‏بینی عوامل مختلف انگیزشی از آزمون رگرسیون استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیام‏نور استان تهران است که حدوداً تعداد کل آنها 22000 نفر بود و نمونه آماری با توجه به تحلیل عامل اکتشافی 525 نفر و به روش تصادفی از نوع طبقه‏ای نسبتی تعیین شد. نتایج تحلیل عاملی 8 عامل را برای انگیزه دیدن برنامه‏های ورزشی آشکار ساخت. این عوامل شامل: 1- هیجان و لذت،  2- تفریح و سرگرمی، 3- کسب اطلاعات ورزشی، 4- خودآموزی اطلاعات، 5- استراحت، 6- انگیزه تعاملات اجتماعی، 7- انگیزۀ رهایی و 8- انگیزۀ همراهی و همنشینی بود. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که به ترتیب سه عامل هیجان و لذت ، فرار و رهایی، کسب اطلاعات ورزشی انگیزه‏های مهم‏تری برای دیدن برنامه‏های ورزشی هستند.

کلیدواژه‌ها


-  Bartsch, A. (2012). "Emotional gratification in entertainment experience. Why viewers of movies and television series find it rewarding to experience emotions". Media Psychology, 15, 267-302. doi:10.1080/15213269.2012.69381

-  Bellman, S., Murphy, J., Treleaven, S., -H., O’Farrell, J., Qiu, L., & Varan, D. (2013). "Using Internet behavior to deliver relevant television commercials". Journal of Interactive Marketing, 27, 130-140. doi:10.1016/j.intmar.2012.12.001

-  Cha, J. (2013). "Does genre type influence choice of video platform? A study of college student use of internet and television for specific video genres". Telematics and Informatics, 30, 189-200. doi:10.1016/j.tele.2012.09.003

-  Cha, J., & Chan-Olmsted, S. M. (2012). "Substitutability between online video platforms and television". Journalism and Mass Communication Quarterly, 89, 261-278. doi:10.1177/1077699012439035

-  Danaher, P. J., Dagger, T. S., & Smith, M. S. (2011). "Forecasting television ratings". International Journal of Forecasting, 27, 1213-1240. doi:10.1016/j.ijforecast.2010.08.002

-  Farahani, A., Iraji. N. R. (2014). "Determining validity and reliability of Achievement Goals in Sport Questionnaire". Applied Research of Sport Management. 4 (2). 75-86. [Persian]

-  Fleury, A., Pedersen, J. S., & Larsen, L. B. (2013). "Evaluating user preferences for video transfer methods from a mobile device to a TV screen". Pervasive and Mobile Computing, 9, 228-241. doi:10.1016/j.pmcj.2012.05.003

-  Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. Thousand Oaks, CA: Sage.Funk, D. C., Beaton, A., & Alexandris, K. (2012). "Sport consumer motivation: Autonomy and control orientations that regulate fan behaviors". Sport Management Review, 15, 355-367. doi:10.1016/j.smr.2011.11.001

-  Hess, J., Ley, B., Ogonowski, O., Wan, L., & Wulf, V. (2012). "Understanding and Supporting cross-platform usage in the living room". Entertainment Computing, 3,37-47. doi:10.1016/j.entcom.2012.04.001

-  Izzo,   G.;   Munteanu,   G.;   Langford,   B.;   Ceobanu,   C.;   Dumitru,   I.   & Nichifor,   F.   (2012). “Sport fans’ motivations: an investigation of Romanian soccer spectators". Journal of International Business and Cultural Studies.1-13.

