شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر ترویج تصویر برند شخصی (مطالعه موردی: ورزشکاران قهرمان استان آذربایجان شرقی)

نوع مقاله : کاربردی

نویسندگان

1 استادیار، مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران.

2 استادیار، مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر ترویج تصویر برند شخصی در بین ورزشکاران قهرمان استان آذربایجان شرقی انجام گرفت. پژوهش به لحاظ هدف از تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش اجرا از نوع تحقیقات توصیفی – تحلیلی می‌باشد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد که با بررسی متون علمی و چند مصاحبه اولیه با پیشکسوتان و متخصصان ورزشی استان تدوین گردید. روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی تاییدی و پایایی پرسشنامه، از طریق آزمون آلفای کرونباخ در یک نمونه اولیه 30 نفره مورد بررسی قرار گرفت. به منظور بررسی روایی محتوا پرسشنامه در اختیار 10 تن از متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل ورزشکاران، مربیان، داوران و پیشکسوتان ورزش قهرمانی استان آذربایجان شرقی بود. با توجه به عدم دسترسی آسان به کل جامعه تحقیق و نامشخص بودن دقیق تعداد جامعه، روش نمونه‌گیری مورد استفاده روش در دسترس بود که بر این اساس 210 نفر به عنوان نمونه درنظر گرفته شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزارهای EXPERT CHOICE و SPSS انجام گرفت. نتایج نشان داد ویژگی‌های فردی و شخصیتی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، عملکرد ورزشی، سبک زندگی، ظاهر و پوشش فردی، رفتارهای شهروندی و ارتباطات، عوامل موثر بر ترویج تصویر برند شخصی ورزشکاران قهرمان استان آذربایجان شرقی هستند. نتایج حاصل از اولویت‌بندی نشان داد، بالاترین وزن مربوط به مسئولیت پذیری اجتماعی ورزشکاران قهرمان با وزن 297/0 و پایین ترین وزن مربوط به ظاهر و پوشش ورزشکاران قهرمان با وزن 065/0 بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Alavi, Salman,. Ghafouri, Farzad,. Honari, Habib. (2019). Identifying dimensions of social responsibility of famous athletes. Sports Management Studies, Volume 12, Number 59, pp. 153-176. (Text in Persian)
Arai, A., Ko, Y. J., Kaplanidou, K. (2013). Athlete brand image: scale development and model test. European Sport Management Quarterly, 13(4), 383-403.
Choi. S,.M. Rifon. N , j (2007). Who Is the Celebrity in Advertising? Understanding Dimensions of Celebrity Images. The Journal of Popular Culture, 40(2): 304-324.
Christodoulides., G. (2010). Consumer-based brand equity conceptualization and measurement A literature review. Journal of Market Research, 41(4), 1-39
Cortsen, K. (2013). Annika Sörenstam–a hybrid personal sports brand. Sport, Business and Management: An International Journal, 3(1): 37-62 .
Dehdashti Shahrokh, Z., Jafarzadeh Kanari, M., and Bakshizadeh, A. (2011). Examining the perspective of brand social identity and its effect on the development of brand loyalty (case study: Kale dairy products company), Modern Marketing Research Quarterly, 2(5), 106-87. (Text in Persian)
Farahani A., Keshavarz Lo., Sadeghi  A. (2017). The Design of strategies in development Iran elite sport. Applied Research of Sport Management, Vol.5, No.3. pp:125-140. (Text in Persian)
Farahani, A., Ghasemi, H,. Honari, H,. Khodadadi,. M.R. (2015). Analysis and Modeling of Fan-based brand equity in Iran Football Clubs, Applied Research of Sport Management Vol.3, No.3, pp: 51-65. (Text in Persian)
Filo.K. Funk, D.C. (2008). Exploring the role of brand trust in the relationship between brand associations and brand loyalty in sport and fitness. International Journal Sport Management and Marketing, 3: 39-54.
Hasaan, A. (2016). Establishing Athlete Brand in Criket: Fan’s Perception About Foreign Cricketers in Pakistan Super League (Psl). Pamukkale Journal of Sport Sciences, 7(3), 23-39.
Hasaan, A., Kerem, K., Biscaia, R., & Agyemang, K. J. (2016). Understanding the implications of athlete brand among fans. Technics Technologies Education Management, 11(1), 68-81.
Jones, M., & Reynolds, K. (2006). The Role of Retailer Interest on Shopping Behavior, Journal of Retailing. 82 (2), P.p: 1-13.
Kapferer, J N. (1400). Strategic brand management, translated by Sina Ghorbanlou, publisher of Moballeghan.
Mirhajiyan S. N. Farahani, A. Safania A.M. Azadfad Sh. A (2023). Qualitative study of the social capital status of Iranian sports (Case study of sports elites), Quarterly Journal Applied Research of Sport Management Vol 11, No.2, Sereis 43, pp: 1-18. (Text in Persian)
Montazeri, A. (2016). Modeling social responsibility and attitude of fans towards the team in the sports industry. (Unpublished doctoral dissertation). Mashhad Ferdowsi University. (Text in Persian)
Nathan L. Vanderford.(2017). The “Me Brand”: Tips for Successful Personal Branding. ReSearch A Career Guide for Scientists, Pages 119– 138.
Nazemi, M; Azimzadeh, S M; Talebpour, M. (2018). Designing a personal brand development model of Iranian professional athletes with the foundational data theory approach, Brand Management Journal, Volume 6, Number 18. (Text in Persian)
Parmentier, M. A., & Fischer, E. (2012). How athletes build their brands. International Journal of Sport Management and Marketing, 11(1-2), 106-124
Rein, I., Kotler, P., & Shields, B. R. (2007). The elusive fan: Reinventing sports in a crowded marketplace. McGraw Hill Professional.
Shekari Gholam Abbas, Shibanifar, Mohammad Shahab. (2017) "Personal Brand", Tadbir Magazine, No. 249
Tajnesaei,. H, R,. Taleban,. Z,. Dehghan Chachkami,. M (2016). Athletes Branding: Identifying and Investigating Athletes Brand Image from the Fanâs Viewpoint (Case Study: Ali Daei Brand), New Marketing Research Journal, Volume 6, Issue 0, Special Issue, Pp: 127-144.
Zakerian A,. Khabiri,. M. Alidoust Ghahfarokhi,. E (2021). Design & Explanation Model of Athlete’s Personal Brand Image in Iran, Journal of Sport Management and Motor Behavior, 17 (34), pp:67-80. (Text in Persian).