رضا عباسی بختیاری؛ ابوالفضل فراهانی؛ لقمان کشاورز
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تدوین استراتژی ورزش همگانی و قهرمانی دانشگاه آزاد اسلامی است. برای تجزیه و تحلیل یافتهها و تعیین استراتژی مناسب از مدل تحلیلی سوات (SWOT) و برای اولویتبندی استراتژیها از فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) استفاده شده است. برای گردآوری دادهها از مصاحبه، مطالعات کتابخانهای و میدانی، تحقیقات پیشین و نظرات اعضای ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر تدوین استراتژی ورزش همگانی و قهرمانی دانشگاه آزاد اسلامی است. برای تجزیه و تحلیل یافتهها و تعیین استراتژی مناسب از مدل تحلیلی سوات (SWOT) و برای اولویتبندی استراتژیها از فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) استفاده شده است. برای گردآوری دادهها از مصاحبه، مطالعات کتابخانهای و میدانی، تحقیقات پیشین و نظرات اعضای شورای راهبردی که شامل اعضای هیأت علمی و مسئولین ورزش دانشگاه بودند و از سه پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. در پرسشنامه اول ﻋﻮاﻣﻞ دروﻧﯽ و ﺑﯿﺮوﻧﯽ تاثیرگذار (7 ﻗﻮت، 2 ﺿﻌﻒ، 6 ﻓﺮﺻﺖ و 6 ﺗﻬﺪﯾﺪ) ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ شدند، روایی این پرسشنامه توسط خبرگان تأیید و پایایی آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ 86/0 تأیید شد. با پرسشنامه دوم و در جلسه راهبردی شدت عامل و ضریب اهمیت (وزن) هر گویه تعیین گردید، با توجه به ماتریس همزمان ارزیابی عوامل داخلی و خارجی استراتژی ورزش همگانی و قهرمانی دانشگاه آزاد اسلامی در وضع رقابتی معطوف به قوت (ST) تعیین شد. در این مراحل با توجه به خاص بودن جامعه، با تعداد 20 نفر از اعضای هیأت علمی و مسئولین ورزش دانشگاه، این پرسشنامهها تکمیل گردید. براساس یافتههای تحقیق و نتایج تحلیل سوپر ماتریس حد محاسبهشده اوزان و نظرات اعضای شورای راهبردی، استراتژیهایی همچون توسعه و ارتقا کیفی واحدهای عمومی تربیتبدنی، توسعه کمی و کیفی رویدادهای ورزشی و توسعه دسترسی آسان دانشجویان به ورزش همگانی و قهرمانی پیشنهاد شدند.
عبدالمهدی نصیرزاده؛ شمس الدین رضایی
دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 105-115
چکیده
فوتبال بخش عمدهای از صنعت ورزش در جهان است و به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر ورزش و جامعه در جهان اثرات زیادی برجای گذاشته است. فعالیتهای یک صنعت معین، جلب سود و دفع زیان است. مناسبات پیچیده در مقولههای مدیریت، تجارت و اقتصاد بر تقویت دولت ناظر و کاهش نقش دولت مجری استوار است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، تجزیه و تحلیل ...
بیشتر
فوتبال بخش عمدهای از صنعت ورزش در جهان است و به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر ورزش و جامعه در جهان اثرات زیادی برجای گذاشته است. فعالیتهای یک صنعت معین، جلب سود و دفع زیان است. مناسبات پیچیده در مقولههای مدیریت، تجارت و اقتصاد بر تقویت دولت ناظر و کاهش نقش دولت مجری استوار است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، تجزیه و تحلیل محیطی (SWOT) واگذاری باشگاههای فوتبال ایران به بخش خصوصی است. برای این منظور با استفاده از روش تحقیق کیفی به مصاحبههای عمیق با 31 نفر از نخبگان آگاه از موضوع پرداخته شد. یافتههای حاصل از تحلیل مصاحبهها منجر به ارایه قوتها (7 مورد) ، ضعفها (15 مورد)، فرصتها (7 مورد)، تهدیدها (15 مورد) و راهبردهای (20 مورد) واگذاری باشگاههای فوتبال گردید. بررسیها نشان دادند که واگذاری باشگاههای فوتبال به بخش خصوصی در شرایط موجود، تقریباً محکوم به شکست است. مهمترین تهدید برای واگذاری باشگاههای فوتبال ایران به بخش خصوصی عدم برخورداری از مؤلفههای درآمدزایی میباشد.
