1
دانشیار زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2
دکتری زبانشناسی ، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
10.30473/arsm.224/71642.3896
چکیده
جام جهانی قطر یکی از مهمترین رویدادهای قطر به عنوان کشوری کوچک در حوزه خلیج فارس بوده است. توریستهای بسیاری از سراسر جهان برای دیدن این تورنومنت جهانی، به این کشور سفر کردند. در طول دوره برگزاری جام جهانی تبلیغات گستردهای در انواع شیوههای گوناگون در قطر مشاهده شد. فصل مشترک همه تبلیغات، تصاویر هستند که به طور خودآگاه یا ناخودآگاه تاثیر بسیاری روی ذهن بیننده و مخاطب میگذارند. در پژوهش حاضر، محققین با استفاده از نظریه کرس و ون لیون (2006) در حوزه نشانهشناسی اجتماعی، به تفسیر تعدادی از تصاویر تبلیغاتی جام جهانی 2022 قطر پرداختهاند و به روش کیفی و تحلیل محتوا، تصاویر تبلیغاتی انتخابشده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا دریابند هرکدام از تصاویر قصد انتقال چه مفاهیمی را به ذهن مخاطب دارند. جامعه آماری پژوهش، از میان تصاویر تبلیغاتی بسیار زیاد بهدست آمده از جام جهانی 2022 قطر، به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. یافتهها نشان دادند که تصاویر در بررسی نه تنها نمایانگر تلاش قطر برای حفظ و ترویج هویت فرهنگی و ملی خود هستند، بلکه نیز از قدرت اقتصادی و تواناییهای زیرساختی این کشور شاهکارهایی ارائه میدهند. همچنین بهرهگیری از نمادهای فرهنگی مانند "لعیب"، به قطر امکان میدهد تا پیامهای قوی و مثبتی از تعاملات فرهنگی و تواناییهای خود را به جهانیان منتقل کند و تصویر مثبت خود را در میان مردمان جهان بهبود بخشد.
فیروزجایی, علی کریمی, & ملتدوست, سولماز. (1403). کاربرد تصویر در تبلیغات جام جهانی 2022 قطر از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی شناختی. فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, 13(1), 25-36. doi: 10.30473/arsm.224/71642.3896
MLA
علی کریمی فیروزجایی; سولماز ملتدوست. "کاربرد تصویر در تبلیغات جام جهانی 2022 قطر از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی شناختی". فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, 13, 1, 1403, 25-36. doi: 10.30473/arsm.224/71642.3896
HARVARD
فیروزجایی, علی کریمی, ملتدوست, سولماز. (1403). 'کاربرد تصویر در تبلیغات جام جهانی 2022 قطر از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی شناختی', فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, 13(1), pp. 25-36. doi: 10.30473/arsm.224/71642.3896
VANCOUVER
فیروزجایی, علی کریمی, ملتدوست, سولماز. کاربرد تصویر در تبلیغات جام جهانی 2022 قطر از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی شناختی. فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, 1403; 13(1): 25-36. doi: 10.30473/arsm.224/71642.3896