-  Ghasemi, H., Karami, A, Sadeghi, F (2012). "The Situation of Sports Events broadcasting on Iranian T.V. Channels by View of Sports Media Experts".  Applied Research of Sport Management, 2, 43-54. [Persian]

-  Gijsenberg, M. J. (2014). "Going for gold: Investigating sense of increased advertising around major sports events". International Journal of Research in Marketing, 31, 2-15. doi:10.1016/j.ijresmar.2013.09.0

-  Joo, J., & Sang, Y. (2013). Exploring Koreans’ smartphone usage: An integrated model of the technology acceptance model and uses and gratifications theory. Computers in Human Behavior, 29, 2512-2518. doi:10.1016/j.chb.2013.06.002

-  Keshavarz, L., Farahani, A., Mousavi, J. Y, & Faraziyani, F. (2016). "Factors affecting the behavior of the private sector to invest in professional sports and a model". Organizational behavior management in sport studies. 8, 45-56. [Persian]

-  Kwak,   D.;   McDaniel,   S.   &   Kim,   K.   (2012). "Revisiting   the   Satisfaction-Loyalty Relationship   in   the   Sport   Video   Gaming   Context:   The   Mediating   Role   of   Consumer   Expertise" . Journal of Sport Management, 26, 81-91.

-  Lin, T. T. C. (2013). Convergence and regulation of multi-screen television: The Singapore experience. Telecommunications Policy, 37, 673-685. doi:10.1016/j.telpol.2013.04.011

-  Lou, M. M., Chea, S., & Chen, J. S. (2011). "Web-based information service adoption: A comparison of the motivational model and the uses and gratifications theory". Decision Support Systems, 51, 21-30. doi:10.1016/j.dss.2010.11.015

-          Malik, A., Dhir, A., & Nieminen, M. (2016). "Uses and Gratifications of digital photo sharing on Facebook". Telematics and Informatics, 33, 129-138. doi:10.1016/j.tele.2015.06.00

-          Matthew,  D. Shank & Mark. R. L. (2015). "Sports Marketing a Strategic Perspective". Translators: Farahani, A & et al. Tehran: Hatami Publishing. 37. [Persian]

-          Nesbit, T. M., & King, K. A. (2010). "The impact of fantasy sports on television viewership".  Journal of Media Economics, 23, 24-41. doi:10.1080/08997761003590721

-          Nicholson, Matthew. (2009). Sport and the media managing the nexus.ISBN-13: 9780750681094. Http//books. Elsevier.com

-          Norris, M., & Lecavalier, L. (2010). "Evaluating the use of exploratory factor analysis in Development Disability Psychological Research". Journal of Autism Development Disorder, 40, 8-20. doi:10.1007/s10803-009-0816-2

-          Papagiannidis, S., & Cho, V. (2012). "User experience on mobile video appreciation: How to engross users and to enhance their enjoyment in watching mobile video clips". Technological Forecasting and Social Change, 79, 1484-1494. doi:10.1016/j.techfore.2012.03.005

-  Rowland, A. L., & Simonson, P. (2014). "The founding mothers of communication research: Toward a history of a gendered assemblage". Critical Studies in Media Communication, 31, 3-26. doi:10.1080/15295036.2013.849355

-  Senkans, S., McEwan, T. E., Skues, J., & Ogloff, J. R. P. (2016). Development of a Relational Rumination Questionnaire. Personality and Individual Differences, 90, 27-35. doi: 10.1016/j.paid.2015.10.032

-  Taneja, H., Webster, J. G., Malthouse, E. C., & Ksiazek, T. B. (2012). Media consumption across platforms: Identifying user-defined repertoires. New Media and Society, 14, 951-968. doi:10.1177/1461444811436146

-  Tang, T., & Cooper, R. (2013). Olympics everywhere: Predictors of multiplatform media uses during the 2012 London Olympics. Mass Communication and Society, 16, 850-868. doi:10.1080/15205436.2013.804936

-  Tsekleves, E., Whitham, R., Kondo, K., & Hill, A. (2011). Investigating media use and the television user experience in the home. Entertainment Computing, 2, 151-161 doi:10.1016/j.entcom.2011.02.002

-  Yousef, B., Ashraf Khazaee, A. & Ghobadi Yeganeh, A. (2013). Identify and ranking motivation factors in virtual soccer consumption (video games) among Iranian male. Adolescents. Communication Management in Sports Media, 2. [Persian]

-  Zhang, L., & Zhang, W. (2013). "Real-time Internet news browsing: Information vs. experience-related gratifications and behaviors". Computers in Human Behavior, 29, 2712-2721. doi:10.1016/j.chb.2013.07.009