In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Sports Management of Iran

Document Type : Research Paper

Author

Abstract

This paper aims to study the presentation of structural equations model factors affecting development of purchasing sports goods via internet. The research method is a survey and its target is applicable. The population of the research were faculty and graduate students and Ph.D. candidatesin Physical Education (N =3196) public universities across the country; A total of 436 persons with cluster and indirect chosen were selected. The required data was collected through using a questionnaire. The face validity of the Questionnaire is verified based on 10 sports and insurance management professionals and content validity was calculated based on lavshy (CVI=0/86).In order to identify and assess the validity, the exploratory factor analysis was used. The overall internal reliability of the questionnaire obtained through Cronbach's alpha (α=0/81). For data analysis, parametric tests, one- sample t -test and ANOVA and post hoc Bonferroni’s multiple significance level of p

Keywords

  انصاری، منوچهر؛ رحمانی یوشانلوئی، حسین؛ میرکاظمی، محمد؛ جبارزاده، مجید (1391). شناسایی و رتبه‏بندی عوامل تأثیرگذار بر تمایل خرید مشتریان آنلاین با استفاده از MADM.##بابایی، محمدعلی  (1389). بررسی رابطه ویژگی‏های شخصیتی و رفتار خرید کاربران اینترنت در ایران، فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره دوم، شماره 4، صص 58-39.##جعفرپور، محمود؛ رحمان سرشت، حسین (1388). ارائه یک مدل مفهومی از خرید اینترنتی کتاب و ارزیابی آن در دانشگاه‏های کشور، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 52، صص 247-211.##حسن زاده، مهرداد  (1384). بازاریابی ورزشی، پرسمان.##شکرریز، فاطمه  (1383). بررسی تأثیر عوامل زیرساختی فنی و کاربران، پایان نامه کارشناسی ارشد.##صنایعی، علی؛ صالح نیا، منیره  (1386). ارائه مدل سه بعدی از عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی از دیدگاه مشتریان، اولین کنفرانس بین المللی شهر الکترونیک، تهران: جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران.##عسکریان، فریبا؛ جعفری، افشار  (1386). بررسی میزان مبادلات بین المللی کالاهای ورزشی ایران در سال های 1377 و 1380، فصلنامه المپیک، سال پانزدهم، شماره 4 (پیاپی 40).##الفت، لعیا؛ خسروانی، فرزانه؛ جلالی، رضا (1390). شناسایی عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی و اولویت بندی آن‏ها با استفاده از ANP فازی، مدیریت بازرگانی، دوره 3، شماره 7، صص 36-19.##کشکر، سارا؛ صادقی، رضا؛ قاسمی، حمید؛ کارگر، غلامعلی (1392). تعیین و مقایسه علل تمایل مشتریان به خرید کالاهای ورزشی و خارجی از دیدگاه تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف کنندگان، پژوهش‏های کاربردی در مدیریت ورزش، دوره 2، شماره 2 (6 پیاپی)، صص 32-21. ##نظری، محسن؛ بغدادی، مرجان (1392). شناسایی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر خریدهای آنی آنلاین در فروشگاه‏های تخفیف گروهی در ایران. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره پنجم، شماره 3، صص 239-223.##
            Andrews, l, & bianchi, c; (2013) consumer internet purchasing behavior in chile, journal of business research.##Andrews, l., kiel, g., drennan, j., boyle, m., & werawardeena, j. (2007). Gendered perceptions of experiential value in using web-based retail channels. European journal of marketing, 41(5/6), 640–658.##chen, s. And chang t. (2003), a descriptive model of online shopping process: some empirical results, international journal of service industry management, vol. 14 no, 5, pp. 556– 569.##Donghun Lee, Galen T. Trail, Hyungil H. Kwon, Dean F. Anderson (2011), Consumer values versus perceived product attributes: Relationships among items from the MVS, PRS, and PERVAL scales, Sport Management Review 14, 89–101.##Fazio, r. H., & zanna, m. P. (1981). Direct experience and attitude-behavior consistency. In b.l. (ed.), advances in experimental social psychology (pp. 161–202) new york:academic press.##Forsythe, s., liu, c., shannon, d., & gardner, l. C. (2006). Development of a scale to measured perceived benefits and risks of online shopping. Journal of interactive marketing, 20(2), 55–75.##Grandon, e., nasco, s., & mykytn, p. (2010). Comparing theories to explain e-commerce adoption. Journal of business research, 64(3), 292–298.##Hofstede,g.(2001).Cultures Consequences: comparing values, behaviors, institutions and organisations. Thousand oaks: sage.##Hwang, s. L. And kranhold, k. (2005), where have all the gerbils gone? Wall street journal, 30 march, p. B1.##Kim jong uk, kim woong jin, park sang cheol (2010). Consumer perceptions on web advertisements and motivation factors to purchase in the online shopping. Computers in human behavior, xxx (x) xxx–xxx.##Lawshe ch.  (1975) a quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28, 563-575.##Lohse, g.l. and spiller, p., (1998) quantifying the effect of user interface design features on cyber store traffic and sales. In chi’98 conference proceedings, acm press, los alamitos, calif, p p 18–23.##Parboteeah, D.V. (2005). A Model of Online Impulse Buying: An Empirical Study. Washington State University.##Song, j, & et al; (2012) examining online consumer’s behavior: a service-oriented view, international journal of information management, vol.32, pp221-231.##Stern, h. (1962). The significance of impluse buying today, journal of marketing, 26(2): 59-62.##