شناسایی پیامدهای طراحی الگوی کودکستان فوتبال با رویکرد سوادبدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 استاد مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.30473/arsm.2025.73307.3940

چکیده

هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیامدهای طراحی الگوی کودکستان فوتبال با رویکرد سوادبدنی بود. مجموعه‌های فعلی کار با کودکان علاقمند به فوتبال بیشتر بر آموزش تخصصی این رشته متمرکز است، این در حالیست که کشورهای توسعه یافته بازنگری‌های کلانی بر ساختارهای ورزشی کودکان خود داشته-اند و برنامه‌هایی طراحی کرده‌اند که نیازهای اساسی آن دوران را برطرف می‌کند. پژوهش از نوع کیفی، از لحاظ هدف کاربردی و از نوع اکتشافی است که در آن از روش تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری متشکل از خبرگان و متخصصان دانشگاهی، مدیران و مربیان برجسته فوتبال (پایه) و متخصصان حوزه کودک است. از روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند و مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته تا حد اشباع نظری با 18 نفر از سه کشور ایران آمریکا کانادا برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. سپس از نرم افزار MAXQDA20 برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافته‌های پژوهش شامل 44 کد باز که در 13 مضمون فرعی و 7 مضمون اصلی قرار دارد به دست آمد که شامل: پرورش مهارت‌های کلیدی (مهارت-های ذهنی، مهارت‌های روانشناختی، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی)، پیامدهای آموزشی (آثار تربیتی پرورشی)، پیامدهای توسعه بلندمدت ورزشی(دستیابی به اهداف همسو با مدل توسعه بلندمدت ورزشکاران)، پیشرفت آینده‌نگر (مستعد موفقیت در آینده)، چالش‌ها (ترک فعالیت در صورت اجرای نادرست برنامه، محدودیت برای سایر رشته‌های ورزشی)، فعالیت سلامت محور (آینده سالمتر، پیشگیری و درمان، سلامت روانی، فواید جسمانی و اجرایی)، منافع اقتصادی (بهینه‌سازی اقتصادی و افزایش گردش اقتصادی) است. در نتیجه طراحی الگوی کودکستان فوتبال با رویکرد سوادبدنی برای کودکان علاقمند به فوتبال پیامدهای مثبت فراوان دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 خرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 15 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 17 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 22 خرداد 1404