حمید قاسمی؛ حبیب هنری؛ مرتضی رضایی صوفی؛ فهیمه مومنی فر
دوره 5، شماره 4 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 51-60
چکیده
هدف از این پژوهش، اعتباریابی ابزار تعیین شایستگیهای محوری برای انتصاب رؤسای فدراسیونهای ورزشی کشور بود. جامعه آماری این پژوهش نخبگان مدیریت ورزشی ، شامل اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی، رؤسای فدراسیونهای ورزشی و همچنین مدیران منتخب و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان بودند(450=N ) که بر مبنای جدول مورگان تعداد 209 نفر به روش تصادفی– ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، اعتباریابی ابزار تعیین شایستگیهای محوری برای انتصاب رؤسای فدراسیونهای ورزشی کشور بود. جامعه آماری این پژوهش نخبگان مدیریت ورزشی ، شامل اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی، رؤسای فدراسیونهای ورزشی و همچنین مدیران منتخب و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان بودند(450=N ) که بر مبنای جدول مورگان تعداد 209 نفر به روش تصادفی– طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری ابزار 48 سوالی شاخصهای شایستگی بود که دارای 4 عامل کلی(فراشایستگی، شناختی، اجتماعی و وظیفهای) بود. روش امتیازگذاری به سوالات بر اساس طیف لیکرت 5 گزینهای (از خیلی زیاد=1 تا خیلی کم=5) بود. اعتبار صوری و محتوایی ابزار توسط اساتید متخصص مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت. از شاخصهای توصیفی برای توصیف دادهها، آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی، آزمون(KMO) و کرویت بارتلت برای تعیین کفایت نمونهگیری و تحلیل عاملی تاییدی برای تعیین اعتبار سازه در نرم افزارSPSS و LISREL استفاده شد. یافتههای پژوهشی نشان دهنده پایایی91/0 برای ابزار شاخصهای شایستگی بود. در خصوص اعتبار سازه، تعداد 48سوال رابطه معناداری با عاملها داشتند. نسبت شاخص 2 به df (606/1)، 069/0=RMSAE ، 90/0=NFI، 93/0=NNFI، 95/0=CFI، 91/0=GFI، 89/0= AGFI هم برازش مدل را تایید کردند. همچنین در خصوص روابط عاملها با مفهوم شایستگی رؤسای فدراسیونهای ورزشی نتایج نشان داد که تمامی عاملها توانستند پیشگوی خوبی برای این مفهوم باشند. در نتیجه اعتبار درونی و بیرونی ابزار تعیین "شایستگیهای محوری برای انتصاب رؤسای فدراسیونهای ورزشی کشور" تایید شد.
رضا اندام؛ مرتضی عسگری؛ میترا سلیمی
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 49-61
چکیده
هدف این مطالعه، بررسی موانع توسعه بازیهای بومی و محلی از دیدگاه دانشجویان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بودهاست. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان تربیتبدنی تشکیل میدادند که در نهایت 151 نفر (دانشجویان دختر و پسر) به صورت تصادفی از 5 دانشگاه به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته برای جمعآوری اطلاعات استفاده ...
بیشتر
هدف این مطالعه، بررسی موانع توسعه بازیهای بومی و محلی از دیدگاه دانشجویان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بودهاست. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان تربیتبدنی تشکیل میدادند که در نهایت 151 نفر (دانشجویان دختر و پسر) به صورت تصادفی از 5 دانشگاه به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن توسط 12 نفر از متخصصان بررسی و تأیید گردید. ضریب آلفای کرونباخ برای آزمودن پایایی پرسشنامه استفاده شد (86/0=α). از آزمودنیها خواسته شد تا میزان موافقت خود را در مقیاس لیکرت از 1 (کاملاً مخالفم) تا 5 (کاملاً موافقم) نشان دهند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش تحلیل عاملی با چرخش متعامد استفاده شد. براساس تحلیل عاملی31 متغیر در شش گروه «مدیریتی، روانی، سازمانی، محیطی، فرهنگی و درونفردی» طبقهبندی شدند. نتایج نشان داد "گسترش بازیهای رایانهای (94/0±39/4)" مهمترین مانع و "مشکلات جسمی و منع پزشکی (19/1±42/2)" کم اهمیتترین آنها بود. یافتهها نشان داد رتبهبندی عواملی که مانع توسعه بازیهای بومی و محلی میشود، به ترتیب برابر است با عوامل مدیریتی، سازمانی، فرهنگی، درونفردی، محیطی و روانی. همچنین تحلیل و مقایسه دیدگاه دانشجویانی که نسبت به بازیهای بومی و محلی آگاهی داشتند و دانشجویانی که آگاهی نداشتند، نشان داد در عوامل مدیریتی، روانی، سازمانی و محیطی بین دانشجویان تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0P>)، اما بین عوامل فرهنگی و درونفردی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0P
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ مرتضی رضایی صوفی؛ حسین ذکایی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 11-24
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای اخذ و میزبانی رویدادهای بزرگ بینالمللی ورزشی در ایران بود. پژوهشگران برای انجام این تحقیق، پژوهش از نوع آمیخته و ترکیبی از دو روش کیفی و کمی را انتخاب کردند. جامعه آماری پژوهش شامل 230 تن از استادان مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان اجرایی ورزش کشور بودکه در زمینه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای اخذ و میزبانی رویدادهای بزرگ بینالمللی ورزشی در ایران بود. پژوهشگران برای انجام این تحقیق، پژوهش از نوع آمیخته و ترکیبی از دو روش کیفی و کمی را انتخاب کردند. جامعه آماری پژوهش شامل 230 تن از استادان مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان اجرایی ورزش کشور بودکه در زمینه میزبانی رویدادهای ورزشی، دانش و تجربه لازم را داشتهاند. . برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات 25 تن از مدیران و متخصصان ورزش قهرمانی و مجریان رویدادهای ورزشی استفاده شد که نمونهها به طور هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمّی نیز با استفاده از جدول مورگان 141 تن به طور تصادفی برای نمونه تحقیق برگزیده شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش دلفی فهرستی از نقاط قوت، ضعف ها، فرصتها و تهدیدهای اخذ میزبانی و برگزاری رویدادهای بینالمللی ورزشی در ایران تهیه و در سه مرحله با نظر متخصصان فهرست تهیه شده، نهایی شد. سپس بر مبنای فهرست تهیه شده، پرسشنامه 69 سئوالی که حاوی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدید ها بود، تهیه و در اختیار آزمودنیها قرار گرفت. روایی صوری پرسشنامه مورد تأیید 20 تن از متخصصان قرار گرفت و پایایی آن در یک مطالعۀ مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 78/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و روشهای آماری استنباطی از جمله کلموگروف اسمیرنف استفاده گردید و تحلیل عاملی تأییدی با کمک دو نرم افزار لیزرل و SPSS حاصل شد. یافتن 7 نقطه قوت، 21 ضعف، 9 فرصت و 9 تهدید ـ برای اخذ و میزبانی رویدادهای بزرگ بینالمللی ورزشی در ایران ـ دستاورد نهایی این پژوهش است.