چالش‌های بازاریابی باشگاه‌های ورزشی از طریق فضای مجازی: رویکرد کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان.

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان.

3 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان.

10.30473/arsm.2025.68438.3782

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش‌های بازاریابی باشگاه‌های ورزشی از طریق فضای مجازی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف بنیادین و از نظر نوع داده‌ها کیفی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را اساتید مدیریت ورزشی، اساتید بازاریابی، فعالان در حوزه بازاریابی فضای مجازی و مدیران و مالکان باشگاه‌های ورزشی کشور ایران تشکیل دادند. نمونه‌گیری تا رسیدن سازه‌های تحقیق به سطح اشباع داده‌ای با رویکرد گلوله‌برفی ادامه یافت و این مهم پس از مصاحبه با 18 نفر به دست آمد. برای گردآوری داده‌ها در این مطالعه، ابزار مصاحبه نیمه‎ساختاریافته عمیق به کار رفت. پس از جمع‌آوری داده‌ها، ابتدا شرکت‌کنندگان در این مطالعه و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی آنان توصیف شد و پس از آن کدگذاری داده‌ها و مراحل مختلف آن بر اساس رویکرد تحلیل محتوای عرفی ارائه گردید. نتایج تحقیق نشان داد که چالش‌های شناسایی شده برای بازاریابی باشگاه‌های ورزشی از طریق فضای مجازی در 10 مقوله و 39 مفهوم دسته‌بندی شد که مقوله‌ها شامل ضعف دانش، ضعف فناوری، ایجاد مزاحمت، محتوای نامناسب، امنیت پایین، اعتماد پایین مخاطب، ضعف در کنترل، بدنام شدن برند، تعداد بالای مسیرها و هزینه بالا بود. بر اساس نتایج تحقیق می‌توان بیان کرد که استفاده از فضای مجازی در امر بازاریابی باشگاه‌های ورزشی می‌تواند به یک مزیت رقابتی تبدیل شود که البته در این مسیر با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند که برای کسب نتایج بهتر نیاز است که این چالش‌ها به بهترین شکل ممکن رفع یا مدیریت شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ahmad, N. S., Musa, R., & Harun, M. H. M. (2016). The Impact of Social Media Content Marketing (SMCM) towards brand health. Procedia Economics and Finance, 37, 331-336. ‏https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)30133-2
Alavion, S. (2020). The Solutions for and Challenges ahead of Launching a Rural e-Marketing System: the Delphi Technique. Journal of Entrepreneurship Development, 13(3), 361-380. (Persian)https://doi.org/10.22059/jed.2020.303167.653359
Argan, M., Argan, M. T., Köse, H., & Gökalp, B. (2013). Using Facebook as a Sport Marketing tool: A Content Analysis on Turkish Soccer Clubs. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 4(1), 25-35. https://doi.org/10.5505/iuyd.2013.74046
Bormann, A., Weimann, G., & Müller, O. (2014). Social Media Marketing Activities of Top European Football Clubs. European Sport Management Quarterly, 14(4), 390-416.
Christopher, P. (2015). Internet and social media strategy in sports marketing. In Twenty-Third European Conference on Information Systems (ECIS). Münster, Germany.
Chun, J. W., & Lee, M. J. (2016). Increasing individuals' involvement and WOM intention on Social Networking Sites: Content matters!. Computers in Human Behavior, 60, 223-232. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.069
Chung, A. Q., Andreev, P., Benyoucef, M., Duane, A., & O’Reilly, P. (2017). Managing an Organisation’s Social Media Presence: An Empirical Stages of Growth Model. International Journal of Information Management, 37(1), 1405-1417. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.10.003
Constantinides, E. (2014). Foundations of social media marketing. Procedia-Social and behavioral sciences, 148, 40-57. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.016
Coyle, P. (2010). Teams active in social media build strategic advantage. Street & Smith’s Sports Business Journal, 12(37), 18.
Feiz, D., Baghernezhad Hamzekolaie, M. E., & Mahavarpour, F. (2022). Challenges and solutions for applying new technologies in iranian marketing (Case study: Augmented Reality (AR) Technology). New Marketing Research Journal, 12(3), 153-176. (Persian) https://doi.org/10.22108/nmrj.2022.133629.2700
Felix, R., Rauschnabel, P. A., & Hinsch, C. (2017). Elements of strategic social media marketing: A holistic framework. Journal of Business Research, 70, 118-126. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.05.001
Hou, R., Wu, J., & Du, H. S. (2017). Customer social network affects marketing strategy: A simulation analysis based on competitive diffusion model. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 469, 644-653. https://doi.org/10.1016/j.physa.2016.11.110
Ismail, A. R. (2017). The influence of perceived social media marketing activities on brand loyalty: The mediation effect of brand and value consciousness. Asia pacific journal of marketing and logistics, 29(1), 129-144. https://doi.org/10.1108/APJML-10-2015-0154
Kazemipour, A., Akbari Yazdi, H., Mohammadkazemi, R., & Elahi, A. R. (2022). Internationalization of Iran football Clubs’ Brand. Sport Management Studies, 14(71), 303-338. (Persian) https://doi.org/10.22089/smrj.2018.6278.2276
