با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

2 استاد گروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز ایران

3 استادیارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز،ایران

4 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد شیراز ، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

10.30473/arsm.2024.70383.3857

چکیده

هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل رویکرد استارت آپ ناب در شرکت های نوپای ورزشی در ایران بود، پژوهش از نظر هدف تحقیق جزء تحقیقات کاربردی بود، از منظر متغیرها یک پژوهش آمیخته اکتشافی بود. از نظر روش، از نوع توصیفی-پیمایشی و بر اساس رویکرد استقرایی-قیاسی و راهبرد آن ترکیبی از رویکردهای کیفی و کمی است که در مرحله طراحی مدل مفهومی، بنیادی و در مرحله آزمون مدل مفهومی در شرکت های نوپای ورزشی، کاربردی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 20 نفر از صاحب نظران و کارشناسان در حوزه کارآفرینی و استارت آپ بود که به روش هدفمند انتخاب شدند؛ و در بخش کمی بر اساس جدول مورگان 317 نفر از مدیران و متخصصان حوزه استارت آپ به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند. تحلیل یافته های بخش کیفی بر اساس روش داده بنیاد با نرم افزار مکس کیودا 10 و بخش کمی بر اساس تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری بر پایه نرم افزار Amos و Spss تحلیل انجام گرفت. نتیجه نشان می‌دهد که الگوی طراحی مدل استراتژیک تاثیر مهمی در متغیرهای مورد ارزیابی دارد و نتایج حاصل از آن معنادار هستند و بخش کمی تمامی بخش های کیفی را بر اساس الگوی مدل معادلات ساختاری مورد تایید قرار داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات