In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Sports Management of Iran

Document Type : Research Paper

Authors

part time faculteis

Abstract

This paper aims to study the relationship between communication skills and effectiveness of Physical Education Faculty members of payame Noor university . This study was descriptive – correlational performed through survey method . Sample statistical was equal with statistical population (80 faculty Members). Data collection tool was communicational skills questionnaire (Barton J., 1990) and organizational effectiveness questionnaire (Hamidi, 1382). Formal and Logical validity of the questionnaires were confirmed by university professors and professional managers. Reliability of questionnaires  was calculated through Cronbach α coefficient (0/84, 0/82) respectively. To study  the hypothesis, correlation analysis, regression analysis, one-sample t test, independent- t , and Friedman were used. The results show that the correlation between communication skills and components of effectiveness in the significance level (p< 0.05), are significant (p= 0.048 & r=0.241). The correlation test results indicate a significant relationship between communication skills and elements of organizational effectiveness in the significance level (p

Keywords

منابع

-   آقایی، میلاد؛ آقایی، اصغر؛ آقایی، رضا (1390). «بررسی تأثیرات میان راهبرد، فرهنگ، ساختار، اثربخشی سازمانی و مدیریت دانش». مطالعات مدیریت بهبود و تحول. سال21، شماره 65، صص 125-105.
-   آقاداوود، رسول (1385). سرپرستی اثربخش در سازمان­های صنعتی خدماتی و اداری. چاپ دوم، اصفهان: انتشارات غزل.
-   آهنچیان، محمدرضا؛ منیدری، رمضانعلی (1383). «رابطه مهارت‏های ارتباطی مدیران با سلامت سازمانی». پژوهش‏نامه علوم انسانی و اجتماعی. شماره12، صص60-41.
-   ایران‏فر، شیرین؛ عزیزی، فریدون؛ ولایی، ناصر (1379). «وضعیت مهارت‏های ارتباطی استادان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و نقش آن در ارزشیابی دانشجویان از آنان». مجله بهبود. شماره 2، صص 8-1.
-   باقیانی‏مقدم، محمد‏حسین؛ ممیزی، مهدیه (1391). «مهارت‎های ارتباطی مدیران گروه‏های آموزشی دانشگاه علوم پژشکی شهید صدوقی یزد». مجله آموزش در علوم پزشکی. شماره 6، صص 457-448.
-   براتی، مجید؛ معینی، بابک؛ سماواتی، الهام (1391). «ارزیابی سطح مهارت‏های ارتباطی دانشجویان علوم پزشکی، مهارت‎های کلامی، شنود، بازخورد». دو ما‏هنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه. سال دهم، شماره2، صص 154-145.
-   پورکیانی، مسعود؛ غلامی، مهدی (1392). «بررسی رابطه بین رفتارهای مثبت کارکنان با اثربخشی سازمانی در دستگاه‏های اجرائی شهرستان بیرجند». ماهنامه کار و جامعه. شماره 157، صص 71-59.
 -   تقی‏پور، آذین؛ دژبان، ریحانه (1390). «بررسی رابطه بین مهارت‎های ارتباطی و سبک‎های حل تعارض مدیران با توانمندی کارکنان». مجله پژوهش‏های روانشناسی اجتماعی. دوره1، شماره2، صص 43-17.
-   حدادنیا، سیروس؛ شهیدی، نیما (1389). «بررسی دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در مورد تأثیر آموزش‎های ضمن خدمت آنان بر کیفیت آموزشی دانشگاه‎ها». فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرمسار. سال 4، شماره4، صص 54-33.
-   حمیدی، مهرزاد (1382). بررسی رابطه بین ساختار سازمانی، اثربخشی و تعهد سازمانی در حوزه‏های ستادی سازمان­های ورزشی کشور. رساله­ی دکتری، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران.
-   روشندل اربطانی، طاهر (1381). بررسی و ارزیابی رابطه بین مدیریت مشارکتی و اثربخشی کارکنان در حوزه ستادی وزارت تعاون. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
-   سلیمانی‏نژاد، علی؛ آدینه‏زاده، صدیقه (1390). «معرفی اثربخشی سازمانی و الگوهای آن». مدیریت و کارآفرینی. شماره 91، صص 61-59.
-   سیدعامری، میرحسن؛ محرم‏زاده، مهرداد؛ محمد‏قلی‎زاد، لیدا (1388). «وضعیت شاخص‎های توانمندسازی و ارتباط آن با عوامل فردی در بین مربیان اداره کل تربیت بدنی شهر ارومیه». مدیریت ورزشی. شماره 2، صص 34-21.
-   عظیمی، حسین؛ انصاری، محمد اسماعیل؛ پیرایش، رضا؛ عبدی زرین، سهراب (1390). «طراحی پرسشنامه سنجش نگرش شغلی و سازمانی کارکنان دولت؛ مطالعه موردی80 سازمان دولتی در مرکز استان زنجان». اندیشه مدیریت راهبردی. سال 5، شماره 1 (پیاپی 9)، صص 200-169.
-   عیدی، حسین؛ رمضانی نژاد، رحیم؛ یوسفی، بهرام؛ سجادی، سید نصرالله؛ ملک اخلاق، اسماعیل (1390). «طراحی مدل اثربخشی سازمانی فدراسیو ن­های ورزشی جمهوری اسلامی ایران بر اساس رویکرد ارزش‎های رقابتی». پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتارحرکتی. سال 7، شماره 14، صص 30-15.
-   صانعی، مهدی (1386). «مدلی جامع برای سنجش و بهبود میزان اثربخشی در بخش دولتی». دو ماهنامه مدیریت. سال 18، شماره 123-124، صص 47-39.
-   طاهری‎زاده، زینب؛ سلیمی، قربانعلی؛ صالحی زاده، سعید (1390). «رابطه مهارت‎های ارتباطی اساتید دانشگاه با مهارت تدریس آنان از دیدگاه دانشجویان». فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرمسار. سال 5، شماره2، صص 116-95.
-   
 
