شناسایی عوامل مدیریت راهبردی حامیان مالی ورزش و ارائه الگو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مدیریت راهبردی حامیان مالی در ورزش و ارائه الگو است. روش تحقیق، آمیخته و از نوع اکتشافی متوالی است. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصین مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان تیم های ورزشی استان کرمانشاه در رده بزرگسالان در لیگ های برتر و نیز مدیران ارشد، مدیران عامل، مدیران مالی یا مدیر فروش واحدهای صنعتی بزرگ استان کرمانشاه بودند که نمونه گیری به روش گلوله برفی بود. جهت جمع آوری اطلاعات کیفی محقق با انجام 15 مصاحبه نیمه ساختاریافته به اشباع نظری رسید. در بخش کمی از کلیه کارکنان فدراسیون های ورزشی، بر اساس جدول مورگان تعداد 248 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. از طریق اطلاعات دریافتی از مصاحبه ها و انجام کدگذاری از طریق نرم افزار MAXQDA پرسشنامه طراحی و روایی سازه آن از طریق تحلیل عامل تاییدی مورد تایید قرار گرفت. با استفاده نرم افزار AMOS ، مدل نهایی تحقیق ارائه شد. نتایج نشان داد که تصویر حامی مالی، بیشترین نقش را در مدیریت راهبردی حامیان مالی در ورزش دارد و باورها در مدیریت راهبردی حامیان مالی نقشی ندارد و عوامل مشارکت، دلبستگی، صداقت، عملکرد، تصویر، نگرش و آگاهی توانایی پیش بینی 91 درصد از مدیریت راهبردی حامیان در ورزش را دارند. بنابراین باید در مدیریت راهبردی حامیان مالی در ورزش به توسعه زیرساخت‌های ورزشی و ایجاد جذابیت برای جامعه هدف توجه ویژه کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Armandenia, M, & et al. (2022). Identifying factors affecting the promotion of the general culture of sports venues in Tehran province (with the approach of women's presence in sports stadiums). Quarterly magazine of the Center for Strategic Studies of the Ministry of Sports and Youth. doi: 10.22034/ssys.2022.1815.2289.
Jensen, J. A., & Cornwell, T. B. (2021). Assessing the dissolution of horizontal marketing relationships: The case of corporate sponsorship of sport. Journal of Business Research, 124, page:790-799.
Tyler, B. D.&  et al. (2019). Schadenfreude, rivalry antecedents, and the role of perceived sincerity in sponsorship of sport rivalries. Journal of Business Research.
Seyed Aamiri, M &et al., (2018). Investigating the obstacles of attracting financial sponsors in the sports industry of East Azarbaijan province. Productivity Management, 3(3(10) Fall), pp. 164-174. (In Persian)
Mohammadi, R & et al. (2013). the role of sports sponsorship in creating commitment in football fans towards sports sponsors, sports management and movement sciences research, 2(4), pages 71-81. (In Persian)
Hashemi Siavashani, M. (2019). Investigating the methods of attracting financial support for the country's sports teams, national conference on key topics in management and accounting sciences, Gorgan. (In Persian)
Konstantinos Koronios, et al. (2021). Strategic sport sponsorship management– A scale development and validation. Journal of Business Research 130 (2021), pages 295-307.journal homepage:www.elsevier.com/locate/jbusres
Cho, H., & Leng, H. K. (2020). Applicability of belief measures for advertising to sponsorship in sport. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship.4 (19), page113-124.
Khabeiri, M & et al. (2021). Modeling internal organizational factors affecting the attraction of financial sponsors in the country's wrestling. Journal of Physiology and Management Research in Sports, No. 30, pages 85 to 99. (In Persian)
Bagheri H, Zare S, Alimohammadi H. Identifying Strategies for Attracting Sponsors in the Women's Football League of Iran. JRSM 2021; 11 (21):143-159. (In Persian)
Laura Cousens and Trevor Slack(2020). Markets: The Case of the Fast Food Industry, pages169-187.
Robert Copeland,Wendy Frisby, and Ron McCarville(2020), Understanding the Sport Sponsorship Process from a Corporate Perspective, pages 32-48.
Alardinovit & et al. (2021). Hidden agenda in sport sponsorship–The influence of managers’ personal objectives on sport sponsorship decisions. Sport Management Review, 4(23), page:1-22.
Qambar, Bassam(2001) , An Analysis of corporate Sport sponsoeship in BAHRAIN".Sport management .22-44 Patton. R and Vermont Burlington. (2004). “Factors affecting spectator attendance at men NCCA division one soccer games”. 7(2), PP:23-33.
Pikaranin. Patton, R. Burlington. V. 2111. Factors affecting spectator attendance at men NCCA division one soccer games. 7(2): 29-99
Yousefi, Bahram; Naseri, Ali, (2021), the entry of investors and the injection of financial resources into Iranian football using structural-interpretive modeling technique, research article, period 13, number 65, pages 79-108. (In Persian)
Pamela (2019) showed that compliance with ethics and adherence to ethical principles plays a role in the effectiveness of financial support and customer attraction.
Madrigal, R. (2001). Social identity effects in a belief–attitude–intentions hierarchy: Implications for corporate sponsorship. Psychology & Marketing, 18(2), 145–165.
Biscaia, R., Trail, G., Ross, S., & Yoshida, M. (2017). A model bridging team brand experience and sponsorship brand experience. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 18(4), 380–399.
Mohammadi, Rozgar et al. (2013). The role of sports financial support in creating commitment in football fans towards sports financial sponsors, researches in sports management and movement sciences, 2(4), pages 71-81. (In Persian)
Bent, P. M. (2020). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107(2), 238.
Astoos, A., & Arai, A. (2020). Post-event effects: A new perspective on giveaway items distributed at sporting events. Journal of Global Sport Management, 1(21), 1–21.
Honry, Habib, (2019), analysis of the management principles of financial sponsors from commercial advertisements in sports arenas, contemporary researches in sports management, spring and summer 2019, number 21, rank A, ISC Ministry of Science, pages 105-122. (In Persian)
Wakefield, K. L., & Bennett, G. (2010). Affective intensity and sponsor identification. Journal of Advertising, 39(3), 99–111.
Rajabi, Malek et al. (2018). Examining the views of private company managers about financial support for sports. Spring 2018, number 12, scientific research rank, Ministry of Science, pp. 23-36. (In Persian)
Jensen, J. A., Cobbs, J. B., & Turner, B. A. (2016). Evaluating sponsorship through the lens of the resource-based view: The potential for sustained competitive advantage. Business Horizons, 59(2), 163–173