حاتم اسدپور؛ لقمان کشاورز
چکیده
چکیده هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع بلوغ مدیریت دانش همراستا با کسبوکار در ورزش ایران است. این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است که بهصورت میدانی انجام شده و در ردیف تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری شامل اعضای هیئتعلمی مدیریت ورزشی دانشگاههای دولتی و آزاد و متخصصین ادارات کل ورزش و جوانان بود. روش نمونه گیری روش تصادفی – ...
بیشتر
چکیده هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع بلوغ مدیریت دانش همراستا با کسبوکار در ورزش ایران است. این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است که بهصورت میدانی انجام شده و در ردیف تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری شامل اعضای هیئتعلمی مدیریت ورزشی دانشگاههای دولتی و آزاد و متخصصین ادارات کل ورزش و جوانان بود. روش نمونه گیری روش تصادفی – طبقهای بود و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 23 3 ،PLS انجام شد. برای تعیین موانع از آزمون بارتلت، KMO تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که 11 عامل بهعنوان موانع در سازمانهای ورزشی شناسایی شدند که شامل عدم پشتیبانی و نبود زیرساخت سازمانی مدیریت دانش، عدم ارتباط مدیریت دانش با کسبوکار و استراتژیهای آن، مطلوبنبودن عوامل مدیریتی و محیطی مدیریت دانش، نبود امنیت و ضعف مدیریت فناوری اطلاعات، نداشتن استراتژی و اهداف مدیریت دانش، ضعف ساختار و فرایندهای سازمانی مدیریت دانش، عدم توجه به مدیریت پروژه و توانمندسازی کارکنان در ارتباط با مدیریت دانش، مدیریت ناکارآمد منابع انسانی دانشمحور، نبود حکمرانی مدیریت دانش، کیفیت پایین دانش، فناوری اطلاعات و سیستمهای مدیریت دانشی و کارایی و اثربخشی پایین سیستمهای مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی میباشد.
سحر پیرجمادی؛ حبیب هنری؛ غلامعلی کارگر؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای رشد کسب و کارهای نوپای ورزشی در ایران انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است. دادههای پژوهش از طریق نمونهگیری هدفمند و بر اساس مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان این حوزه (مدیران استارتآپها، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، اساتید دانشگاه، نخبگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای رشد کسب و کارهای نوپای ورزشی در ایران انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است. دادههای پژوهش از طریق نمونهگیری هدفمند و بر اساس مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان این حوزه (مدیران استارتآپها، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، اساتید دانشگاه، نخبگان حوزه کارآفرینی ورزشی) جمعآوری شد. شمار مشارکتکنندگان با استفاده از شاخص اشباع نظری به 21 نفر رسید و تحلیل یافتهها به روش نظریه داده بنیاد در سه مرحله کدگذاری های باز، محوری و انتخابی انجام شد. یافتهها حاکی از آن است مقولههایی همچون نوآوری و ایده پردازی، سرمایه انسانی متخصص، جنبهی سازمانی، فردی و واحد تخصصی استارتآپهای ورزشی کشور بهعنوان عوامل زمینهای و مقولههایی همچون ساختاری و دولتی، زیرساخت سخت، عوامل راهبردی، محیطی و مراکز کارآفرینی و استارتآپ ورزشی در فدراسیونها و... بهعنوان عوامل مداخلهگر جهت رشد کسب و کارهای نوپای ورزشی در ایران شناخته شدند که میتوانند به اشتغال زایی، توسعه ورزش، رشد و احیای استارتآپهای ورزشی و رشد پایدار اقتصادی کشور در شرایط تحریم کمک شایانی نماید.
