طراحی مدل نقل‌وانتقالات بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.

10.30473/arsm.2024.66747.3744

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی مدل نقل‌وانتقالات بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش‌شناسی کیفی با استفاده از نظریه داده‌بنیاد می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را اسناد منتشر شده پیرامون مبحث نقل‌وانتقالات بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران و 15 نفر از صاحب‌نظران تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه از چنین جامعه‌ای از نمونه‌گیری هدفمند که روش نمونه‌برداری غیراحتمالی است استفاده شد. در ادامه برای کفایت نمونه‌گیری از نمونه‌گیری نظری استفاده گردید. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش مصاحبه عمیق بود. برای روایی و پایایی اندازه‌گیری به هنگام کدگذاری بازبینی انجام شد؛ طبقه‌بندی یا تأیید نتایج با مراجعه به مصاحبه‌شوندها انجام گرفت؛ تأیید همکاران پژوهش از جمله استاد راهنما گرفته شد؛ تحلیل موارد کیفی انجام گرفت و در نهایت منابع مورد ارجاع کفایت لازم را داشتند. در این پژوهش به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار مکس‌کیودا نسخه 2018 بهره گرفته شد. نتایج کدگذاری باز بیانگر آن بود که 52 کد باز حاصل از تحلیل مصاحبه‌ها و اسناد به دست آمد. نتایج کدگذاری محوری بیانگر این بود که 8 مقوله از این کدگذاری به دست آمد که به ترتیب شامل: بازار ترانسفر، قیمت بازیکن، عوامل اقتصادی، زیرساخت قانونی، اقدامات بازاریابی، آینده‌نگری باشگاه، روابط و همکاری و عقد قرارداد رسمی است. در نهایت یافته‌های حاصل از کدگذاری انتخابی شامل 3 عامل: دیدگاه اقتصادی، دیدگاه حقوقی و قانونی و دیدگاه توسعه‌ای بود. درنهایت به‌موجب اینکه فرایند دیدگاه توسعه‌ای یک فرایند پیچیده، زمان‌بر و هزینه‌بردار است و سرانجام آن لازم است برآیند مطلوب وجود داشته باشد پیشنهاد می‌گردد به دیدگاه توسعه‌ای بیش از پیش تقویت شود. برای این منظور لازم است از تجربیات کشورهای صاحب سبک در این امر استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ante, L. (2019). Determinants of transfer's fees: Evidence from the five major European football leagues. University of Hamburg: Hamburg, Germany. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.18356.91526/1
Bigdeli, M. (2016). Designing and elaborating a model of measurement of brand equity in Iranian Premier League football clubs. Master's thesis, Ministry of Science, Research and Technology, Allameh Tabatabai University, Faculty of Psychology and Educational Sciences. (In Persian)
Cezne, E. (2014). Sports mega-events and development: A critical analysis of Brazil’s hosting of the 2014 FIFA World Cup and 2016 Summer Olympic Games. Unpublished Bachelor’s thesis. Norwegian University of Life Sciences, As.
Desbordes, M. (2012). Marketing and football. Routledge.
Elahi, A. (2008). Obstacles and solutions for the economic development of the football industry of the Islamic Republic of Iran. PhD thesis, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran. (In Persian)
Halicioglu, F. (2006). The impacts of football point systems on the competitive balance: evidence from some European footbal leagues.
Izadyar, M., Memari, Z., & Mousavi, H. (2016). Pricing Equation for Iranian Premier League Football Players. Journal of Economic Research, 114, 25-40. (In Persian) https://doi.org/10.22059/jte.2016.57595
Kim, Y., Bui, K. H. N., & Jung, J. J. (2021). Data‐driven exploratory approach on player valuation in football transfer market. Concurrency and Computation: Practice and Experience33(3), e5353. https://doi.org/10.1002/cpe.5353
Kool, S., Kolympiris, C., & Denolf, J. (2012). Football's financial fair play in a win maximizing environment. Lisans Tezi (Yayımlanmamış), Wageningen University, Department of Management Studies, Wageningen.
Macedo, A., Ferreira Dias, M., & Mourão, P. R. (2022). A literature review on the European Super League of football – tracing the discussion of a utopia? International Journal of Sport Policy and Politics, 14(3), 563-579. https://doi.org/10.1080/19406940.2022.2064895
Memari, Z., Rafei Boldaji, S., & Pouyandekia, M. (2021). How is the Football Schools Franchise Using a Valuable Approach to Revenue-Generating Capacity in Iranian Football Clubs? Sports Business Journal, 1(1), 31-44. (In Persian)   https://doi.org/10.22051/sbj.2021.36864.1008.
Mosavi, E., Goodarzi, M., Khabiri, M., Alidoost Ghahfarrokhi, E. (2019). Design of International Transfer Market for Iranian Iranian footballer. Research in Sport Management and Motor Behavior (RSMMB,) 17(33), 99-115. (In Persian)  Doi: 10.29252/JRSM.9.17.99
Nemati, N., Tejari, F., Zarei, A., & Ashraf Ganjoui, F. (2012). Testing the Theoretical Model of Factors Affecting the Attendance of Iranian Football Spectators. Sport Management Studies 4(13), 107 – 122. (In Persian)
Nematollahi, Z. (2009). Investigating the relationship between entrepreneurial management and the empowerment of physical education teachers. Master's thesis in physical education, Islamic Azad University of Khorasgan.
Rodríguez Ortega, V. (2016). Soccer, nationalism and the media in contemporary Spanish society: La Roja, Real Madrid & FC Barcelona. Soccer & Society17(4), 628-643. https://doi.org/10.1080/14660970.2015.1067793
Sadeghi, H., Asgharpour, H., & Golchinfar, N. (2009). Estimation of the demand function of watching the Iranian Football Premier League. Quarterly Journal of Economic Research, (3), 41-27.
Shirvani, T., Esmaili, M., Ehsani, M., & Kozechian, H. (2017). Designing and Codification a Competencies Model for Sports Marketer Managers of Premier League Football of Iran. Sport Management Studies, 9(45), 133-154. (In Persian) https://doi.org/10.22089/smrj.2018.3440.1674
Silver, L. R. (2019). Marketing strategy based on the impact of marketing mix P7 on the intention to buy consumers of sports products. Agriculture and Agricultural Science Procedia, 8, 42-20.
Tainsky, S. (2010). Television broadcast demand for National Football League contests. Journal of Sports Economics11(6), 629-640. https://doi.org/10.1177/1527002509355636