academic misconduct, University, Social factors.

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Abstract
The purpose of the present study is to investigate the influence of Social factors on the incidence of different types of academic misconduct. The method of this study is descriptive, in terms of implementation, it is a survey, and in terms of purpose it is practical. Data for this study were collected using a researcher-constructed questionnaire. Its validity was confirmed by a number of sport management faculty members and its reliability calculated 87/0 with Cronbach's alpha. The questionnaire was designed with a Likert scale of 5 values. The participants of the study were comprised physical education students all over the country. Based on geographic regions of the country, five universities selected from the North, South, East, West and center of the country all of which were graduate students of physical education. The statistical sample of the study included graduate students of Physical Education in Tehran, Shiraz, Kurdistan, Mazandaran and Mashhad Universities. The selection of samples were available by stratified- Stochastic sampling method. Sample size in five colleges determined, based on the number of graduate students of these five faculties and using Morgan table. The findings show the importance of Social factors, especially the lack of adequate supervision of authorities in occurring academic misconduct. In order to deal with all kinds of academic misconduct, the directors of the affair must give special attention to the Social factors, especially the lack of adequate supervision of authorities as an effective factor in the incidence of academic misconducts.

Keywords


منابع

-      اجاقی، رضوان؛ کیوان آرا، محمود؛ چشمه سهرابی، مظفر؛ پاپی، احمد (1390). «تحلیل آسیب شناسی تقلب و سرقت علمی». مجله آموزش در علوم پزشکی. دوره 11، شماره 9، صص 1073 -1063.
-      اسد، محمد رضا؛ حمیدی، مهرزاد (1382). «بررسی وضعیت مدیریت کیفیت جامع در سازمان تربیت بدنی کشور». فصلنامه المپیک. شماره 24، صص 136-135.
-      اکبری، پریا؛ عبدالهی فر، مظفر (1392). «سرقت علمی، پلاگیاریسم، علل و ابعاد آن». فصلنامه سرامیک ایران. شماره 33، صص 47-39.
-      بنی مهد، بهمن؛ پشمی تبار، نگار (1393). «رابطه تقلب تحصیلی و فرصت طلبی در میان دانشجویان». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. شماره 28، ص 5.
-      توکل، محمد؛ ناصری راد، محسن (1388). «دستبرد علمی با تبیینی از جامعه شناسی علم». اخلاق در علوم و فناوری. سال4، شماره 3، صص3-1.
-    خامسان، احمد؛ امیری، محمد اصغر (1390). «بررسی تقلب تحصیلی در میان دانشجویان دختر و پسر». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. سال 6، شماره 1، صص 49-45.
-      خلیلی، سمیه؛ نورایی، طهمورث؛ شریفیان، اسماعیل (1393). «تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های تولیدی ورزشی بر وفاداری عوامل توزیع». فصلنامه پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی. سال 3، شماره 2 (پیاپی 10)، صص 114-101.
-      ذاکر صالحی، غلامرضا (1389). «وضعیت تولید و انتشار کتاب­های علوم اجتماعی در ایران بر اساس الگوهای علم سنجی». مجله جامعه شناسی ایران. شماره 31، صص77-56.
-      طالقانی، غلامرضا؛ طباطبایی، زهرا؛ غفاری، علی (1393). «بررسی عوامل اجتماعی و سازمانی مؤثر بر فساد اداری در شعب بانک». مدیریت فرهنگ سازمانی. دوره 12، شماره 2، صص 253-235.
-      قاسمی، حمید؛ فراهانی، ابوالفضل؛ هادوی، سیده فریده؛ ططری، فرید (1395). «اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نگرش سازمانی هیأت علمی مستخدم و مدعو رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور». پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی. دوره 4، شماره 16، صص 74-65.
-      کبودین، بابک؛ زلفی گل، محمدعلی؛ حاجی عزیزی، بیژن (1388). «منشور اخلاق نویسندگی». مجله رهیافت. شماره 45، صص 16-11.
-      گائینی، عباسعلی؛ ساکی، بهزاد؛ رمضانی، علیرضا (1390). «ساختار، چارچوب، محتوا و روش نوشتن مقاله به شیوه نشریه­های علمی». فصلنامه المپیک. شماره 56، ص 7.
-      مقتدری، علی؛ دهمرده، مریم (1391). «تقلب و سوء رفتار در پژوهش‌های پزشکی». مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان. دوره 14، شماره 1، صص 7-1.
-      محرم زاده، مهرداد؛ سیدعامری، میرحسن؛ اسدی، فریده (1388). «بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانایی در ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان غربی». فصلنامه المپیک. شماره 48، صص 27-19.
-      موحد، مجید؛ عباسی شوازی، محمد تقی؛ مرحمتی، ندا (1389). «رسانه جنسیت و مصرف گرایی». فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان. سال 12، شماره 47، صص 47-23.
-      میر یزدی، سید محمود (1393). «چرخه عمر مدیریت تقلب». ماهنامه حسابدار. شماره 265، ص 45. 
 
REFERENCES
-      Jenny Gunnar son, Wlodek J. Kalisz, Annette Patterson (2014). “Teaching International Students How to Avoid Plagiarism: Librarians and Faculty in Collaboration”. The Journal of Academic Librarianship, 2014 , Pages 413-417
-      Lena Sarlauskiene, Lianas Stabbings (2014). “Understanding of Plagiarism by the Students in HEIs of Lithuania”. Procardia - Social and Behavioral Sciences, 2014 , Pages 638-646
-      Lee, Y. (2011). “Understanding anti-plagiarism software adoption: An extended protection motivation theory perspective”. Decision Support Systems, 50(2), 361-369.
-      Stapleton, P (2012). “Gauging the effectiveness of anti-plagiarism software: An empirical study of second language graduate writers”.  Journal of English for Academic Purposes 11 (2012) 125–133