حوریه دهقانپوری؛ سید محمد کاشف؛ محمدرسول خدادادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر استراتژیهای کسبوکار در ورزش ایران میباشد. رویکرد پژوهش کارکردگرایی است، براساس هدف، کاربردی و از نوع تحقیق و توسعه، و به لحاظ ماهیت، توصیفی پیمایشی است. جامعهی آماری، کلیهی نخبگان مدیریت ورزشی دانشگاهها و متخصصین ادارات کل ورزش و جوانان کشور بود. روش نمونهگیری، احتمالی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر استراتژیهای کسبوکار در ورزش ایران میباشد. رویکرد پژوهش کارکردگرایی است، براساس هدف، کاربردی و از نوع تحقیق و توسعه، و به لحاظ ماهیت، توصیفی پیمایشی است. جامعهی آماری، کلیهی نخبگان مدیریت ورزشی دانشگاهها و متخصصین ادارات کل ورزش و جوانان کشور بود. روش نمونهگیری، احتمالی محدود از نوع خوشهای چند مرحلهای بود. پرسشنامهی شاخصهای مربوط به کدهای مدل بلوغ جامیپور و همکاران (1393) و پرسشنامهی مدل بلوغ مدیریت دانش همراستا با استراتژیهای کسبوکار جامیپور و همکاران (1393) بهکار گرفته شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و Amos صورت گرفت. از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف جهت مشخص کردن نرمال بودن جامعهی آماری؛ از آزمون دوجملهای جهت تعیین سطح بلوغ شاخصها؛ از ارزش محاسبه شده برای تعیین قابلیت شاخصها؛ از فرمول درصد بلوغ برای تعیین سطح و درصد کلی بلوغ؛ و نیز از مدل معادلات ساختاری جهت تعیین مدل معادلات ساختاری قابلیت شاخصهای بلوغ مدیریت دانش همراستا با استراتژیهای کسبوکار در ورزش استفاده شد. نتایج نشان داد، درصد بلوغ مدیریت دانش همراستا با استراتژیهای کسبوکار 13/69 درصد میباشد. بعد راهبردی، سازمانی-انسانی و فنی- محتوایی در کسب و کار تأثیر معنیداری دارد. از اینرو، برای هدفمند کردن استفاده از دانش، سازماندهی مراحل و سطوح توسعهی آن، شناخت وضعیت موجود در حوزهی مدیریت دانش و تعیین عوامل مؤثر بر تصمیمگیری، به منظور بهکارگیری و بهبود مدیریت دانش همراستا با کسبوکار الزامی است.
رحیم رمضانی نژاد؛ شهرام شفیعی؛ لیلا آسایش
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر اثر بخشی سازمان با میانجیگری مدیریت دانش در ادارهکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی میباشد. نمونه آماری برابر با کل جامعه آماری و شامل تمامی مدیران، معاونین و کارکنان ادارهکل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی بودند (224N=) که در نهایت 213 نفر (95%) در تحقیق شرکت کردند. ابزار تحقیق، ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر اثر بخشی سازمان با میانجیگری مدیریت دانش در ادارهکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی میباشد. نمونه آماری برابر با کل جامعه آماری و شامل تمامی مدیران، معاونین و کارکنان ادارهکل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی بودند (224N=) که در نهایت 213 نفر (95%) در تحقیق شرکت کردند. ابزار تحقیق، سه پرسشنامه فرهنگ سازمانی کامرون و کویین (1999)، اثربخشی سازمانی هسو (2002) و مدیریت دانش لاوسن (2003) بودند که روایی صوری آنها با استفاده از نظرات پانزده عضو هیأت علمی مدیریت ورزشی تأیید شد و میانگین پایایی پرسشنامهها نیز (0.7 >α) بهدست آمد. دادههای تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری، نرم افزارهای آماری SPSS 18 و مدلیابی معادلات ساختاری SMART PLS تحلیل شدند. نتایج نشان داد تأثیر فرهنگ سازمانی بر اثربخشی 2.45 و بر مدیریت دانش 15.194، مثبت و معنیدار است. همچنین مدیریت دانش تأثیر معنیداری 723.6 بر اثربخشی داشت. در نهایت، تأثیر فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمانی با میانجیگری مدیرت دانش 15.194 * 6.723 مثبت و معنیدار بود. بنابراین فرهنگ سازمانی بهطور مستقیم و از طریق میانجی مدیریت دانش بر اثربخشی سازمانی در ورزش اثر میگذارد.
