In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Sports Management of Iran

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

This research aims to validate and factor analysis of Fan Based Brand Equity (FBBE) questionnaire of
football in Iranian super league clubs that was descriptive-analysis and done through survey method. The
statistic society was football club fans of 13thfootball super league and sample society was 880 of chosen
seven clubs using Qucran sampling method done by available sample using random category and
clustering methods. The instrument was author made questionnaire of FBBE. Total reliability was
(CVI=0.91) and validity was surveyed in 2 pilot methods of test-retest (ICC= 0.89) and Chronbach that
showed upper than 0.8 for 52 questions and lower for 2 ones, that were eliminated from questionnaire
finally. Firstly, data were analyzed for descriptive of mean, Std. frequencies, percentiles and charts, then,
descriptive statistical were evaluated for all variables. Using KS showed that distribution was normal, and
Amos were used for exploratory and confirmatory factor analysis. The results showed that collected data
are in line with research theory model with amounts of 20.86 for Chi-Square and 0.066 for significant that
is more than 0.05. (GFI) is 0.984 that is a desirable amount for Model fitting. (RMSEA) is 0.064 and
considering that the amount is less than 0.07 it can be rule to acceptance of research model. (TLI) index is
0.968, (CFI) index is 0.989 and (PNFI) is 0529 that all are showing desired fitting and acceptance of
research model. The results of Regression estimation show that traits and brand association benefits factors
have no relation on loyalty of Iranian super league fans. Brand association attitudes and brand
identification factors have direct and significant relation with loyalty to brand in Iranian super league fans.