کاشف، میرمحمد (1385). مقایسه سلامت عمومی، روابط اجتماعی و فعالیت‏های آموزشی- پژوهشی هیأت علمی فعال و غیر فعال دانشگاه‏های کشور. رساله دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران.
-   کشتکاران، علی؛ حیدری، علیرضا؛ باستانی، پیوند (1390). «مطالعه مهارت‏های ارتباطی مدیران از دیدگاه کارکنان در حوزه ستادی». مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت). دوره5، شماره4، صص48-41.
-   گودرزی، محمود؛ نظری، رسول؛ احسانی، محمد (1391). «ارائه مدل معادلات ساختاری اثر مهارت‎های‎ارتباطی بر مهارت‎های مدیریتی مدیران ورزشی». پژوهش‏های کاربردی در مدیریت ورزشی. دوره1، شماره1، صص20-11.
-   محب زادگان، یوسف (1381). بررسی رابطه بین سلسله مراتب نیازهای مازلو و رضایت شغلی کارکنان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
-   محمدی، مهشید؛ قاسمی، حمید؛ کشکر، سارا (1392). «رابطه بین مهارت‎های گوش دادن با ویژگی­های شخصیتی برنامه­سازان و مجریان ورزشی سازمان صدا و سیما». مدیریت ارتباطات در رسانه­های ورزشی. سال 1، شماره 3، صص 13-7.
-   مددی، یگانه؛ مانیان، امیر؛ اصغرزاده، عزت اله (1388). «بررسی نقش فناوری اطلاعات در اثر بخشی سازمان‏های دانش محور (مطالعه موردی: پردیس کشاورزی ومنابع طبیعی دانشگاه تهران)». مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی. شماره 4، صص 423-413.
-   نظری، رسول؛ احسانی، محمد؛ گنجوی، فریده؛ قاسمی، حمید (1391). «اثرات مهارت‏های ارتباطی و ارتباطات بین فردی بر اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی ایران و ارائه الگو». مطالعات مدیریت ورزشی. شماره16، صص 174-157.
-   همتی‏عفیف، علی (1391). تبیین مدل مهارتهای ارتباطی معلمان تربیت بدنی استان تهران با تأکید بر افزایش تعهد سازمانی و رضایت شغلی. رساله دکتری، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
REFERENCES
-   Alipour F.H. (2011). “The relationship between organizational climate and communication skills of managers of the Iranian physical education organization”. Procedia - Social and Behavioral Sciences 30, 421 – 428.
-   Ahmad   Salamah  , A. (2011). Communication Satisfaction and its relationship to organizational commitment Among Secondary teachers in KUwait. Indiana  State  university.
-   Barton, G.R., Stacey, P.C. & Fortnum, H.M. (2006). “Hearingimpaired children in the UK I: Auditory performance,communication skills, educational achievements, quality of life, and cochlear implantation”. Ear and Hearing, 27, PP: 161-186.
-   Dubrin, A.J. (2010). Leadership: Research fiudings , Practice and Skills (6 thed). Boston, MA: Monghton Mifflin Company.
-   Johnsrud, K & Rosser, J.V. (2002). “Faculty members morale and their intention to leave”. Journal of higher education, Vol 73, No. 4, PP: 518-542.
-   Khameneh, k. (2014). “Relationship between Effective Communication Skills on the Job Satisfaction of Employees in a Factory Manager Government”. MAGNT Research Report. Vol.2 (5):PP.50-60.
-   Nazari R, Ehsani M, Ashraf Gangoei F & Ghasemi H. (2012). “Structural equation
 
modeling of relationship and interpersonal communication on organizational effectiveness between sport  managers”. African Journal of Business Management, Vol 6(27), PP: 8136-8145.
-   Susan, J.L. (2003). “Job satisfaction among Russian workers”. International Journal of Manower, Vol 24, No 6, PP: 626- 652.
-   Thibodeaux, M.S. and Favilla, E. (1996). “Organizational effectiveness and commitment through strategic management”. Industrial Management & Data Systems. Vol. 96, p: 21.
-   Ulukan, M & Dalkilic, M. (2012). “Primary school students’ level of participation in sport in terms of different variables and the relationship between the level of participation and communication skills”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol 46, PP: 1786–1789.
-   Yilmaz, M. Kumcagiz, H. Balci-Celik, S & Eren, Z. (2011). “Investigating Communication Skill of University Students with respect to Early Maladaptive Schemas”. procrdia- Social and Behavioral Sciences, Vol 30, PP: 968-972.
-   Yucel, I & Bektas, C. (2012). Social and Behavioral Sciences. Vol. 46, pp. 1598 – 1608.
-   Zanaton, H.I et al. (2012). “Communication skills among university students”.  Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol 59, PP: 71–76.
-   Zheng, W, Yang, B & McLean, G.N. (2010). “Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness: Mediating role of knowledge management”. Journal of Business Research, Vol 63, p764.