In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Sports Management of Iran

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The aim of this study was to analyze the competitive situation of sports apparel industry through using competitive porter's model, to achieve this goal, It is used the national federation information of supplied clothing brand for players, coaches and referees that were 32 major manufacturing companies. Data collectionOccured by using the total number of structured, and interview with all members of the research community. The validity of the questions of the interview protocol was approved by experts and its reliability was assessed by Cronbach's alpha and acceptable value (0.78 = α) were obtained. only one of the companies does not participate in the interview and data were collected with 31companies. The analysis of these data were combined both qualitative and quantitative analysis of the competitive situation in the industry and finally the model used in the study (porter's model) was weighting and prioritization.
At the end,  indicators for each of the five forces model was considered and weighted impact of each one on the forces was studied, these forces also used the Friedman test priority order as followe: (1) the intensity of rivalry among competitors,(2) the threat of entry of newcomers, (3) bargaining power of customers, (4) bargaining power of suppliers, (5) the threat of substitute products.

Keywords

ـ افخمی، سعید؛ خدامرادی، علی؛ جمالی، عباس؛ ابراهیمی، عادل؛ (1390). «مدلی برای بررسی رقابت‌پذیری صنایع با استفاده از مدل پنج نیروی پورتر». فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی, شماره 60 ،صص 101- 134.

ـ باقری، احسان (1387). «مروری بر پنج نیروی رقابتی در صنعت بانکداری». تهران :روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 1773؛ کد خبر - 502657
ـ پورتر، مایکل(1998). استراتژی رقابتی، تکنیک های تحلیل صنعت و رقبا. ترجمه؛ مجیدی، جهانگیر؛ مهرپویا، عباس، تهران : موسسه خدمات فرهنگی رسا
ـ زارع شوریجه، محمدعلی(1390).«تحلیل استراتژیک صنعت تایر ایران». دیدگاه، نشریه صنعت لاستیک ایران، جلد 62، صص 5-17
ـ شفیعی نیک‌آبادی، محسن؛ جلیلی بوالحسنی، اعظم(1389).« نقش نیروهای رقابتی پورتر در انتخاب مدل کسب‌وکار الکترونیک در صنعت خودرو».فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد،جلد 33، صص 9-14.

ـ صاحبی، کامبیز طالبی، سمیه (1390). «ارائه مدل روش جذب فناوری مبتنى بر الگوى رقابت صنعتى پورتر». فصلنامه تخصصی پار کها و مراکز رشد، جلد سال هشتم، شماره 29 صص 27-34.

ـ کیانمرز، یحیی (1386). «تحلیل اقتصاد صنعت ورزش ایران». کیش؛ ششمین همایش بین‌المللی تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، پژوهشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

ـ مظاهری، کریم (1383).  جزوه ی مدیریت راهبردی در صنایع هوافضا. تهران؛ دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تلخیص امیر توکلی کاشی

ـ نوجوان، صمد (1388). «طراحی یک مدل کمی برای پشتیبانی از انتخاب استراتژی رقابتی بر مبنای مدل پنج نیروی رقابتی پورتر(مطالعه موردی شرکت ایران‌خودرو)». پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان

ـ همتی، رضا  (1387)؛ «ترکیب روش‌های کمی و کیفی»، فصلنامه علوم اجتماعی، جلد شماره 40، صص 53-88.
 
- Figen ucmak (2012). “the impact of competition conditions on new market entrants in., cansu arslanb. Istanbul” ." 8th international strategic management conference, Social and Behavioral Sciences 58 ( 2012 ) 1037 – 1046
- Irene siaw, alec yu (2004) . “an analaysis of the impact of the unternet on competation in the bancking industry, using porter 5 force model.” International journal of management, vol 2, no 4, pp 514-523

- Mintzberg, henry(1987). “the strategy concept”.california management review, vol 25 ,no 5, pp 11-24

- Zelimir dulcic, vladimir gnjidic, niksa alfirevic(2012). “from five competitive forces to five collaborative forces: revised view on industry structure-firm interrelationship” .8th international strategic management conference, Social and Behavioral Sciences 58 ( 2012 ) 1077 – 1084