In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Sports Management of Iran

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

This research aims to investigate sports tourism potentials and the factors affecting its development in East Azerbaijan Province. Statictical society including 40 people of managers and staff of sport, tourism and cultural Heritage organizations who were selected randomly. Required data for the research was collected through a standard questionnaire and then was analyzed through using SPSS software. In order to evaluate the development capability of sports tourism in East Azerbaijan Province, three types of factors including; push factors, pull factors and deterrent factors were studied. The results show that the most important components of push factor are achieving peace, relaxation, and physical and mental refreshment, the most important component of pull factor is transportation situation and the most important element of deterrent factor is insufficient leisure time in development of sports tourism in East Azerbaijan Province.

Keywords

-     اسماعیلی، مهدی؛ محمدی، محمدجواد؛ محمدی، ولی؛ رضوی هریس، علی داریوش؛ باغبان خضرلو ، پرویز؛ نجفی، نصرت اللّه ؛ رحمان پور، سعیده. (1391). استان‏شناسی آذربایجان شرقی، انتشارات سازمان پژوهش و برنامه‏ریزى آموزشى وزارت آموزش و پرورش، ص10.##اصفهانی، نوشین. (1387). تحلیل عوامل مؤثر بر جهانگردی ورزشی و ارائه مدل برنامه‏ریزی استراتژیک. رساله دکتری، رشته تربیت بدنی، دانشگاه تهران. صص83-71.##زیتونلی، عبدالحمید. (1386). شناسایی توانمندی‏های گردشگری ورزشی استان گلستان، مجله پژوهش‏های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، سال اول، شماره 1، صص83-71.##کارکن، لیلا. (1390)، نقش برگزاری رویداد اسب دوانی در توسعه گردشگری ورزشی استان گلستان، همایش ملی توسعه صنعت گردشگری با تأکید بر پارک‏های ملی و تالاب‏ها با محوریت استان گلستان. سال انتشار1392، ص7.## فلاحی، احمد؛ حسنی، احسان؛ کروبی، مهدی. (1392). بررسی جاذبه‏های طبیعی مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان کردستان، مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی) شماره 17، صص 173 – 159.##عباسی، اعظم. (1389). بررسی آمیخته‏های بازاریابی در صنعت گردشگری ورزشی ایران. پایان‏نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، رشته علوم انسانی، دانشگاه تربیت معلم سبزوار.##قیامی راد، امیر؛ محرم زاده، مهرداد. (1387). بررسی تطبیق عوامل مؤثر بر توسعه، گردشگری ورزشی از دیدگاه مدیران و دست اندرکاران ورزش ایران و استرالیا، مجله حرکت، شماره 35، صص 116 - 99.##محمودی یکتا، مهدی. (1387)، شناسایی عوامل جذب کننده و بازدارنده گردشگران ورزشی فعال سفر کننده به ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان.##مجتبوی،کوروش؛ بهمن پور، هومن. (1387). توریسم ورزشی انتشارات کمیتة ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران. ص17.##معین فرد، محمدرضا. (1387). وضعیت صنعت گردشگری ورزشی و ارائه الگوی مناسب توسعه آن، رساله دکتری، رشته تربیت بدنی، دانشگاه تربیت معلم تهران.##موسوی گیلانی، سید رضا؛ اسدی، حسن؛ سجادی، سید نصراله. (1390). بخش‌بندی بازار گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی و ارائة مدل بازار هدف، مدیریت ورزشی، تهران، شماره 12، صص 59-37.##موسوی گیلانی سید رضا؛ اسدی، حسن؛ گودرزی، محمود. (1391). بخش‏بندی بازار گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی بر اساس ملیت و جاذبه‏های طبیعی- ورزشی و ارائه مدل بازار هدف، مجله مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 14، صص 124-107.##هنرور، افشار؛ غفوری، فرزاد؛ شریفیان، اسماعیل؛ فرزان، فرزام. ( 1386). عوامل مهم در بازاریابی گردشگری ورزشی ایران، فصلنامة المپیک، شماره 40، صص 44-31.##هنرور، افشار. (1388). تدوین استراتژی بازاریابی گردشگری ورزشی ایران. رساله دکتری، رشته تربیت بدنی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.##هنری، حبیب. (1390). نقش گردشگری ورزشی در اشتغال و درآمدزایی از دیدگاه گردشگران، مدیران و ذینفعان، پژوهش‏های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، .شماره 8، صص 103 – 95.##
Ahvenainen, Jenni , (2013). “Sport Tourism and Destination Marketing,. Case: Innsbruck and Lahti”, Degree Program in Tourism Thesis, Laurea University of Applied Sciences, Laurea Kerava.p54.##Cave , P.Leader , C., (2003). “Sport Tourism: The case for a local Approach in Africa”, Second Africans on peace Trough Tourism .p14.##Crompton, J.I. (2003). "Tourism demand constraints, ASKing participation Annals of Tourism Research. Vol 21.Issue 4. PP 906-945. ##Crompton, J.L and Mckay, S.L. (2004). "Motives of visitors attending festival events, Annals of Tourism Research". Vol 24. No.2. PP:125-139##FIBA World Championship (2010), Turkey . http://www. World of Basketball.Org/fiba-world-championship-2010-turkey.htm##Funk, DC. Bruun, TJ. (2007). “The role of socio – psychological and culture – education motives in marketing international sport tourism: a cross –cultural perspective, Tourism Management”, Vol.  28 (3), PP: 806-819.##Hudsons, S., (2003). “Sport and adventure tourism”, The Haworth Press##Ko Sasi, V., (2005). “Sport tourism in India”, Journal of Sport Tourism, 10(2), PP:135-138##Kozak, M., (2005). “Comparative analysis of tourist motivations by nationality and destination’’, Tourism Management 23, PP: 22.239.##World Tourism Organization (2001), “Sport and tourism shaping global culture”. On  www at  http// www.World-Tourism. Org##