با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علوم ورزشی،ادبیات،ولی عصر(عج)،رفسنجان،ایران

2 گروه علوم ورزشی، ادبیات، ولی عصر(عج) ، رفسنجان، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه ولی عصر(عج)، رفسنجان، ایران

10.30473/arsm.2024.68463.3783

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل فرهنگی- اجتماعی بر بازاریابی تجربی و قصد خرید ورزشکاران حرفه ای استان کرمان بود. این پژوهش، از نوع توصیفی _ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است . جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ورزشکاران حرفه ای استان کرمان تشکیل دادند(حدود300) که از بین آنها 169نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی و پایایی از پرسشنامه های عوامل فرهنگی اجتماعی، بازاریابی تجربی و قصد خرید استفاده شد. داده ها به کمک روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شد. نتایج نشان داد که عوامل فرهنگی اجتماعی بر بازاریابی تجربی و قصد خرید ورزشکاران حرفه ای تأثیر مستقیم و معنادار دارد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که سازمان ها، شرکت ها، نهادهای حکومتی و حتی مردمی دخیل در تأمین نیازهای مختلف ورزشکاران برنامه هایی متناسب با سلایق فرهنگی و هنجاری برای ارتقای سرمایه اجتماعی -فرهنگی و بهبود روابط اجتماعی آنها درنظر گرفته واجرانمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات