Determining strategies of skiing in iran with SWOT analysis method

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

This research aims to determine developement strategies of skiing in iran.The research is achived by Swot descriptive method.The method of research is survey- descriptive.statistical society of research is consist of 143 skiing experts from province,country,international and global.The research tool is a researcher made questionnaire.The purpose of research is analysis of quantity information and access to information more carefully by using library studying,internet,,and questionnaire in four area to identify strong and weak points,opportunity and menacing,also considering views of strategic commitee about Swot by Delfy method that is considered by some of scholarships and experts of skiing sport.All of the statistics accomplished through Spss software in 05/0 level.obtained results show that weak points are more than strong points,although there are more opportunities in skiing federation.So we must consider strategies that exploit more opportunities and decrease weakness and shortage.

Keywords


ـ آذرنیا، هدایت (1384). بررسی گرایش دانشجویان دانشگاه تبریز به ورزش همگانی. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه تبریز.
ـ الوانی، سید مهدی (1387). مدیریت عمومی. چاپ سی و دوم. تهران: نشر نی.
ـ جهان‌بینی، عباس (1388). "تدوین استراتژی توسعة ورزش همگانی و قهرمانی استان قم". پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه پیام نور. واحد مرکز تهران.
ـ حمیدیزاده، حمیدرضا (1380) ، برنامهریزی استراتژیک. تهران: انتشارات سمت.
ـ حمیدی، مهرزاد؛ چوبینه، سیروس (1380). نحوة گذران اوقات فراغت کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با تأکید بر فعالیت‌های ورزشی، پژوهشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی.
ـ خسروی‌زاده، اسفندیار (1387). "مطالعه و طراحی برنامة استراتژیک کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران". رسالة دکتری. دانشگاه تهران.
ـ دیوید هانگر، جی؛ ویلن، توماس ال (1384). مبانی مدیریت استراتژیک. (ترجمة سید محمد اعرابی و داود ایزدی). تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
ـ رضائیان، علی (1387). مبانی سازمان و مدیریت. چاپ یازدهم. تهران: انتشارات سمت.
ـ سند راهبردی نظام جامع توسعة تربیت‌بدنی و ورزش کشور (1382). شرکت راد سامانه.
ـ سیف پناهی، جبار (1388). "طراحی و تدوین استراتژی توسعة ورزش قهرمانی استان کردستان". پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه تهران.
ـ عزیزی، بیستون (1387). "بررسی نگرش دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های دانشگاه تهران". پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد مدیریت ورزشی. دانشگاه تهران.
ـ غفرانی، محسن (1387). "طراحی و تدوین استراتژی توسعة ورزش همگانی و قهرمانی استان سیستان و بلوچستان". رسالة دکتری. دانشگاه تهران.
ـ غفوری، فرزاد (1382). "تعیین عوامل مؤثر بر گرایش مردم به ورزش همگانی و قهرمانی برای تعیین راهبرد‌های ورزش کشور". رسالة دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس.
ـ فرد آر، دیوید (1387). مدیریت استراتژیک. (ترجمة علی پارسائیان وسید‌محمد اعرابی). تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
ـ قره، محمد‌علی (1383). "وضعیت ورزش همگانی ایران و مقایسه آن با چند کشور منتخب جهان". رسالة دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی ورزشی. دانشگاه خوارزمی تهران.
ـ معینفرد، محمدرضا (1387). "وضعیت صنعت گردشگری ورزشی در ایران و ارائة الگوی توسعة آن". رسالة دکتری. دانشگاه خوارزمی.
ـ ممتازبخش، مریم؛ فکور، یوسف (1386). "بررسی راهکارهای ارتقا و توسعة ورزش همگانی بانوان دانشگاه علوم انتظامی". فصلنامة دانش انتظامی. سال نهم. شماره دوم. 53-61.
ـ مهرآیین، محمدرضا (1387). نظریات جدید جامعهشناسی و ورزش. تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
ـ نصیر‌زاده، عبد‌المهدی (1387). "طراحی و تدوین استراتژی توسعة ورزش قهرمانی و همگانی استان کرمان". پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه پیام نور.
ـ نمازی‌زاده، مهدی؛ سلحشور، بهمن (1372). تربیت‌بدنی عمومی. چاپ پنجم. تهران: انتشارات سمت.
 
- Buch, T. (2006). Resident perception of event impacts: Taupo and Ironman Newzealand. Master’s Thesis, AUT University.
-Ioana, M, Badulescu,A,Bac,O, Bac, D. (2008). Qualitative and quantitative analysis of sport tourism    from the perspective of Romanian young adults. MPRA Paper, No 7641, on-line at http:// mpra.ub.uni-muenchen.de.
- Fred R.David, )1988( , How Companies define their mission, long range planning.
- Fry L.F. upstart publis hing company, INC.
- Hill W. Charles and Jonse R.G.)1992(, Strategic management theory. Houghton Mifflin Company.
- Holzweher, F. (2002). Sport for all as a Social Change and Fitness Development. Institute of Sport     Scenic, Vienna University, Austria.
- Seungbum, L., Patrick, W. (2011). SWOT and AHP hybrid model for sport marketing outsourcing using a case of intercollegiate sport. Sport Management Review, Vol. 73, pp. 1-9