میر محمد کاشف؛ میر حسن سید عامری؛ مالک احمدی؛ داریوش معرفت
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، ، صفحه 27-38
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل استراتژیک توسعه ورزش قهرمانی استان آ. شرقی با استفاده از روش SWOT و BSC میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را اعضاء هیأت علمی تربیتبدنی دانشگاههای استان آ. ش، مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان و شهرهای استان، رؤسای هیأتهای ورزشی، مسئولان و مدیران ورزشی باشگاهها و نهادهای دولتی و خصوصی استان که در زمینه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل استراتژیک توسعه ورزش قهرمانی استان آ. شرقی با استفاده از روش SWOT و BSC میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را اعضاء هیأت علمی تربیتبدنی دانشگاههای استان آ. ش، مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان و شهرهای استان، رؤسای هیأتهای ورزشی، مسئولان و مدیران ورزشی باشگاهها و نهادهای دولتی و خصوصی استان که در زمینه ورزش قهرمانی فعالیت میکنند، تشکیل میدهند که حدود150 نفر میباشند. با توجه به محدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. روش گردآوری دادههای این پژوهش بهصورت آمیخته میباشد، ابتدا توسط مصاحبه عمیق و روش اشباع نظری، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای ورزش قهرمانی استان آ. شرقی شناسایی شد. سپس پرسشنامهای بر اساس یافتههای مصاحبه آماده گردیده و در اختیار نمونههای پژوهش قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامة محقق ساخته است که روایی آن توسط چند تن از استادان صاحبنظر و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (88 درصد) تأیید شده است. در روش آماری و تجزیه تحلیل اطلاعات این پژوهش، از آزمون t تک نمونهای و آزمون دوجملهای برای تعیین وضعیت گویهها استفاده شد و دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، آزمون مقایسة میانگین و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل وضع موجود و تدوین استراتژیها از روش SWOT استفاده شد و پس از تعیین استراتژیها و اولویتبندی آنها به روش کارت امتیازی متوازن، برنامه عملیاتی ورزش قهرمانی استان تدوین گردید. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که ادارة کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی در منطقه WO قرار دارد و باید از راهبرد رشد و توسعه در مورد ورزش قهرمانی استفاده نماید. همچنین استراتژیهای مطلوب بهدستآمده اولویتبندی گردید و با استفاده از تکنیک کارت امتیازی BSC بهصورت عملیاتی تدوین شد و در نهایت مدل استراتژیک بهصورت عملیاتی و کاربردی با استفاده از روش SWOT و تکنیک کارت امتیازی متوازن جهت توسعه ورزش قهرمانی استان آذربایجان شرقی طراحی گردید.
علیرضا ایزدی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ محمود گودرزی؛ حبیب هنری
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 21-34
چکیده
مروزه فوتبال با پشت سر گذاشتن تغییرات فراوان، از حالت یک ورزش ساده تبدیل به یک تجارت مبدل شده است و خود را در کنار سایر صنایع و حرفه های موجود مطرح نموده است. هدف پژوهش حاضر، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی باشگاههای لیگ برتر فوتبال بر اساس تحلیل SWOT است. روش تحقیق بر اساس نحوه جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف، ...
