طراحی مدل کاربست فناوری‌های نوین در توسعه ورزش همگانی ایران: یک نظریه داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

3 استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

هدف پژوهش طراحی مدل کاربست فناوری‌های نوین در توسعه ورزش همگانی ایران بود. این تحقیق حاضر از نوع کاربردی و کیفی مبتنی بر داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین بود. جامعه آماری شامل اساتید منتخب مدیریت ورزشی دانشگاه‌ها و مدیران ادارات کل ورزش و جوانان و فدراسیون‌های ورزشی بودند. نمونه‌گیری به روش هدفمند با دو نمونه اولیه انجام و حجم آن بر اساس اشباع اطلاعاتی، 15 نفر تعیین شد. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق از نوع میدانی و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و برای تحلیل داده‌ها از کدگذاری سه مرحله‌ای (باز، محوری، گزینشی) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل علی کاربست فناوری‌های نوین در توسعه ورزش همگانی ایران عبارت‌اند از سبک زندگی، جامعه مخاطب و نیاز ورزش همگانی به فناوری نوین، عوامل زمینه‌ای آن شامل عوامل زیرساختی، مدیریتی، فرهنگی و جغرافیایی، عوامل مداخله‌گر آن شامل عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی-فرهنگی و راهبردهای آن شامل راهبردهای آموزشی، راهبردهای مدیریتی، فرهنگ‌سازی، راهبردهای پژوهشی و راهبردهای مالی است که در نهایت موجب پیامدهایی اعم از توسعه ورزشی، توسعه دانشی، توسعه اقتصادی، توسعه بهداشتی و توسعه بین‌المللی می‌شود. بنابراین بکارگیری اصولی و مناسب فناوری‌های نوین و توجه به عوامل موثر، از جهات مختلف موجب توسعه ورزش همگانی می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ajšp, A., & Fister Jr, I. (2020). A systematic literature review of intelligent data analysis methods for smart sport training. Applied Sciences, 10(9), 1-31.
Amini Komijani, H. R., Farahani, A., Goodarzi, M., & ghorbani, L. (2022). Policy of the tourism industry in the development documents of the Islamic Republic of Iran with emphasis on sports tourism. Applied Research in Sport Management, 11(2), 1-10. (In Persian)
Babazadeh, N., & Najafzadeh, M. R. (2021). The relationship between values and lifestyle with women's sports participation. Sociology and lifestyle management, 7(17), 70-91. (In Persian)
Chadwick, S. (2022). From utilitarianism and neoclassical sport management to a new geopolitical economy of sport. European Sport Management Quarterly, 22(5), 685-704.
Ezhov, A., Zakharova, A., & Kachalov, D. (2021, October). Modern Light Sport Training Systems: Critical Analysis of Their Construction and Performance Features. In icSPORTS, 123-129.
Fakhrzadeh, H., Djalalinia, S., Mirarefin, M., Arefirad, T., Asayesh, H., Safiri, S., ... & Qorbani, M. (2016). Prevalence of physical inactivity in Iran: a systematic review. Journal of cardiovascular and thoracic research, 8(3), 92-97.
Farahani A., Keshavarz Lo., Sadeghi  A. (2017). The Design of strategies in development Iran elite sport. Applied Research of Sport Management, Vol.5, No.3. pp:125-140. (In Persian)
Farahani, Z., & Seyedjavadin, S. R. (2022). The Impact of Using Electronic Marketing on the Performance of Sports Businesses (Case study: Revolution Sports Complex). Applied Research in Sport Management, 11(2), 50-58. (In Persian)
Fesanghari, J., Norouzi Seyed Hossini, R., Saffari, M., & Kouzechian, H. (2022). Strategies for Using New Technologies to Develop Recreational Sports: from Pilot to Commercialization. Sport Management Journal, 14(1), 351-332. (In Persian)
Forberger, S., Bammann, K., Bauer, J., Boll, S., Bolte, G., Brand, T., ... & Zeeb, H. (2017). How to tackle key challenges in the promotion of physical activity among older adults (65+): the AEQUIPA network approach. International journal of environmental research and public health, 14(4), 1-18.
Fozonkhah, P., Shahbazi, M., & Monazami, A. (2021). Identifying strategic disadvantages of developing sport for all: experts point of views. Applied Research in Sport Management, 10(2), 101-110.     (In Persian)
Frevel, N., Beiderbeck, D., & Schmidt, S. L. (2022). The impact of technology on sports–A prospective study. Technological Forecasting and Social Change, 182, 121838.
Garamvölgyi, B., Bardocz-Bencsik, M., & Doczi, T. (2022). Mapping the role of grassroots sport in public diplomacy. Sport in society, 25(5), 889-907.
