شناسایی راهکارها و پیامدهای بخش‌بندی بازار رویدادهای ورزشی ایران بر مبنای انگیزه تماشاگران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

4 استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران.

10.30473/arsm.2025.70336.3855

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهکارها و پیامدهای بخش‌بندی بازار رویدادهای ورزشی ایران بر مبنای انگیزه تماشاگران بود. پژوهش کیفی حاضر با روش تحلیل تماتیک انجام گرفت و جامعه آماری کلیه استادان تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه‌های سطح کشور (به‌طور خاص مدیریت ورزشی و بازاریابی ورزش)، مدیران رویدادهای ورزشی، متخصصان و شاغلین حوزه بازاریابی و گردشگری ورزشی، تماشاگران و شرکت‌کنندگان رویدادهای ورزشی بود. از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده و روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. طی یک پروسه و مصاحبه با 19 نفر، مصاحبه‌ها به نقطه اشباع نظری رسید. براساس تحلیل تماتیک، داده‌ها کدگذاری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در تحلیل تماتیک داده‌های حاصل از مصاحبه با خبرگان براساس موضوع پژوهش کدگذاری شدند. بر پایه یافته‌های حاصل از نتایج کیفی، 37 مفهوم، 7 تم فرعی و 3 تم اصلی در بخش راهبردها (راهبردهای انگیزشی، راهبردهای تخصصی و راهبردهای کلان) و 32 مفهوم، 7 تم فرعی و 3 تم اصلی در بخش پیامدها (رشد و توسعه هواداری ورزشی، بهبود وضعیت تماشاگران ورزشی و توسعه رویدادهای ورزشی) شناسایی شدند. در نهایت، ‌می‌توان گفت که با بخش‌بندی رویدادهای ورزشی کشور براساس انگیزه‌های تماشاگران، می‌توان خدمات و امکاناتی متناسب با انگیزه‌های آنان فراهم آورد و به رویدادهای ورزشی تنوع بخشید و در نهایت، به رشد و توسعه گردشگری رویداد و صنعت ورزشی کشور کمک نمود و سیاست‌گذاران به برنامه‌ریزی سیاست‌های فرهنگی، حمایتی و کنترلی پرداخته و باعث جلب اعتماد مشتریان بالقوه خود بشوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Alidoust Ghahfarokhi, E., Khosromanesh, R., Asadolahi, A., & Heidari, A. (2022). Investigating the impact of supporting sections on the main sector of Iran's sports industry using a holistic conceptual model. Contemporary Studies On Sport Management, 11(23), 1-19. (In Persian) https://doi.org/10.22084/smms.2020.21853.2637
Armstrong, G. & Kotler, P., (2000). Principles of Marketing with CD. Prentice Hall.
Azarbaijani, Salman, Sharifi, Saeed, & Rashidpour, Ali. (1402). Analyzing the lived experience of the fans of the challenges of developing the culture of football fandom studied in Foulad Mobarake Sports Cultural Club of Sepahan. Sociological studies in sports, 3(2), 147-165. (In persian) (DOI): 10.30486/4s.2023.1971278.1074
Chalashtrimakari, Sh., Farahani, A., Khodayari, A., & Safania, A.M. (2021). Framework of Management of Sport Club in Iran. Strategic studies of sport and youth, 53(20), 231-245. (In Persian) https://doi.org/10.22034/ssys.2021.465
Darvishi, A., Naseripour, M., & Dosti, M. (2016). Identifying strategies to maintain and increase football fans of the Persepolis Cultural-Sports Club. Journal of Sports Management, 9(4), 679-695. (In Persian)  doi: 10.22059/jsm.2018.65882
Dastgerdi, M., Salimi, M., Ranjbar, N., & Khosromanesh, R. (2022). Iranian Sport Tourism Development Model. Sports Business Journal, 2(2), 1-20. (In Persian)  https://doi.org/10.22051/SBJ.2022.41749.1053
Dehzadeh Silabi, P., & Ahmadi Fard, N. (2018). Determining the key drivers affecting the development of tourism with a future research approach (case study: the cities of Mazandaran province). Geography and Environmental Sustainability (Geographic Research), 9(30), 73-89. (In Persian) DOI
:10.22126/ges.2019.1064
Dwyer, B., & Kim, Y. (2011). For love or money: Developing and validating a motivational scale for fantasy football participation. Journal of Sport Management, 25(1), 70-83.
