بررسی عوامل موثر بر جذب حامی مالی رویدادهای ورزشی داخلی ایران در شرایط تحریم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

3 دانشیار مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خواررزمی، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر جذب حامی مالی رویدادهای ورزشی داخلی ایران در شرایط تحریم بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی، به‌لحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش جمع‌آوری داده‌ها میدانی بود. جامعه‌آماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و مدیران ارشد اداره‌کل ورزش‌وجوانان، مدیران باشگاه‌های ورزشی، مدیران اتاق‌بازرگانی، مدیران‌کل بخش جذب سرمایه استانداری‌های استان‌های کردستان و کرمانشاه و مدیران شرکت‌هایی بودند که در سال‌های اخیر اقدام به حمایت از رویدادهای ورزشی کرده بودند (محدود و نامشخص)، که به روش نمونه-گیری هدفمند و دردسترس انجام شد. پایایی ابزار بااستفاده از آلفای‌کرونباخ (84/0) و روایی سازه آن مورد تایید قرار گرفت. تحلیل داده‌ها بااستفاده از نرم‌افزارهای SPSS و PLS درسطح P≤0.05 انجام گرفت. براساس تحلیل‌مسیر مشخص شد متغیر عوامل محیطی رویدادها و اسپانسرینگ به‌طورمستقیم اثر مثبت و معناداری بر عوامل برگزارکننده رویداد، عوامل متقاضیان حمایت مالی و اثربخشی حمایت مالی از رویدادها دارد و به‌ترتیب 74، 45 و 23 درصد تغییرات آن‌ها را تبیین می‌کند؛ ضمن‌اینکه عوامل برگزارکننده رویداد بر عوامل و متقاضیان حمایت مالی و اثربخشی حمایت مالی از رویدادها به‌طورمستقیم اثر مثبت و معناداری دارد و به‌ترتیب 46 و42 درصد این متغیر را تبیین می‌کند. مدل ارائه‌شده می‌تواند برپایه شناسایی عوامل اصلی و نحوه ارتباطات آن‌ها با یکدیگر، ظرفیت ابعاد مختلف جذب شرکت‌های حامی در مشارکت در رویدادهای ورزشی را در جهت جذب حامی مالی ورزشی نشان دهد. مدل حاضر ساخت‌های اساسی ارتباط بین عوامل محیطی، عوامل متقاضیان حمایت مالی، عوامل برگزارکنندۀ رویدادها و اثربخشی حمایت مالی را نشان می‌دهد و قادربه تبیین کارکردهای پیش‌بینی‌شده آن است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Bouchet, A., Doellman, T. W., Troilo, M., & Walkup, B. R. (2015). The impact of international football matches on primary sponsors and shareholder wealth. Journal of Sport Management , 29(2), 200-210.
Chien, P. Cornwell, T. Papu, R. (2012)."Rejoinder to commentary   on chien، 23) Cornwell and 23) Pappu (2010): Advancing research on sponsorship portfolio effects".  Journal of business Research. V.65.pp.117-121.
Cobbs, J. (2011)." Legal battles for sponsorship exclusivity: The cases of the World Cup and NASCAR". Journal of Sport Management Review. V.14 .pp 287–296.
Deitz, G .Evans, R. Hansen, J. (2012). "Sponsorship and shareholder value: A re-examination and extension". Journal of business Research - Article in press.
Lacey, R., Close, A.G., Finney, R.Z. (2009). “The pivotal roles of product knowledge and corporate social responsibility in event sponsorship effectiveness”. Journal of business research, in press, corrected pfoof.
Lacey, R., Close, A.G., Finney, R.Z. (2009). “The pivotal roles of product knowledge and corporate social responsibility in event sponsorship effectiveness”. Journal of business research, in press, corrected pfoof
Lamont, M. Hing, N. Gainsbury, S. (2011). "Gambling on Sport sponsorship: A conceptual framework for research and regulatory review”. Article Review. Sport management Review. V.14.pp. 246-157.
Macdougall,H., Nguyen,S., Karg,A. (2014). “Game, Set, Match’: An exploration of congruence in Australian disability sport sponsorship”. Sport Management Review. 17(1):78-89.
Madill, J. oreilly, N. (2010). "Investigating social marketing sponsorship: stakeholders، and objectives". Journal of business Reseach.v.63.pp.133-139.
Morgan, A., Taylor,T., Adair,D. (2020). Sport event sponsorship management from the sponsee’s perspective. Sport Management Review, 23(5), 838-851.
Nuseir , M. T. (2020). The effects of sponsorship on the promotion of sports events. International Journal of Business Innovation and Research, Inderscience Enterprises Ltd, 22(2), 191-207.
Park, Jun Young and S. O. Sihombing. 2020. Effects of Sponsor-Event Congruence on Brand Image, Attitude toward the Brand, and Purchase Intention: An Empirical Analysis in the Context of Sport Sponsorship. Jurnal Aplikasi Manajemen, Volume 18, Number 1, Pages 14–27.
Payman, Z., & Afshari, M. (2021). The Analysis of Sponsors Participation in the Sports Events Based on Sponsorship Motivation Matrix (Case Study: Football Primer Ligue of Iran). Sport Management Studies, 12(64), 205-32.
Rasku, R., & Turco, D.M. (2017). Sport business intelligence and the WRC event. In Dodds, M., Heisey, K., & Ahonen, A. (Eds.) Routledge Handbook of International Sport Business (pp.15-25). London, UK: Routledge.
Rose, M., Merchant,A., Orth, U., (2021). Sports teams heritage: Measurement and application in sponsorship. Journal of Business Research, 124, 759-769.
Tsiotsou, R. (2011). “A stakeholder approach to intentional and national sport sponsorship". Journal of Business & Industrial marketing. pp. 557- 565.
Zdravkovic, S. Magnusson, P. Stanley, S. (2010). "Dimensions of fit between a brand and a social cause and their influence on attitudes". Intern. J. of Research in marketing .v.27. pp. 151–160.