ام هانی دوانی؛ اسماعیل شریفیان؛ کوروش قهرمان تبریزی
دوره 5، شماره 4 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 41-50
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و مقایسه عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان های کشور از دیدگاه مدیران و کارشناسان بود. روش تحقیق از نوع پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش معاونان، روسا و کارشناسان معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش (288N=) بود. نمونه آماری بصورت تمام شمار ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و مقایسه عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان های کشور از دیدگاه مدیران و کارشناسان بود. روش تحقیق از نوع پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش معاونان، روسا و کارشناسان معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش (288N=) بود. نمونه آماری بصورت تمام شمار و برابر با جامعه آماری بود. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شدند. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظر 10 نفر از استادان مدیریت ورزشی تأیید گردید و روایی محتوایی (89/0= CVI) محاسبه گردید. به منظور شناسایی عوامل و بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. پایایی درونی کلی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ (85/0=α) بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون پارامتریک تی تک نمونه ای و تی مستقل در سطح معناداری 05/0>P استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد، 02/48 از کل واریانس ها مربوط به هفت عامل بود. نتایج آزمون تی تک نمونه ای نشان داد همه عوامل (فرهنگ سازمانی، تعهد مدیران ارشد، مشارکت کارکنان، آموزش کارکنان، کار تیمی، ساختار دانشی و زیرساخت های سیستم های اطلاعاتی) تأثیر معناداری بر استقرار مدیریت دانش داشتند. مقایسه عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش از دیدگاه مدیران و کارشناسان نشان داد تنها بین عامل فرهنگ تفاوت معنی داری وجود داشت.
جواد مرادی چالشتری؛ سهیلا نوروزیان قهفرخی؛ محمدرضا مرادی؛ محمود جمالی گله
دوره 3، شماره 4 ، خرداد 1394، ، صفحه 35-51
چکیده
هدف از این تحقیق ارائه مدلی موفق در پیاده سازی مدیریت دانش در دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه های آزاداسلامی از منظر زیر ساخت های فنآوری اطلاعات است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه تحقیق برابر با جامعه آماری شامل 160 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. پرسشنامه تحقیق پس اخذ ...
بیشتر
هدف از این تحقیق ارائه مدلی موفق در پیاده سازی مدیریت دانش در دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه های آزاداسلامی از منظر زیر ساخت های فنآوری اطلاعات است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه تحقیق برابر با جامعه آماری شامل 160 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. پرسشنامه تحقیق پس اخذ روایی از سوی 14 نفر از خبرگان و تعیین پایایی آزمون، با استفاده از روش آماری آلفای کرونباخ 76/ در بین جامعه آماری مشتمل بر توزیع و جمع آوری گردید. برای تحلیل داده ها و آزمون فرض از روش های آماری آزمون tتک نمونه ای استفاده شد. از تحلیل عاملی تأییدی برای شناخت متغیر های مکنون استفاده گردید. برای آزمون فرضیات، از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای آماری18 SPSS و LISREL استفاده شد. یافته ها نشان داد زیرساخت فنآوری اطلاعات در موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش بسیار اثرگذار است و وضعیت این عامل در دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در حد مناسبی قرار ندارد. با توجه به سطح معنی داری(0.05 P_Value >) دسترسی به زیر ساخت شبکه با بیشترین واریانس(0.345) و بعد از آن نیز دسترسی به نرم افزارها(0.278) موفقیت مدیریت دانش را تبیین می کنند. واضح است بدون داشتن یک زیر ساخت مناسب، محیطهای دانشگاهی به نحو احسن نمی توانند در ایفای دو نقش کلی و سنتی خود که همانا خلق و انتشار دانش است ظاهر شوند. به همین دلیل افزایش سرمایه گذاری بمنظور گسترش زیرساخت فنآوری اطلاعات پیشنهاد می شود.