Eidi, H., Karimi, J., & Mohammadi Askarabadi, M. (2018). The effect of human resource meritocracy on organizational effectiveness; The mediating role of organizational innovation. Human Resource Management in Sports, 6(2), 195-205. (in persian) (DOI): 10.22044/shm.2019.7103.1759
Elahi, A.R., & Fathi, F. (2018). The motivations of Iranian spectators to attend the World Volleyball League and its relationship with history, rate and re-attendance. Sports Management and Development, 8(4), 59-67. (In Persian) doi: 10.22124/jsmd.2019.3881
Esmaili, M., Malekian, A., & Farshad, F. (2019). Segmentation of football team audience participation levels based on the psychological continuum model (PCM). Sports Marketing Studies, 1(4), 96-73. (In Persian) doi: https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.635
Florez-Lopez, R., & RamonJeronimo, J. M. (2012). Managing logistics customer service under uncertainty: An for determining multi attribute customer preferences of edible oil. Applied Soft Computing, 13(5), 2981-2989. https://doi.org/10.1016/j.ins.2012.03.004
Getz, D. (1997). Event management and tourism. New York: Cognizant.
Gibson, H. J., Lamont, M., Kennelly, M., & Buning, R. J. (2018). Introduction to the special issue active sport tourism. Journal of Sport & Tourism, 22(2), 83-91. http://dx.doi.org/10.1080/14775085.2018.1466350
Haqit, S., Saberi, A., Bagheri Ragheb, Gh., & Khaksari, Gh. (2022). Future research of sports tourism in Iran. Journal of Sports Management, 16(3),  63-49. (In Persian) https://doi.org/10.22059/jsm.2022.336248.2871
Hong, H., & Yogo, M. (2012). What does futures market interest tell us about the macroeconomy and asset prices?. Journal of financial economics, 105(3), 473-490. https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2012.04.005
Hritz, N., & Ross, C. (2010). The perceived impacts of sport tourism: An urban host community perspective. Journal of Sport Management, 24(2), 119-138. http://dx.doi.org/10.1123/jsm.24.2.119
Jäggi, C. J. (2022). Economic Importance of Tourism. In Tourism before, during and after Corona (pp. 27-46). Springer
Karakaya, F., Yannopoulos, P., & Kefalaki, M. (2016). Factors impacting the decision to attend soccer games: an exploratory study. Sport, Business and Management: An International Journal, 6(3), 320–340.. https://doi.org/10.1108/SBM-05-2014-0024
Kennett, P. A., Sneath, J. Z., Henson, S. (2001). Fan satisfaction and segmentation: A case study of minor league hockey spectators. Journal of Targeting. Measurement and Analysis for Marketing, 10(2), 132–142. https://doi.org/10.1057/palgrave.jt.5740040
Khanifar, H., Mohamadi Turkmani, E., Ranjbar, N., & Khosromanesh, R. (2023). Iranian Tourism Marketing Objectives: An Active Sports Tourism Approach. Sports Business Journal, 3(1), 13- 35. (In Persian) https://doi.org/10.22051/sbj.2023.42118.1061
Khosromanesh, R., Khabiri, M., Alidoust Ghahfarokhi, E., & Asadolahi, A. (2019). Conceptual model design of sports sponsorship in Iran. Contemporary Studies On Sport Management, 8(16), 1-11. (In Persian)
Khosromanesh, R., Khabiri, M., Khanifar, H., Alidoust Ghahfarokhi, E., & Zarei Matin, H. (2019). Designing the Conceptual Model of Iran's Sports Industry. Sport Management Studies, 11(57), 17-38. (In Persian) https://doi.org/10.22089/smrj.2017.4384.1843
Lilien, G. L., Rangaswamy, A., & De Bruyn, A. (2013). Principles of marketing engineering. DecisionPro.