بیشتر
مروزه فوتبال با پشت سر گذاشتن تغییرات فراوان، از حالت یک ورزش ساده تبدیل به یک تجارت مبدل شده است و خود را در کنار سایر صنایع و حرفه های موجود مطرح نموده است. هدف پژوهش حاضر، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی باشگاههای لیگ برتر فوتبال بر اساس تحلیل SWOT است. روش تحقیق بر اساس نحوه جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف، کاربردی است. تعداد 53 نفر از مدیران باشگاهها (18نفر)، مسئولین کمیته بازاریابی باشگاهها (10نفر) و (25نفر) از متخصصین بازاریابی ورزشی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته مربوط به عوامل درونی و بیرونی برنامه راهبردی بازاریابی لیگ برتر فوتبال و شامل 60 سئوال بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از متخصصین این حوزه تأیید و پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی، از روش آزمون فریدمن برای رتبه بندی عوامل برنامه راهبردی بازاریابی لیگ برتر فوتبال استفاده شد. یافتهها نشان داد با توجه به شناسایی عوامل درونی (قوتها و ضعف ها) و عوامل بیرونی ( فرصتها و تهدیدها) و در نتیجه تحلیل استراتژیک سوات، جایگاه بازاریابی در فوتبال در موقعیتی تهاجمی قرار دارد و مهمترین هدف با توجه به آزمون فریدمن، تدوین قوانین حمایتی، تسهیلی و تشویقی برای مشارکتکنندگان، در حوزه بازاریابی لیگ برتر فوتبال به دست آمد. توجه به این هدف به منظور مقابله با تهدیدها، بهرهگیری از فرصتهای محیطی، رفع ضعفها و تقویت قوتها در بازاریابی فوتبال است و با بکار بردن استراتژیهای متناسب با اهداف میتوان درآمدزایی بیشتری برای فوتبال انجام داد.
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ مرتضی رضایی صوفی؛ حسین ذکایی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 11-24
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای اخذ و میزبانی رویدادهای بزرگ بینالمللی ورزشی در ایران بود. پژوهشگران برای انجام این تحقیق، پژوهش از نوع آمیخته و ترکیبی از دو روش کیفی و کمی را انتخاب کردند. جامعه آماری پژوهش شامل 230 تن از استادان مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان اجرایی ورزش کشور بودکه در زمینه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای اخذ و میزبانی رویدادهای بزرگ بینالمللی ورزشی در ایران بود. پژوهشگران برای انجام این تحقیق، پژوهش از نوع آمیخته و ترکیبی از دو روش کیفی و کمی را انتخاب کردند. جامعه آماری پژوهش شامل 230 تن از استادان مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان اجرایی ورزش کشور بودکه در زمینه میزبانی رویدادهای ورزشی، دانش و تجربه لازم را داشتهاند. . برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات 25 تن از مدیران و متخصصان ورزش قهرمانی و مجریان رویدادهای ورزشی استفاده شد که نمونهها به طور هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمّی نیز با استفاده از جدول مورگان 141 تن به طور تصادفی برای نمونه تحقیق برگزیده شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش دلفی فهرستی از نقاط قوت، ضعف ها، فرصتها و تهدیدهای اخذ میزبانی و برگزاری رویدادهای بینالمللی ورزشی در ایران تهیه و در سه مرحله با نظر متخصصان فهرست تهیه شده، نهایی شد. سپس بر مبنای فهرست تهیه شده، پرسشنامه 69 سئوالی که حاوی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدید ها بود، تهیه و در اختیار آزمودنیها قرار گرفت. روایی صوری پرسشنامه مورد تأیید 20 تن از متخصصان قرار گرفت و پایایی آن در یک مطالعۀ مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 78/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و روشهای آماری استنباطی از جمله کلموگروف اسمیرنف استفاده گردید و تحلیل عاملی تأییدی با کمک دو نرم افزار لیزرل و SPSS حاصل شد. یافتن 7 نقطه قوت، 21 ضعف، 9 فرصت و 9 تهدید ـ برای اخذ و میزبانی رویدادهای بزرگ بینالمللی ورزشی در ایران ـ دستاورد نهایی این پژوهش است.