Presentation of a model for Information technology infrastructures and success of knowledge management in physical education faculties of Islamic Azad University

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

This research aims to present a successful model for implementation of knowledge management in physical education faculties of Islamic Azad University. The statistical population of this research was the faculty members of physical education faculties of Islamic Azad University(160 Persons). The validity of the questionnaire obtained from 14 experts and reliability of test was determined by Cronbach’s alpha statistic method(%76.6). Single-sample t test was used for data analysis and statistical hypothesis testing. Confirmatory factor analysis was used to identify latent variables. For testing of hypotheses, the structural equation model by SPSS and LISREL statistical software was used. The findings of research showed that Information technology infrastructures are highly effective for implementation of knowledge management. Research findings also showed that the status of information technology infrastructures at physical education Faculties of Islamic Azad University is not good enough. According to significance level (P value > 0.05), access to network infrastructure with highest  variance (0.345) and  then access to softwares (0.278) explain the success of knowledge management. Without having the proper infrastructure in this area, campuses cannot efficiently perform both general and traditional role in the creation and dissemination of knowledge. For this reason, increased investment for developing of  infrastructure of  information technology is suggested.

Keywords


-     افرازه، عباس (1384). مدیریت دانش(مفاهیم، مدل ها، اندازه گیری و پیاده سازی). دانشگاه امیرکبیر. چاپ اول.
-     اکبرپور شیرازی، محسن (1386).«مطالعه تطبیقی مدل‌های سنجش آمادگی سازمانی جهت پذیرش مدیریت دانش». اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش. تهران.
-     امین مقدم، علی و ستوده ریاضی، مریم (1386).«ارائه مدلی برای توسعه مدیریت دانش در سازمان‌های تحقیقات با رویکرد استفاده مؤثر از فناوری اطلاعات و ارتباطات».کنفرانس ملی مدیریت دانش .
-     ایرانشاهی، محمد.(1379).«مدیریت دانش؛ بررسی تأثیر متقابل فناوری، فنون و انسان». فصلنامه اطلاع رسانی. دوره 18. شماره 1.
-     حسن زاده، محمد (1386). مدیریت دانش، مفاهیم و زیرساختها. دفتر خدمات تکنولوژی آموزشی. نشر آموزش کشاورزی.
-     خدایی، فربد و عباسیان محمد (1389). «شناسایی عوامل کلیدی موفّقیّت در پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش در دانشگاه‌ها». مدیریت نظامی. 40. صص 199-220.
-     دارابی، حجت الله؛ گودرزی، کاظم‌نژاد، انوشیروان و حمیدی، مهرزاد (1390). «بررسی نقش فناوری اطلاعات بر پیاده‌سازی مدیریت دانش در دانشکده‌های تربیت بدنی دولتی ایران». پژوهش‌های فیزیولوژی و مدیریت دانش. 7. صص 7.-19.
-     رادینگ، آلن (1998). مدیریت دانش، موفّقیّت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات. ترجمه محمد حسین لطیفی. تهران: سمت.
-     ربیعی، علی و معالی، مهناز (1391). «بررسی موانع زیرساختی اعمال مدیریت دانش و ارائه الگوی بهبود در مراکز آموزش عالی». سیاست علم و فناوری. سال پنجم. شماره 1 صص 1-16.
-     رهنورد، فرج الله و محمدی، اصغر (1388). «شناسایی عوامل کلیدی موفّقیّت سیستم مدیریت دانش در دانشکده ها و مراکز آموزش عالی تهران» مدیریت فن‌آوری اطلاعات» دوره 1، 3:52-37.
-     زاهدی، شمس السادات و زند رحیمی، نادر (1385).«بررسی الگوی کاربرد مؤثر فناوری اطلاعات در تصمیمگیری مدیران شرکت مخابرات ایران». نشریه علمی پژوهشی، فصلنامه علوم مدیریت ایران.
-     سعیدا اردکانی، سعید و کنجکاو منفرد، امیررضا (1390)، «عوامل مؤثر بر موفّقیّت استقرار مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشگاه یزد)». کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 5: 136-158.
-     عدلی، فریبا (1384). مدیریت دانش، حرکت به فراسوی دانش. تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
-     عرضه، کیوان؛ سیدعامری، میرحسن و محرم زاده، مهرداد (1386). «بررسی رابطه تکنولوژی مورد استفاده سازمانی سازمان تربیت بدنی ایران با استراتژی مدیریت دانش» ششمین همایش بین المللی تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کیش.
-     فضل‌الهی، سیف‌الله؛ نوروزی، عباس‌علی (1390). «زیرساخت‌های مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی و دولتی قم از دیدگاه اعضای هیئت علمی». فصلنامه علوم تربیتی. 15: 129-149.
-     گودرزی، محمود؛ ابوترابی، مجتبی؛ دستی‌گردی، مهدی و دستی‌گردی، کاظم (1388). «ارتباط فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش». مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی. 2: 201-214.
-     مشبکی، اصغر و مهدیزاده، هدایت (1390). «مدیریت دانش و سازمان‌ها در عصر دانش» سایت جامع مدیریت مدیریار.
-     نوروزیان، میثم (1387). «کاربرد مدیریت دانش در بخش دولتی» ماهنامه تدبیر.
-     نیازآذری، کیومرث و عمویی، فتانه (1386).«عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران». دانش و پژوهش در علوم و تربیتی. 14: 93-106.
-     همتی، محمد ( 1389). ارزیابی وضعیت مدیریت دانش در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران. ابیلی، خدایار، واعظی، مظفرالدین، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تهران.
-     هنری، حبیب (1390). «طراحی مدل معادلات ساختاری سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در سازمان‌های ورزشی». پژوهش‌های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی. 1: 85-96
-    هومن، حیدرعلی (1387). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران. انتشارات سازمان سمت.
Refrences
-  Davenport, Thomas H., and Lawrence Prusak. (2002);”Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know”;Cambridge, MA: Harvard Business School Press.
-  ESCFWA(2003) ,Knowledge Management Methodology: An Empirical Approach In Core Sectors In Escwa Member Countries, Economic And Social For Western Asia, United Nations New York.
-  Holt, D. T. (2007)," The measurement of readiness for change: A review of instruments and suggestions for future research". Paper presented at the Annual meeting of the Academy of Management, Toronto, Canada
-  Jennex.M.E Olfman.L(2004) Assessing Knowledge management success models. Proceeding of 37th how an interuactuale conference of system sciences. Nonaka, I.(1991), "The Knowledge-Creating Company", Harvard Business Review. Boston; In[74]
-  Malhotra, Y. (1998), “Deciphering the knowledge management hype”, Journal for Quality & Participation, Vol. 21 No. 4, pp. 58-60.
-  Siemieniuch C.E.& Sinclair M.A.(2004) ”A framework for organisational readiness for knowledge management”,2004, Emerald Group Publishing
-  Turban, Efraim; Leidner, Dorothy; Mclean, Ephraim and Wetherbe, James;(2006), “Information Technology for Management, Transforming Organizations in the Digital Economy”, 5th Edition,2006