Lu, H.-F. (2021). Hallmark sporting events as a vehicle for promoting the sustainable development of regional tourism: Strategic perspectives from stakeholders. Sustainability, 13(6), 3460. https://doi.org/10.3390/su13063460
Mohammadzadeh Khalilabadi, A., Shaerbaf Eidgahi, A., & Asman Dareh, Y. (2016). Market segmentation based on the expected benefits of citizens of Mashhad to choose a tourist destination. Tourism and Development, 6(1), 118-134. (In Persian) doi: 10.22034/jtd.2020.110398
Naqsh Zan Khajowi, R., Salimi, M., & Nazari, R. (2019). Presenting the conceptual model of the brand of sports events in Iran. Marketing Management, 15(47), 51-67. (In Persian) https://doi.org/10.22089/smrj.2020.8378.2870
Oguzhan, D., Eskiler, E., & Altunışık, R. (2018). Segmentation by motivational
 
factors of fantasy football consumers and differences among segments. Physical Culture and Sport Studies and Research, 79(1), 24-33. DOI:10.2478/pcssr-2018-0017
Ramzaninejad, R., Zamordi, D., Asadi, H., & Hejbari, K. (2012). Investigating the attendance motivation and satisfaction of the spectators of freestyle and freestyle wrestling matches in the Premier League of Iran. Human Resource Management in Sports, 1(1), 49-59. (In Persian)  https://doi.org/10.22044/shm.2014.275
Rezapour, F., Moharramzadeh, M., Azizian Kohn, N., & Naghizadeh Baghi, A.. (2023). Designing a Talent Management Model to Identify Competent Managers in Sports Organizations. Human Resource Management in Sports, 10(2), 253-269. (In Persian)  https://doi.org/10.22044/shm.2023.12863.2539
Sajjadi, Seyed Nasraleh, Gudarzi, Mahmoud, & Fasih Mardanlou, Narges. (2019). Identifying and prioritizing management and quality factors affecting the branding of sports events in Iran. Journal of Sports Management, 12(1), 1-17. (In Persian) doi: 10.22059/jsm.2020.45829.1087
Sant, S.-L., Misener, L., & Mason, D. S. (2019). Leveraging sport events for tourism gain in host cities: A regime perspective. Journal of Sport & Tourism, 23(4), 203-223. https://doi.org/10.1080/14775085.2019.1711444
Seifpanahi Shabani, J., Dastgerdi, M., Ranjbar, N., & Khosromanesh, R. (2022). The strategic road map for the development of Iran's sports tourism under sanctions. Journal of Economic Geography Research, 3(9), 1-21 (In Persian) https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.27173747.1401.3.9.6.7
Shariati, J. A.-D., Seifpanahi Shabani, J., & Khosromanesh, R. (2022). Identify and study the status of trustees and the desired consequences of sports in Iran. Journal of sport management, 14(2), 148-161. (In Persian) http//doi.org/10.22059/JSM.2021.320478.2696
Steenkamp, J. B. E., & Ter Hofstede, F. (2002). International market segmentation: issues and perspectives. International journal of research in marketing, 19(3), 185-213. https://doi.org/10.1016/S0167-8116(02)00076-9
Wang, B., Yang, Z., Han, F. & Shi, H. (2017). Car tourism in Xinjiang: The meditation effect of perceived value and tourist satisfaction on relationship between destination image and loyalty. Sustainability, 9(1), 1-16. https://doi.org/10.3390/su9010022
Watanabe, Y., Gilbert, C., Aman, M.S. & Zhang, J.J. (2018). Attracting international spectators to a sport event held in Asia: The case of Formula One Petronas Malaysia Grand Prix. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19(2), 194-216. https://doi.org/10.1108/IJSMS-08-2017-0077
Zeithaml, V. A. and Bitner, M. J. (2000). Services marketing. McGraw Hill, Boston.