تاثیر گروه‌های مرجع بر سبک خرید آنلاین با نقش میانجی اعتماد و آگاهی مصرف کنندگان محصولات ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه الزهرا(س)

2 دانشیار مدیریت ورزشی ،دانشکده علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی

3 دانشگاه الزهرا (س)

10.30473/arsm.2025.71657.3897

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی تاثیر گروه‌های مرجع بر سبک خرید آنلاین با نقش میانجی اعتماد و آگاهی مصرف کنندگان محصولات ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی افرادی بودند که حساب کاربری رسمی فروشگاه آنلاین دیجی کالا داشتند و حداقل یکبار از فروشگاه آنلاین دیجی کالا محصولات ورزشی خرید کرده باشند. با توجه به نامشخص بودن جامعه آماری، با استفاده از فرمول کوکران، ۳۸۴ نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و دردسترس از بین جامعه آماری تحقیق انتخاب شدند. به منظور پاسخگویی به فرضیه‌های پژوهش از پرسشنامه های استاندارد گروههای مرجع، خرید آنلاین مشتریان، اعتماد مشتری در خرید آنلاین و آگاهی مصرف کننده و به منظور تحلیل داده ‏های تحقیق، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. براساس یافته های بدست آمده، گروه‌های مرجع بر سبک خرید آنلاین با ضریب مسیر 274/0، گروه‌های مرجع بر اعتماد سبک خرید آنلاین با ضریب مسیر 552/0، گروه‌های مرجع بر آگاهی سبک خرید آنلاین با ضریب مسیر 488/0، اعتماد مصرف کنندگان بر سبک خرید آنلاین با ضریب مسیر 367/0 و آگاهی مصرف کنندگان بر سبک خرید آنلاین با ضریب مسیر 358/0 تاثیر مثبت و معناداری داشته است. همچنین، مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود. بطورکلی، نتایج این پژوهش از نظریه تأثیر اجتماعی حمایت می‌کند. براساس نتایج بدست آمده، پیشنهاد می‌شود فروشگاه ورزشی دیجی کالا در استراتژی بازاریابی و مشتری مداری خود به عوامل و مسیرهای اثرگذار بر رفتار خرید مشتری توجه نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 19 مرداد 1403
  • تاریخ بازنگری:
  • تاریخ پذیرش: 23 تیر 1404