The Relationship between Information Literacy and Academic Performance among M.A Students of Physical Education at Shiraz University

Document Type : Research Paper

Authors

Associated Professor, Payame Noor University

Abstract

The purpose of this research was to investigation the relationship between information literacy and academic performance among M.A students of physical education at the Shiraz University. Statistical population of this study included 110 M.A. students of physical education who were studying at the Shiraz University. 87 students were cluster-randomly selected as research samples. To achieve the research goals Davarpanh and Siamk (2010) questionnaire of information literacy was used. Validity of questionnaire was confirmed by 15 experts and its reliability was studied in a pilot study with 30 subjects and calculated as 0.83, respectively. For data analysis the descriptive statistics and inferential statistics methods including single sample T-student, liner regression by using SPSS software were used. The result of research indicated that the information literacy of the students is on the average level, while their academic performance is desirable. There is a significant relationship between information literacy and academic performance M.A. students of physical education, i.e. Students’ information literacy can predict their academic performance.

Keywords


-    بیرانوند، علی؛ مجیدی، مریم (1387). «سواد اطلاعاتی». مجله ارتباط علمی. دوره 10، شماره 3، صص 3-1. ##پری­رخ، مهری (1386). آموزش سواد اطلاعاتی مفاهیم، روش-ها و برنامه­ها. تهران: کتابدار.##حیدری، زهرا؛ موسی پور، نعمت الله؛ حری، عباس (1383). «نظام برنامه‏ریزی درسی متناسب با توسعه سواد اطلاعاتی». فصلنامه مطالعات برنامه درسی. دوره 1، شماره 4، صص 48 -29.##داورپناه، محمدرضا؛ سیامک، مرضیه (1388). «ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سنجش سواد اطلاعاتی پایه و واقعی دانشجویان مقطع کارشناسی». فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی. دوره 12، شماره 1، صص 146-119.##علی نژاد، مهرانگیز (1390). تبیین نقش سواد اطلاعاتی در یادگیری الکترونیکی و بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان آموزش الکترونیکی با عملکرد تحصیلی و رضایت مندی دانشجویان از دوره­شان. پایان نامه دکتری دانشگاه پیام نور تهران.##فراهانی، ابوالفضل؛ زارعی، مریم؛ شریفیان، اسماعیل (1388). «فناوری اطلاعات و رابطه آن با عملکرد تحصیلی و آینده شغلی دانشجویان تربیت بدنی». فصلنامه المپیک. شماره 2 (پیاپی 46)، صص 112-101.##قاسمی، حمید؛ فراهانی، ابوالفضل؛ هادوی، فریده؛ ططری، منوچهر (1395). «اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نگرش سازمانی هیأت علمی مستخدم و مدعو رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام­نور». پژوهش‏های کاربردی در مدیریت ورزشی. دوره 4، شماره 16، صص 74-65. ##هنری، حبیب (1374). کاربرد کامپیوتر در تربیت بدنی و مدیریت تربیت بدنی دانشگاه­ها. مجوعه مقالات همایش دومین کنگره علمی– ورزشی آموزش عالی. تهران.##
  American Library Association Presidential Committee on Information Literacy .(2002)., final report Washington, p: 12.##Bawden , David (2001). “Information and digital literacy: a view of concepts”. Journal of documentation, 57(2): 218-259.##Blanchett, H., Powis, C. and Webb, J. (2012). A Guide to Teaching Information Literacy: 101 Practical Tips, Facet, London .##Dixon-Thomas, C. (2012). Information Literacy and the Twenty-first Century Academic Librarian: A Delphi Study, PhD Thesis, Capella University, Minneapolis, MN., P: 89.##Diehm, R.-A. and Lupton, M.(2012). “Approaches to learning information literacy: a phenomena graphic study”, Journal of Academic Librarianship, 38: 217-225.##Kong Siu Cheung(2012) . “Curriculum Framework for Implementing information Technology in School Education to foster Information Literacy”, Computers & Education, 51: 129-141.##Laxman, K.(2010). “A conceptual frame work mapping the application of information search strategies to well and ill – structured problem solving”. Computers and education. Search strategies to well and ill-structured problem solving. 5(2): 5-13.##UNESCO (2008). ICT Competency Standards for Teachers, Paris: UNICCO. ##Van de Vord Rebecca (2010) . Distance Students and Online Research: Promoting Information Literacy through Media Literacy, The Internet and Higher Educational, 10, p: 17.##