طراحی مدل رویکرد استارت‌آپ ناب در شرکت‌های نوپای ورزشی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه تربیت‌بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.

2 استاد، گروه تربیت‌بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.

3 استادیار، گروه تربیت‌بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.

4 استادیار، گروه تربیت‌بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

10.30473/arsm.2024.70383.3857

چکیده

هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل رویکرد استارت‌آپ ناب در شرکت‌های نوپای ورزشی در ایران بود. این پژوهش از نظر هدف، جزء پژوهش‌های اکتشافی، از نظر نتیجه یک پژوهش کاربردی و از منظر نوع داده، یک پژوهش کیفی-کمی است. از نظر روش، از نوع توصیفی-پیمایشی و براساس رویکرد، استقرایی-قیاسی و راهبرد آن ترکیبی از رویکردهای کیفی و کمی است که در مرحله طراحی مدل مفهومی، بنیادی و در مرحله آزمون مدل مفهومی در شرکت‌های نوپای ورزشی، کاربردی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 20 نفر از صاحب‌نظران و کارشناسان در حوزه کارآفرینی و استارت‌آپ بودند که به روش هدفمند قضاوتی انتخاب شدند و در بخش کمی براساس جدول مورگان 317 نفر از مدیران عامل، مدیران ارشد فناوری، مدیران فروش، مدیران ارشد بازاریابی، مدیران ارشد مالی، اشخاص روابط عمومی، مدیر توسعه کسب‌وکار، نماینده خدمات مشتریان که دارای تخصص و سابقه اجرایی و مدیریتی و یا سابقه مشاوره و آموزش در حوزه شرکت‌های نوپا و استارت‌آپی بودند به‌عنوان نمونه آماری به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب گردیدند. تحلیل یافته‌های بخش کیفی براساس روش داده‌بنیاد با نرم‌افزار مکس کیو دی‌ای 2022 و بخش کمی براساس تحلیل عاملی تأییدی و مدل‌سازی معادلات ساختاری بر پایه نرم‌افزار اِس. پی. اِس. اِس اِیموس 29 انجام گرفت. نتایج نشان می‌دهد که الگوی طراحی مدل استراتژیک تأثیر مهمی در متغیرهای مورد ارزیابی دارد و نتایج حاصل از آن معنادار هستند و بخش کمی تمامی بخش‌های کیفی را براساس الگوی مدل معادلات ساختاری مورد تأیید قرار داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Adib Haj Bagheri, M. (2006). Grounded Theory Research Method. Tehran: Beshari Publications. (In Persian)
Ahmadi, A. R. (2018). New Businesses (Start-Ups) in the Field of Sports, 1The National Conference of the Scientific Association of Sports Management of Iran. (In Persian)
Ahmadpour Dariani, M., & Moghimi, M. (2006). Fundamentals of Entrepreneurship. Tehran: Farandish Publishing House. (In Persian)
Allen G. J. (2022). Concepturealize™: A New Contribution to Generate Real-Needs-Focussed, User-Centred, Lean Business Models. Journal of innovation and entrepreneurship, 11(1), 6. http://dx.doi.org/10.1186/s13731-022-00198-4
Alvarez, S. A., & Barney, J. B. (2007). Discovery and creation: alternative theories of entrepreneurial action. Strateg. Entrep. J. 1 (1-2), 11-26. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.900200
Amin Aghaei, Mehrnaz (2008). Investigating the effective factors on the employment rate of small economic enterprises in Iran. Social Sciences, 41, 87-124. (In Persian) https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.17351162.1387.15.41.4.2
Andries, P., Debackere, K., & Van Looy, B. (2013). Simultaneous experimentation as a learning strategy: Business model development under uncertainty. Strategic Entrepreneurship Journal, 7(4), 288–310. http://dx.doi.org/10.1002/sej.1170
Ary, Donald, Jacobs, Lucy Cheser (2001). Introduction to research in education. translated by Vazgen Sarkisian, Minoo Niko aND Ima Saeedian. Tehran: Soroush Publishing House.
Baker, T., & Nelson, R. (2005). Creating Something from Nothing: Resource Construction through Entrepreneurial Bricolage. Administrative Science Quarterly, 2005 50: 329. http://dx.doi.org/10.2189/asqu.2005.50.3.329
