In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Sports Management of Iran

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The aim of the Present study statistical population, was to investigate the relationship between emotional intelligence of managers and employees of federations and effectiveness of the federations. The research method  is descriptive-correlational.  Of the survey Was 10  succeedfederations in recent years by introducing ranked NOC were identified. Using simple random sampling, four federations of wrestling, athletics, basketball and karate selected and 100 questionnaires were distributed among employees, of which 75 were usable questionnaires. Data collection included two questionnaires were EI Shering and effectiveness Hamidi. Validity of the Questionnaires was confirmed by experts and the reliability coefficient for the questionnaire on emotional intelligence(α = 0.76)  and for questionnaire effectiveness obtained (α = 0.85). Pearson,s correlation coefficient was used for data analysis. The results showed there the between effectiveness of the federation and emotionat Intelligence of employees EI staff (r = 0.8) and (p = 0.001). There was a significant relationship. also,It demonstrates a significant association between the factors of self-motivation and effectiveness (r = 0.32), self-awareness and effectiveness (r = 0.62), self-control and effectiveness (r = 0.61), empathy and effectiveness (r = 0.62), and finally, social skills and effectiveness (r = 0.59). So it should be stated the higher emotional intelligence of federation employees, effectiveness Will increase.

Keywords

-     کهن­دل، زهرا. (1391)، تاثیر هوش هیجانی در موفقیت سازمانی. نشریه پیام دریا، شماره 212.
-    عیدی، حسین. (1386)، بررسی ارتباط بین هوش هیجانی اعضای هیات علمی و اثربخشی دانشگاههای تربیت بدنی (دولتی) تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
-     یارمحمدی منفرد،سعید. (1389)، رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی. نشریه مدیریت ورزشی شماره6 .
-     هوی، وین، ک و میکسل، سیسل. ( 1997 )، تئوری تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی (ترجمه سید محمد عباسزاده) جلد دوم، چاپ دوم ارومیه، دانشگاه ارومیه، انتشارات انزلی.
-     کوزه چیان، هاشم. ( 1389)، رابطه بین ساختار کارآفرینانه و اثربخشی سازمانی در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران. نشریه مدیریت ورزشی شماره6 .
-     حمیدی، مهرزاد. (1382)، بررسی رابطه بین ساختار سازمانی، اثربخشی و کارآفرینی سازمانی مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی. رساله دکتری دانشگاه تهران
-     میرزایی، پروین. (1386) معرفی: هوش هیجانی، کتابماه و علوم و فنون. شماره 96، صفحه (85-88)
-     منصوری، بهزاد. (1380)، هنجاریابی آزمون هوش هیجانی سیسبر یا شرینگ در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی شهر تهران پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
-     ترابی، منوچهر. (1382)، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و عملکرد مدیران میان گروه هتل­های هما. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
 
-  Cherniss.C.&Goleman D.(1998)، Bringing emotional intelligence to the workplace, Technical Report issued by The Consortium for Research on Emotional Intelligence in Organizations.
-  R.R.Rehman(2011)،Rol of Emotional Intelligence of the Relationship among Leadership styles, Decision making styles and organizational performance؛ IJCRB, vol3, no 1.
-  M.EMalik(2011)،Th Impact of leader’s Emotional Quotieatoon organizational effectiveness؛ IJBSS. Vol 2. No18
-  Brenda, S. (2004)، Participation in decision making: amatter of context? Leadership and organization development jornal, Vol. 25, Iss. 798, P: 496.
-  Palmer, B. Wall, M. Bargess, Z. and Stough. C. (2001)، EmotionalIntelligence and Organizational Development Journal. Vol. 22, No. 1, 5-10.
-  Golman, D. (1998)، Working with Emotional Intelligence. Ebook
-  Goleman, D,Boyatzis,R.&Mckee.A.(1999)، PrimalLeadership: Realizing the Power Of EmotionalIntelligence.Boston: Harvard Business School Press,HumanRelations),pp.97-125
-  Zhou, J. & George, J. M. (2003)، A waking Employee Creativity: TheRole of leader emotional Intelligence. The Leadership quarterly, 14, 45,545-568.
-  Barsade,S. G.(2000)، The ripple effect: Emotional contagion in groups . working paper: New Haven. CT: Yale University press.