Keywords

- جلال‌زاده، سیدرضا.، اختیاری، مهناز(1388). "ارزش نشان تجاری در صنعت بانکداری، اولین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات بانکی"، تهران، صص:22 -21.
- جمالی­نژاد. سعید(1388)، "بررسی رابطه­ی موجود و چگونگی تاثیرگذاری درگیری محصول بر میزان وفاداری به برند در مصرف­کنندگان گوشی­های موبایل"، مجموعه مقالات کنفرانس بین­المللی برند، تهران.
- جوانی، وجیهه(1389). "مطالعه تأثیرعوامل تداعی برند بر وفاداری به برند در هواداران لیگ برتر فوتبال ایران"، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه اصفهان.
- جواهری کامل، مهدی و کوثرنشان، محمدرضا(1390). "بررسی پیش‌زمینۀ‌ها و پیامدهای هویت نام تجاری(مطالعه موردی: نام تجاری هاکوپیان)"، مجموعه مقالات ششمین کنفرانس بین‌المللی برند، تهران، صص: 36-35.
- خداداد حسینی، سید حمید و رضوانی، مهران(1391). "مدیریت جامع برند؛ مکاتب، ارزش‌گذاری و توسعه برند ملی"، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ اول، تهران، صص: 52-77.
- دهدشتی شاهرخ، زهره.، جعفرزاده کناری، مهدی.، بخشی‌زاده، علیرضا(1391). "بررسی دیدگاه هویت اجتماعی برند و تاثیر آن در توسعه وفاداری به برند (مورد مطالعه: شرکت تولیدکننده محصولات لبنی کاله)"، تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 2(2)، پیاپی 5، صص: 105-87.
- سجادی، سیدنصرا..، خبیری، محمد.، علیزاده گلریزی، ابوالفضل(1392). "عوامل مؤثر بر وفاداری هواداران به برند تیم‌های پرطرفدار لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران"، نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 18، صص: 100-81.
- سلطان‌حسینی، محمد.، نصراصفهانی، داود.، جوانی، وجیهه.، سلیمی، مهدی(1390). "تعیین سهم نسبی وفاداری به برند از تداعی برند در بین هواداران لیگ برتر فوتبال ایران"، نشریه علمی پژوهشی مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، شماره 9، صص 107-87.
- سیدجوادین، سیدرضا.، شمس، راحیل(1386). "عوامل تعیین‌کنندۀ ارزش ویژۀ برند کفش ورزشی در میان گروه سنی جوانان"، پژوهش‌نامۀ علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، سال هفتم شماره بیست و پنجم.
- شاه‌حسینی، محمدعلی.، اخلاصی، امیر.، رحمانی، کمال‌الدین(1390). "ارزش ویژه برند خدمات و رفتار خرید مشتریان"، تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 1(3)، صص63-77.
- شلبری، دیوید.، شاین، کواک.، وستربک، هانز(1391). "استراتژی بازاریابی ورزشی"، ترجمه: هنری، حبیب.، طاهری، مرتضی.، ترابی، فرناز، نشر علوم ورزشی(حتمی)، چاپ اول، تهران.
- کاپفرر، ژان(1385). "مدیریت راهبردی نام تجاری"، ترجمه سینا قربانلو، تهران: مبلغان، چاپ اول.
- کاتلر، فیلیپ(1387). "مبانی مدیریت بازاریابی؛ تجزیه و تحلیل و برنامه‌ریزی"، پارسائیان، علی. چاپ دوم، تهران، انتشارات ترمه.
- کشکر، سارا.، قاسمی، حمید.، تجاری، فرشاد(1390). "مدیریت بازاریابی ورزشی"، نشر علم و حرکت، چاپ اول، تهران.
- کلر، کوین لین(1389). "مدیریت استراتژیک برند"، بطحایی عطیه، چاپ اول، تهران، انتشارات سیته.
- گنجی‌نیا، حسین؛ اخوان فومنی، سمانه(1390). "نقش شخصیت برند بر رفتار مصرف کننده و چالش‌های برندسازی در آسیا"، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
- گیلانی‌نیا، شهرام.، موسویان، سیدجواد(1389). "تاثیر وفاداری به برند بر ارزش ویژه برند بانک از دیدگاه مشتریان کارت الکترونیکی"، نشریه مدیریت صنعتی، شماره 5(14)، صص103-119.
- مشبکی اصفهانی، اصغر؛ وحدتی، حجت؛  خدادادحسینی، سیدحمید؛ احسانی، محمد(1392)." طراحی الگوی هویت برند صنعت ورزش ایران(مورد مطالعه: لیگ برتر فوتبال)"، نشریه مطالعات مدیریت، دوره 17، شماره 4، صفحه 201-220.
- Aaker, D. A. & Joachimsthaler, E. (2001). Brand Leadership. Munich: P. Hall.
- Bauer, H. H., Nicola E. Stokburger-Sauer & Stefanie Exler.,( 2008). Brand. Image and Brand Loyalty in Professional Team Sport: A Refined Model and. Empirical Assessment. Journal of Sport Management, 22 (2), pp.206-26.
- Biscaia, Rui., Correia, Abel., Ross, Stephen., Rosado, Antonio., and Maroco, Joâo(2013). Spectator-Based Brand Equity in Professional Soccer, Sport Marketing Quarterly, 2013, 22, pp: 20-32, © 2013 West Virginia University.
- Bodet, Guillaume., Chanavat, Nicolas(2010). Building global football brand equity- lessons from the Chinese market. Journal of Marketing and Logistics, Volume 22, Number 1.
- Bridgewater, Sue(2010). Football Brands, Warwick Business School, University of Warwick, UK, Printed and bound in Great Britain by CPI Antony Rowe, Chippenham and Eastbourne ISBN 978-0-230-23253-2.
- Broadbent, Sarah., Bridson, Kerrie., Ferkins, Lesley., Rentschler, Ruth(2010). Brand Love, Brand Image and Loyalty in Australian Elite Sport, Journal of International Marketing 17(3), 71-86.
- Gladden, J.M. & Funk, D.C., (2001). Understanding brand loyalty in professional sport: Examining the link between brand associations and brand loyalty. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 3(2), pp.67-94.
- Gladden, J. M. and D. C. Funk (2002), "Developing an Understanding of Brand Associations in Team Sport: Empirical Evidence from Consumers of Professional Sport," Journal of Sport Management, 16 (1)
- Javani, Vajihe., Soltan Hossein, Mohammad., Rahnama, Nader., and NasrEsfahani, Davood(2012). Study of effective factors of fans’ brand loyalty in Iranian professional football league, Journal of Physical Education and Sports Management, Vol. 3(1), pp. 8-13.
- Kapferer, J.N. (2004), The New Strategic Brand Management: Creating and Sustaining Brand Equity Long Term, Kogan Page Limited, London.
- Keller, K.L., (1993). Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. Journal of Marketing, 57(1), pp.1-22.
- Koo, Ja Joon.,(2009). Brand Management Strategy for Korean Professional Football : A Model for Understanding the Relationships between Team Brand Identity, Fans’ Identification with Football Teams, and Team Brand Loyalty Teams, A thesis submitted for the degree of Doctor of Philosophy, School of Engineering and Design, Brunel University .
- Lai, C.S., chiu,C.J., Yang,C.,F., & Pai,D.C.(2010). The effects of corporate social responsibility on rand performance: The mediating effect of industrial brand equity and corporate reputation. Journal of Business Ethics.
- Meller J.J., Hansan T., (2006).An Empirical examination of brand loyalty» Journal of Product& Brand Management, Vol.15, No.7, pp. 442-49.
- P. Raj Devasagayam and Chery. L. Buff . Timothy W. Aurand. Kimberly M. Judson;(2010). “Building brand community  membership  within  organizations: a viable internal branding  alternative? ” , Journal of Product & Brand Management , 19/3 210–217.
- Ross, S.D. & Bang, S.L., (2007). Assessing Brand Associations for Intercollegiate Ice Hockey. Sport Marketing Quarterly, 16( 2), p.106.
- Ross, S.D., (2006). A conceptual framework for understanding spectator-based brand equity. Journal of Sport Management, 20, pp.22-38.
- Ross, S.D., James, J.D. & Vargas, P., (2006). Development of a scale to measure team brand associations in professional sport., Journal of Sport Management, 20, pp.260-79.
- Ross, S.D., Russell, K.C. & Bang, H., (2008). An Empirical Assessment of Spectator-Based Brand Equity. Journal of Sport Management, 22(3), p.4.
- Schumaker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner’s guide to structural equation modeling(2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.