Comparison of effective factors on establishment of knowledge management at physical education's assistance and healthy of education from managers and expert's aspect

Document Type : Research Paper

Authors

daneshjo

Abstract

The aim of present study was identification and comparison of effective factors on the establishment of knowledge management at physical education's assistance and healthy of education in Iran's states from aspect of managers and experts. Research method was geodesic and in aspect of goal was applied. The statistical population of this study were coadjutor, chiefs and expert of physical education and health education (n=288) assistance and the statistical sample was selected by from of full number and equal to statistical society. Required data were collected with use of research made questionnaire. Face validity of questionnaire confirmed with comments of ten sport management professors and content validity computed. In order to identify factors and survey of structural validity the exploratory factor analysis was used. The overall internal reliability of the questionnaire imported by Cronbach's alpha (0/85) for data analysis, parametric one-sample t-test was used. The result of exploratory factor analysis showed that 45/02 of the total variances related to seven factors. The results of one sample t-test showed that all factors have significant influence on establishment of knowledge management. Prioritizing the factors performed by AHP method. That are organization culture, senior management commitment, employee participation, employee training, team work, knowledge construction and infrastructure and information systems. The comparison of effective factors on establishment of knowledge management from this aspect shows that the only meaningful difference is among culture factors.

Keywords


-    ابطحی، سید حسین؛ صلواتی، عادل (1386).  مدیریت دانش در سازمان. تهران. انتشارات پیوند نو، چاپ اول.##بیک زاده، جعفر؛ دودمانی ملکی، هانیه (1390). «بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر عملکرد مدیریت دانش در آموزش و پرورش (مطالعه موردی آموزش و پرورش شهر ملکان)». فصلنامه تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه). دوره 17، شماره 4، صص 675-649.##پیرویسیانی، گلاویژ (1389). بررسی عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در سازمان مسکن و شهرسازی (مطالعه موردی استان‌‏های منتخب غرب کشور). پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.##تابنده، سمانه؛ ابزری، مهدی؛ صالحی زاده، سعید (1390). «سنجش میزان تأثیر عوامل مؤثر بر پیاده‌‏سازی مدیریت دانش از دیدگاه مدیران و سرپرستان بیمارستان‌‏های منتخب خصوصی شهر اصفهان». مدیریت اطلاعات سلامت، دوره 8، شماره 8، صص 1062-1052.##حق نظر، فرشته (1388). تبیین و سنجش عوامل زمینه‌‏ای مؤثر بر پیاده‌‏سازی مدیریت دانش. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.##خواجه فرد، گلنوش؛ وحدت، شقایق؛ حسام، سعید (1393). «تعیین عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش در شبکه‌‏های بهداشت و درمان استان بوشهر». مدیریت سلامت. شماره 17، صص 64-56.##رمضانی، تامارا؛ دیده خانی، حسین (1392). شناسایی و رتبه بندی عوامل کلیدی موفقیت در استقرار مدیریت دانش. دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین، استان گلستان، گرگان، چهاردهم شهریور ۱۳۹۲. ##ساعدی، مهدی؛ یزدانی، حمید رضا (1388). «ارائه مدل فرایندی برای پیاده‌‏سازی مدیریت دانش مبتنی بر یادگیری سازمانی در ایران خودرو». نشریه مدیریت فناوری اطلاعات. دوره 1، شماره 2، صص 84-67.##شعبانی، احمد (1391). «شناسایی، بررسی و رتبه­بندی عوامل مؤثر بر پیاده‌‏سازی مدیریت دانش با استفاده از تکنیکTOPSIS (مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی شیراز)». مدیریت اطلاعات سلامت. دوره 9، شماره 3، صص 326-318.##عباسیان، عبدالحسین (1385). مدیریت دانش در مدارس. همایش چالش­های فراروی مدیریت نظام­های آموزشی، دانشگاه امام صادق(ع)، آبان ماه 85.##عدلی، ف (1384). مدیریت دانش نسبت به دانش بالاتر است. اندیشه فراشناختی.##فرجی، رضا؛ صادقی، رضا (1393). «بررسی میزان کارایی دروس عملی مقطع کارشناسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در مرتفع کردن نیازهای این درس از دیدگاه دبیران تربیت بدنی». پژوهش‌‏های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال سوم، شماره 1، صص 48-37.##کشاورز، ه (1385). «مدیریت دانش رویکردی جدید از فناوری اطلاعات». پیام مدیریت، دوره 6، شماره2، صص: 23-31.##محقر، علی؛ شامی زنجانی، مهدی؛ نوری، مژگان (1391). «شناسایی و رتبه­بندی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش با استفاده از رویکرد گسترش عملکرد کیفیت فازی». فصلنامه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. شماره 4، صص 1068-1037.##مهدوی، سید تقی (1391). رابطه بین دانش و بلوغ مدیریت نوآوری و کیفیت خدمات در بانک مسکن شهرستان ارومیه. اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و تولید علمی. ##مهر آرا، اسد الله؛ موسوی، سید جعفر؛ رزاقی، محمد ابراهیم (1390). «نقش مدیریت دانش در اثربخشی عملکرد سازمان‌‏های ورزشی». کاوشنامه سماء دانشگاه آزاد اسلامی. دوره 1، شماره 3، صص 61-51.##نکودری، مریم؛ یعقوبی، نورمحمد (1390). «بررسی عوامل تسهیل کننده مدیریت دانش در سازمان مدیریت بحران». پژوهش‌‏های مدیریت عمومی. شماره ۴، صص 119-95.##نکویی مقدم، محمود؛ پیر مرادی بزنجانی، نرگس (1389). «نقش تفاوت‌‏های فردی و ویژگی‌‏های شخصیتی کارکنان در رفتار سازمانى آنان». پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال 4، شماره 14، صص 131-126.##نیاز آذری، کیومرث؛ عمویی، فتانه (1386). «عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه‌‏های آزاد اسلامی استان مازندران». دانش و پژوهش در علوم تربیتی. شماره 14، صص 106-93.##یوسفی، علیرضا؛ غلامی، بهاره (1385). «دیدگاه دبیران زن اصفهان در مورد میزان استقرار عوامل مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 85-84». دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره 10، صص 48-29.##
-      Dzunic, Marija., Djordjevic Boljanovic, Jelena. (2012). The important of concepts of knowledge management and learning organization in managing the knowledge – flow in organization, International conference management knowledge and learning.##Hung, Y C., Huang, S M., Lin, Q., Tsai, M. (2005). “Critical Factors in Adopting a Knowledge Management System for the Pharmaceutical Industry”, Journal of Knowledge Management, 2, 164-16##Lee, Eun Ju., Young Kim, Hye. (2014). “Relationships between core factors of knowledge management in hospital nursing organisations and outcomes of nursing performance”, Journal of Clinical Nursing,10.##Lindner، Frak., Wald, Andreas. (2011). “Success factors of knowledge management in temporary organizations. International”, Journal of Project Management, 7: 877–888##Real, juan., leal, Antonio., roland, jose. (2006). “information technology as a determinant of organization learning and technological distinctive competencies”. Industrial marketing management, 35, 505-521##Sidharta, Chatterjee. (2014). Managing Constraints and Removing Obstacles to Knowledge Management, MPRA Paper, 57789. ##Tseng, Shu-Mei. (2008). “The effects of information technology on knowledge management systems”, Expert Systems with Applications, 35, 150–160.##Wong, KY., Aspinwal, L.E. (2005). “An empirical study of the important factors for knowledge-management adoption in the SME sector”, Journal of knowledge Management, 9 (3), 64-82.##