Gholami Torkesaluye, S., Zareian, H., Abdollahi, M. H., & Abolhoseini, A. (2023). Identifying the key drivers of the development of sport for all with a structural analysis approach. Sport Management Studies, (), -.(In Persian)
Gholami, A., Zare, A., Qalavand, A., Shirali, R. (2017). The Study of Factors Affecting the Formation of Small and Medium-Sized Institution in Iranian Sport Industry. Applied Research in Sport Management, 6(2), 57-66. (In Persian)
Gil-Espinosa, F. J., Nielsen-Rodríguez, A., Romance, R., & Burgueño, R. (2022). Smartphone applications for physical activity promotion from physical education. Education and Information Technologies, 27(8), 11759-11779.
Glebova, E., Gerke, A., & Book, R. (2023). The transformational role of technology in sports events. In Sports Management in an Uncertain Environment (pp. 169-187). Singapore: Springer Nature Singapore.
Irajpour, A., Mojarrad, N., & Dabbagh Rezaieh, F. (2016). Investigating the Role of Mass Media in Cultural Development of Iran Amateur and Professional Sports. Sport Management and Development, 5(2), 36-52. (In Persian)
Junaydulloevich, A. M., & Istamovich, A. K. (2021). Analysis of modern technologies for the development of psychophysical qualities of boxers in the process of training. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 2(5), 1-14.
Keshkar, S., & Mohammadi, Z. (2022). Marketing strategies for reaching Iranian older adults. Sport Marketing in a Global Environment: Strategic Perspectives. 1st edition
Li, Y., Li, F., & Xiong, Y. (2021). Urban public sports information-sharing technology based on internet of things. Computational Intelligence and Neuroscience, 2021.
Lotfi, K., Farzan, F., Khodadadi, M., & Razavi, S. M. H. (2023). Designing A Model Of Recreational Sports In The Family With A Grounded Theory Approach. Sport Management Studies, (), -.(In Persian)
Lubysheva, L. I., & Pashchenko, L. G. (2022). Modern social contradictions of mass sport. Theory and Practice of Physical Culture, (9), 3-6.
Mamo, Y., Su, Y., & Andrew, D. P. (2022). The transformative impact of big data applications in sport marketing: Current and future directions. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 23(3), 594-611.
Matolić, T., Jurakić, D., Podnar, H., Radman, I., & Pedišić, Ž. (2023). Promotion of health-enhancing physical activity in the sport sector: a study among representatives of 536 sports organisations from 36 European countries. BMC Public Health, 23(1), 1-9.
Mohebi, F., Mohajer, B., Yoosefi, M., Sheidaei, A., Zokaei, H., Damerchilu, B., ... & Farzadfar, F. (2019). Physical activity profile of the Iranian population: STEPS survey, 2016. BMC public health, 19(1), 1-17.
Moshtaghi, M., Ghasmi, H., & Rasekh, N. (2021). Designing the Role of the Mass Media Role in the Development of Public Sports of the Country and Its Strategies. Sport Management Studies, 13(66), 363-392. (In Persian)
Patel, D., Shah, D., & Shah, M. (2020). The intertwine of brain and body: a quantitative analysis on how big data influences the system of sports. Annals of Data Science, 7, 1-16.
Rahbari, S., Khodayari, A., Honari, H., & Amirtash, A. M. (2021). Codification of Effective Strategies and Consequences of Sport for All Sponsorship in Iran. Strategic Studies on Youth and Sports, 20(51), 113-134. (In Persian)
Ramon, X., & Rojas-Torrijos, J. L. (2022). Public service media, sports and cultural citizenship in the age of social media: An analysis of BBC Sport agenda diversity on Twitter. International Review for the Sociology of Sport, 57(6), 918-939.
Rodriguez-Salvador, M., & Castillo-Valdez, P. F. (2021). Integrating science and technology metrics into a competitive technology intelligence methodology. Journal of Intelligence Studies in Business, 11(1), 69-77.
Shilbury, D., O’Boyle, I., & Ferkins, L. (2016). Towards a research agenda in collaborative sport governance. Sport management review, 19(5), 479-491.
Torabi, F., & Mohammadi, M. (2023). Institutionalizing the effective factors of the general culture of public sports in the society (case study: Tehran province). Applied Research in Sport Management, 12(2), 15-30. (In Persian)
Woods, J., Hartwell, M., Oldham, L., & House-Niamke, S. (2023). Centering the self, doing the sport, and being the brand: The self-branding of lifestyle athletes on Instagram. International Journal of Sport Communication, 1(aop), 1-9.
Yuldashev, M. (2021). Innovative Aspects for Healthy Lifestyle Formation and Development of Sports. Current Research Journal of Pedagogics, 2(05), 102-107.