Bakker, R. M., & Shepherd, D. A. (2017). Pull the Plug or Take the Plunge: Multiple Opportunities and the Speed of Venturing Decisions in the Australian Mining Industry. Academy of Management Journal, 60(1), 130–155. https://doi.org/10.5465/amj.2013.1165
Bazargan, A. (2008). An Introduction to Qualitative and Mixed Research Methods: Common Approaches in Behavioral Sciences. First Edition, Tehran: Didar publishing house,. (In Persian)
Blank, S. (2010). Perfection by subtraction–The minimum feature set. Zugriff am28, 2020.‏
Blank, S. (2020). The four steps to the epiphany: successful strategies for products that win. John Wiley & Sons.‏
Blank, Steve (2012), Business model versus business planhttps://steveblank.com/category/business-model-versus-business-plan/
Broumand, M. R. (2011). Designing a Strategic Pattern of Employment for Graduates of Physical Education and Sports Sciences in Iran. PhD thesis, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Gilan University. (In Persian
Charehkhahl, Ch., Fartosi, M. R., Malairi, M. (2013). Investing in new businesses (start-ups); To look at the situation of the country and the region. Tehran: Jam Jam Publications, review of the country's 2017 budget bill. (In Persian)
Ebrahimpour, H., Habibiyan, S., Janalizade Chobusti, M., & Dehghani, A.R. (2012). A Comprehensive Model of Strategic Entrepreneurship in Start-Up Businesses. National Conference on Entrepreneurship and Management of Knowledge-Based Businesses, Babolsar. (In Persian)
Jabari, Z. (2015). Nopai Nab, 2The national conference of management and humanities researches in Iran. (In Persian)
Jafarzadeh Zarandi, M., Razaghi Ibrahim, M., & Sharifian, I. (2014). Determining the validity and reliability of the Iranian version of the questionnaire on the role of information technology in the development of entrepreneurial opportunities in sports. Information Management in Sports Media, 2(6), 49-58. (In Persian) https://dorl.net/dor/20.1001.1.23455578.1393.2.2.5.0
Javadian Saraf, N., & Shujie, R. (2008). Investigating the attitude of physical education students towards entrepreneurship obstacles and problems of starting a business after graduation, Research in Sports Sciences, 6(1), 81-96. (In Persian)
Pirjamadi, S., Henry, H., Kargar, Gh. A.,& Shabani Bahar, Gh.R. (2022). Challenges of Growing New Sports Businesses in Iran, Scientific-Research Quarterly, Applied Researches of Sports Management, 10(4),  11-25.  (In Persian) https://doi.org/10.30473/arsm.2022.8955
Taqvi Rafsanjani, E., Hakakzadeh, M., & Manocheharinejad, M. (2019). Presenting the indigenous model of quality development of start-ups in sports of the country in accordance with global standards. Standard and Quality Management, 10(2), 107-125. (In Persian) https://doi.org/10.22034/jsqm.2020.121768
Tari, M., Moradi, M., & Ebrahimpour, M. (2014). Investigating factors affecting the growth and success of knowledge-based companies. Roshd-E-Fanavari, 12(45), 36-44.  (In Persian) Doi:10.7508/jstpi.2016.01.005
Tojari, F., & Khodayari, A. (2006). A study of entrepreneurial readiness in sport: a preliminary analysis of the measurement scale of entrepreneurship in sport (ERI). Research in Sports Science, 4(10), 73-88. (In Persian)
Zeraatpisheh, N., & Mahdizadeh, M., (2012). Development of the Makran Coasts and the Maritime Authority of the Islamic Republic of Iran with a Human Resources Approach - Educational and Research Opportunities and Marine Sciences. National Conference on the Development of the Makran Coasts and the Maritime Authority of the Islamic Republic of Iran.