بررسی نقش عوامل فرهنگی - اجتماعی بر بازاریابی تجربی و قصد خرید ورزشکاران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه عصر ولی (عج) رفسنجان، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه عصر ولی (عج) رفسنجان، ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی ورزشی ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه عصر ولی (عج) رفسنجان، ایران

10.30473/arsm.2024.68463.3783

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل فرهنگی- اجتماعی بر بازاریابی تجربی و قصد خرید ورزشکاران حرفه ای استان کرمان بود. این پژوهش، از نوع توصیفی _ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است . جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ورزشکاران حرفه ای استان کرمان تشکیل دادند(حدود300) که از بین آنها 169نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی و پایایی از پرسشنامه های عوامل فرهنگی اجتماعی، بازاریابی تجربی و قصد خرید استفاده شد. داده ها به کمک روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شد. نتایج نشان داد که عوامل فرهنگی اجتماعی بر بازاریابی تجربی و قصد خرید ورزشکاران حرفه ای تأثیر مستقیم و معنادار دارد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که سازمان ها، شرکت ها، نهادهای حکومتی و حتی مردمی دخیل در تأمین نیازهای مختلف ورزشکاران برنامه هایی متناسب با سلایق فرهنگی و هنجاری برای ارتقای سرمایه اجتماعی -فرهنگی و بهبود روابط اجتماعی آنها درنظر گرفته واجرانمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ghasemi, M., Khorramian Tousi, S. (2019). Investigating the Effect of Psychological Factors on Purchasing Intent and Customer Obligation (Case Study: customers of Hackopian Mashhad Clothing Company), Journal of New Research Approaches in Management and Accounting. 3(13).71-81. (In Persian)
Rani, P. (2014). Factors influencing consumer behavior. International Journal of Sport Management, 2(9), 52-61.