Keegan, B. J., & Rowley, J. (2017). Evaluation and Decision Making in Social Media Marketing. Management Decision, 55(1), 15-31. https://doi.org/10.1108/MD-10-2015-0450
Kekäläinen, T., Tammelin, T. H., Hagger, M. S., Lintunen, T., Hyvärinen, M., Kujala, U. M., ... & Kokko, K. (2022). Personality, motivational, and social cognition predictors of leisure-time physical activity. Psychology of Sport and Exercise, 60, 102135. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2022.102135
Khaleghi, A., Moeini, H., & Jami Pour, M. (2019). Identifying and Ranking the Challenges and Opportunities of Social Media Marketing. New Marketing Research Journal, 9(1), 69-88. (Persian). https://doi.org/10.22108/nmrj.2019.101773.1093
Kondracki, N. L., Wellman, N. S., & Amundson, D. R. (2002). Content analysis: Review of methods and their applications in nutrition education. Journal of Nutrition Education and Behavior, 34(4), 224-230. https://doi.org/10.1016/S1499-4046(06)60097-3
Lis Pasarell, X. (2021). Creation and Development of a Sports Club Marketing Strategy Plan Master's thesis, Universitat Politècnica de Catalunya.
Mohammad Kazemi, R. Omid, Y. (1389). Sports Entrepreneurship: an Emerging Approach in Entrepreneurship and Sports Management. Research in Sports Management and Movement Behavior, 2(18), 47-63. (Persian)
Mohammadkazemi, R., Talebi, K., Davari, A., & Dehghan, A. (2021). Designing a Model of Empowerment for Small and Medium-Sized Businesses Knowledge-Based with a DEMATEL Approach. Iranian Journal of Management Sciences, 16(61), 1-16. (Persian).
Moreno, S. M., Calderón, G. G. A., & Moreno, F. M. (2016). Social media marketing perspectives in the organization in Morelia, Mexico. International Journal of Marketing Studies, 8(2), 128.  http://dx.doi.org/10.5539/ijms.v8n2p128
Rana, K. S., & Kumar, A. (2016). Social media marketing: Opportunities and challenges. Journal of Commerce and Trade, 11(1), 45-49. https://doi.org/10.26703/jct.v11i1.227
Relling, M., Schnittka, O., Sattler, H., & Johnen, M. (2016). Each can help or hurt: Negative and positive word of mouth in social network brand communities. International Journal of Research in Marketing, 33(1), 42-58. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2015.11.001
Safiullah, M., Pathak, P., Singh, S., & Anshul, A. (2017). Social media as an upcoming tool for political marketing effectiveness. Asia Pacific Management Review, 22(1), 10-15. https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2016.10.007
Sofyan, D. (2022). The development of sports management research in Indonesia in the early twenty-first century: A bibliometric analysis. Indonesian Journal of Sport Management, 2(1), 28-37. https://doi.org/10.31949/ijsm.v2i1.2248
Srinivasan, R., Bajaj, R., & Bhanot, S. (2016). Impact of social media marketing strategies used by micro small and medium enterprises (MSMEs) on Customer acquisition and retention. IOSR Journal of Business and Management, 18(1), 91-101.
Stelzner, M.A. (2023). Social Media Marketing Industry Report: How marketers are using social media to grow their businesses. social media examiner. https://www.socialmediaexaminer.com/social-media-marketing-industry-report-2024/
Tahmaseb pour, Sh. M., Hosseini, S. E., doosti, M., Alizadeh, F. (2018). Evaluation of marketing mix of Mazandaran Premier League (P7). Journal of Sport Management AND Motor Behavior, 12(23), 251-268. (Persian)
Thompson, A. J., Martin, A. J., Gee, S., & Eagleman, A. N. (2014). Examining the Development of a Social Media Strategy for a National Sport Organisation a Case Study of Tennis New Zealand. Journal of Applied Sport Management, 6(2), 15. https://doi.org/10.7290/jasm06rcgl
Torres, C. R., & López Frías, F. J. (2023). A Just Organized Youth Sport. Journal of the Philosophy of Sport, 50(1), 83-99. https://doi.org/10.1080/00948705.2023.2165931
Tsitsi Chikandiwa, S., Contogiannis, E., & Jembere, E. (2013). The adoption of social media marketing in South African banks. European Business Review, 25(4), 365-381. https://doi.org/10.1108/EBR-02-2013-0013
Wallace, L., Wilson, J., & Miloch, K. (2011). Sporting Facebook: A content analysis of NCAA organizational sport pages and Big 12 conference athletic department pages. International Journal of Sport Communication, 4(4), 422-444. https://doi.org/10.1123/ijsc.4.4.422
Wegierska, A. E., Charitos, I. A., Topi, S., Potenza, M. A., Montagnani, M., & Santacroce, L. (2022). The connection between physical exercise and gut microbiota: implications for competitive sports athletes. Sports Medicine, 52(10), 2355-2369. https://doi.org/10.1007/s40279-022-01696-x
Zainal, N. T. A., Harun, A., & Lily, J. (2017). Examining the mediating effect of attitude towards electronic words-of mouth (eWOM) on the relation between the trust in eWOM source and intention to follow eWOM among Malaysian travellers. Asia Pacific Management Review, 22(1), 35-44. https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2016.10.004