کاربرد شخصیت برند، مصرف‌کننده و صحه گذار در اثربخشی صحه‌گذاری ورزشکاران مشهور با رویکرد نظریه تجانس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران

2 مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی استادیار دانشگاه خوارزمی

3 مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی دانشیار دانشگاه خوارزمی

10.30473/arsm.2025.70035.3843

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تأثیر شخصیت برند، مصرف‌کننده و صحه گذار بر اثربخشی صحه‌گذاری ورزشکاران مشهور با رویکرد نظریه تجانس بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، ازنظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل مصرف‌کنندگان محصولاتی ورزشی که به‌صورت نمونه گیری در دسترس 427 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه های استاندارد بود که روایی و پایایی این پرسشنامه مورد تائید قرار گرفته است جهت تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار PLS4 و SPSS24 استفاده ‌شده است. یافته های پژوهش نشان داد که متغیر شخصیت برند به‌طور مستقیم دارای اثر مثبت و معناداری بر اثربخشی صحه گذار دارد و بعد شخصیت مصرف‌کننده و بعد شخصیت صحه گذار به‌صورت مستقیم بر اثربخشی صحه گذار تاثیرگذار نیست. سپس نتایج همخوانی نشان داد که تجانس شخصیت برند و مصرف‌کننده بر اثربخشی صحه گذار (003/0 β=،966/2 t=)؛ تجانس شخصیت صحه گذار و مصرف‌کننده (از دیدگاه شخصیت مصرف‌کننده) بر اثربخشی صحه گذار (061/0 β=،876/1t=)؛ تجانس شخصیت صحه گذار و مصرف‌کننده (از دیدگاه شخصیت برند) بر اثربخشی صحه گذار (084/0 β=،729/1 t=) و در نهایت تجانس شخصیت برند و مصرف‌کننده (از دیدگاه شخصیت صحه گذار) بر اثربخشی صحه گذار (059/0 β=،890/1 t=) اثر معنادار دارد و سایر متغیرهای تعدیل گر بر اثربخشی صحه گذار معنی‌دار نبودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات