In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Sports Management of Iran

Document Type : Research Paper

Authors

1 M.A, Sports Management, Azad Islamic University Of Kerman

2 Assistant of Sport Management University of shahid bahonar Kerman

Abstract

The purpose of this research is the study of anger and sabotage of the football spectators in the stadiums and its relationship with quality of service.The statistical population included all the spectators of Persian Gulf League Cup(Fourteenth Period ). The sample population was consisted of 800 spectators at the 8 stadiums and 100 questionnaires were distributed . Research tool included Dour Andish’s quality of service questionnaire (2011) with reliability (α=0.82) and researcher made questionnaire of behavioral characteristics. And it’s validity with using Lavshi model (CVI=918), face validity confirmed with academic experts and its construct validity assessed through using exploratory factor analysis. And its reliability was calculated through using Cronbach's alpha (α=0.82). To describe the data, descriptive statistics (mean, standard deviation, percent, frequency, etc.) and the Pearson correlation coefficient was used to test the hypotheses. All statistical analysis were performed through using statistical software spss21.The results showed that anger is ranked first with an average of 2/90 ± 0/91 and sabotage with an average of 1/65 ± 0/97 is in second place of vandalism. The findings also indicate a significant relationship between sport stadiums service quality and rate of vandalism,            (P <0/05) and the absence of significant relation between quality of service and the anger of the football fans P>0/05).

Keywords

-   افسر کشمیری، بیژن (1381). «نگاهی به خشونت فوتبال»، نامه علوم اجتماعی، شماره 19، ص ص 35-27.
-   جهانفر، محمد (1381).«خشونت در فوتبال قابل پیشگیری است»، نامه علوم اجتماعی، شماره19، دانشگاه تهران، تهران.
-   حسن زاده، مهرداد(1384). بازاریابی ورزش، چاپ اول، انتشارات پرسمان.
-   دادخواه، محمدرضا(1388). مشتری مداری، انتشارات شهر آشوب، چاپ اول، تهران.
-       دائمی، عباس(1380). بررسی اضطراب مربیان با اضطراب عملکرد بازیکنان فوتبال دسته اول باشگاه‌های شهرستان گناباد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
-       دوراندیش، عبدالمجید (1390). رابطه کیفیت خدمات رضایت مندی و تمایل حضور مشتریان باشگاه‌های پرورش اندام استان فارس، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی،دانشگاه تربیت معلم.
-       ژانورن، پاتریس(1367). وندالیسم بیماری خرابکاری، ترجمه: فرخ ماهان، مجله دانشمند، تهران.
-       کاشف، میرمحمد (1388). مدیریت اماکن و فضاهای ورزشی، تهران انتشارات بامداد کتاب.
-       کامکاری، کامبیز؛ کیومرثی، فیروز؛ شکرزاده، شهره (1386). اندازه گیری و سنجش، چاپ اول، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر.
-       محسنی تبریزی، علیرضا(1383). وندالیسم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
-       وثوقی، منصور؛ خسروی نژاد، سید محسن(1388). «بررسی عوامل فرهنگی- اجتماعی رفتار هیجانی تماشاگران فوتبال»، پژوهشنامه علوم اجتماعی، سال سوم، شماره اول.
-       هرمزی نژاد، معصومه(1380). رابطه ساده و چندگانه‏ی متغییرهای عزت نفس اضطراب اجتماعی و کمال گرایی با ابراز وجود دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
-       فلاحی، احمد؛ احسانی محمد؛ کوزه چیان هاشم؛ خبیری محمد(1395). «نقش بازاریابی کمین رفتارمنفی و سازگاری در تمایل به خرید ازحامی رسمی لیگ برتر فوتبال ایران»، پژوهش‏های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال پنجم، شماره 2(18پیاپی)، پاییز1395، صفحه 11-21.
 
 
-        Averill, J. R. (1983). “Studies on anger and aggression: Implications for theories of emotion”. American psychologist, 38(11), 1145.
-        Bae, S. W. (2003). Attitudes, interests and sport spectator profiling: variables affecting game attendance in a NHL franchise (Doctoral dissertation, University of British Columbia).
-        Bill, H. (2001). “Measuring the effects of sponsorships”. Journal of advertising research, 41(1), 59-65.
-        Duhachek, A. (2005). Coping: “A multidimensional, hierarchical framework of responses to stressful consumption episodes”. Journal of Consumer Research, 32(1), 41-53.
-        Lazarus, R. S. (1991). “Progress on a cognitive-motivational-relational theory of emotion”. American psychologist, 46(8), 819.
-        Lim, S. J. (2006). “The influence of service quality on customer satisfaction, attitudinal loyalty, and behavioral future intentions for participation of fitness centers in South Korea: A structural equation modeling approach”. Dissertation Abstracts International, 68 (01).
-        Theodorakis, N. D., Alexandris, K., Tsigilis, N., & Karvounis, S. (2013). “Predicting spectators’ behavioural intentions in professional football: The role of satisfaction and service quality”. Sport Management Review, 16(1), 85-96.
-        Patton, R., & Burlington, V. (2004). “Factors affecting spectator attendance at means NCCA division one soccer games”. International Sport Journal. Vol7 (2). PP, 23-33.