Relationship customer relationship management (CRM) with productivity in Qazvin's sport clubs

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Present study was to find the relationship between customer relationship management (CRM) and productivity in Qazvin's sport clubs. This study is a descriptive - correlation study and statistical population included all managers of Qazvin's sport clubs whether private or public, including the 110 club, due to the limited number of statistical population, all members of statistical population were selected as the sample population. In this study two questionnaires to gather the needed information the customer relationship management (CRM) and productivity were used. For data analysis the application of spss v.17 is used and statistical tests used in this study, in addition to the descriptive test, was Pearson correlation and stepwise multiple regression test. Correlation coefficient of two variables, customer relationship management (CRM) and have productivity, also in cases of customer relationship management (CRM) dimensions and productivity shows a significant relationship (p=0/018, r=0/479). Also, using stepwise multiple regression identified variables and the proportion customer relationship management (CRM) Dimensions and predict changes in the productivity of sports clubs is about 34 percent (p=0/001, a=0/01, F=47/11). Based on the results above, it can be said that the sports clubs of customer relationship management at a higher level, they had higher productivity.

Keywords


-    اسدی، حسن (1380)، «رابطه فرهنگ سازمانی با بهره وری مدیران سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران»، مجله علمی و پژوهشی حرکت، دانشگاه تهران، شماره 7.##بهلکه طاهر، حمیدی مهرزاد، گودرزی محمود (1387)، «بررسی عوامل مرتبط با رضایتمندی مشتریان استخرهای سرپوشیده خصوصی». نشریه حرکت، شماره 37، صص 58-49##جهانیان، سعید و ابراهیمی، بابک (1389)، مدیریت ارتباط با مشتری مزیتی رقابتی در زنجیره ارزش کسب و کار امروز،  <http:// www. iie.ir/ index. php? option= comcontent& task= view&id= 79 & itemid=33>. ##حاجی زمانعلی علی (1383)، چهارچوبی برای پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در سازمانهای ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس##سید عامری، میر حسن (1378)، «رابطه فرهنگ سازمانی و شاخص‌های آن با بهره وری مدیران ادارات تربیت بدنی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی»، نشریه حرکت، دانشگاه تهران، شماره 35، تهران.##طاهرپور حبیب الله و طیبی احمد (1389)، «رابطه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) با عملکرد»، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 1، صص 122-109##عباسی، محمدرضا و ترکمنی، محمد (1389)، «مدل نظری اجرای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)»، نشریه بررسی‌های بازرگانی، شماره 41، صص 34-19##علوی سیدمسلم، نجفی سیاهرودی مهدی،رحیم زاده مریم (1394)، «شناسایی و طبقه بندی نیازهای مشتریان از یک باشگاه ورزشی با استفاده از مدل کانو (مطالعه در باشگاه ورزشی نرجس شیراز)»، پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال چهارم، شماره 3 (15 پیاپی)، زمستان 1394، ص 65-53##علوی شاد عباس، صنایعی علی (1387)، نقش مدیریت روابط با مشتری (CRM) در کسب مزیت رقابتی بازارهای خدماتی، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت.##نادریان جهرمی مسعود، امیرحسینی سید احسان، سلطان حسینی محمد (1386)، «بررسی عوامل مؤثر بر افزایش بهره وری سازمان‌های ورزشی شهر اصفهان»، نشریة حرکت، شمارة ۳۴ , صص 68-59.##الهی شعبان (1384)، مدیریت ارتباط با مشتری، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، چاپ اول##هیل، نیگل(1385)، اندازه گیری رضایت مشتری، ترجمه محمدرضا اسکندری و منیره اسکندری، تهران، انتشارات رسا، چاپ اول.##
 Alfred Zhu Liu a, Hongju Liu b, Sean Xin Xu, (2013), “How do competitive environments moderate CRM value?”, Decision Support Systems 56 (2013) 462–473.##Becker U. Jan , Greve Goetz and Albers Sönke (2009), “The Impact of Technological and Organizational Implementation of CRM on Customer acquisition, Maintenance, and Retention”, International Journal, of Research in Marketing , (26), 207–215.##Cliff, A.(2001).One-to-One Web Marketing: Build a Relationship Marketing Strategy One Customer at a Time, publisher, John Wiley &Sons,P 109.##Coltman Tim (2007), “Why build a customer relationship management capability?” Journal of Strategic Information Systems 16 (2007) 301–320.##Galbreath, J.(2000). “Application of Knowledge Management Technology in Customer Relationship Management”. Knowledge and Process Management, Vol. 10, No. 1, pp.3-17.##Hoots,Mike.(2005), “Customer relationship management for facility managers”. Journal of Journal of Facilities Management; Volume: 3 Issue: 4.##Lindgreen, A. and Finn, W. (2005), “Value in business markets: What do we know? Where are we going?”. Industrial Marketing Management 34, 732– 748.##Ngai ,E.W.T, Xiu Li, Chau.D.C.K (2009), Application of data mining techniques in customer relationship management: A literature review and classification, Expert Systems with Applications 36, 2592–2602.##Payne, A &Frow, P.(2005), “A Strategic Framework for Customer Relationship Management,  Journal of Marketing”, Vol. 69, 167–176.##RohT.H., Ahn C.K., Han I., (2005); “The priority factor model for customer relationship management success”, Expert Systems with Applications, 28, pp. 641- 654.##Shwu-Ing Wu, Chien-LungLu, (2012), “The relationship between CRM, RM, and business performance: A study of the hotel industry in Taiwan”, International Journal of Hospitality Management 31 (2012) 276–285.##Shwu-Ing Wu∗, Pei-Chi Li, (2011), “The relationships between CRM, RQ, and CLV based on different hotel preferences”, International Journal of Hospitality Management 30 (2011) 262–271.##Sin, Leo Y. M., Alan C. B. “Tse and Frederick H. K. Yim (2005), "CRM: Conceptualization and Scale Development”, European Journal of Marketing, 39, 1264-1290.##Stone, M. and Foss, B. (2001), CRM in financial Services: “A Practical Guide to Making Customer Relationship Management to Work”, London, Kogan Page 3-20. ##Yonggui، W.، Hing، Po.Lo.، Renyong، C.، and yongheng، Y. 2004،  “An integrated fram ework for customer value and customer-relationship-management performance”، Managing Service Quality، Vol.14 No2/3##