واکاوی و تحلیل نظریه پذیرش و استفاده از فناوری (UTAUT2) در ورزش‌های الکترونیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی

2 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان

3 دانشگاه خوارزمی

10.30473/arsm.2025.70557.3863

چکیده

مقدمه: امروزه ورزش‌های الکترونیک به یکی از جنبه‌های مهم از گذران اوقات فراغت افراد تبدیل شده است؛ بنابراین بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر انجام این گونه جدید از ورزش‌ برای بازاریابان امری ضروری است؛ از اینرو در پژوهش حاضر از نظریة یکپارچة پذیرش و استفاده از فناوری برای بررسی این موارد استفاده شده است.

روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه‌های دولتی تهران بود، که بصورت پیمایشی از پرسشنامه برای جمع‌آوری داده‌های اولیه استفاده شد. حجم نمونه با استفاده از شاخص بارکلای و همکاران(1995) تعیین شد. پس از جمع‌آوری داده‌ها، فرضیه‌های پژوهش توسط مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم افزارPLS4 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: نتایج بررسی‌ها نشان داد، انتظار تلاش(347/2t=)، تاثیر اجتماعی(593/2t=)، ارزش قیمت(558/2t=) انگیزه لذت‌جویانه (143/3t=)و عادت(753/2t=) عوامل تعیین‌کننده مهمی برای قصد انجام بازی‌های الکترونیک ورزشی بودند.

نتیجه‌گیری: بر اساس بررسی‌های انجام شده این مقاله می‌تواند اولین تلاش برای توضیح عوامل موثر در انجام ورزش‌های الکترونیک در زمینه پذیرش فناوری در مدیریت ورزشی باشد. بطور کلی مدل تحقیقاتی ایجاد شده محرک‌های مختلف ناشی از قصد انجام ورزش‌های الکترونیک را توضیح می‌دهد. در عمل، این مفاهیم می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد رفتار بازی بر مصرف‌کنندگان ورزش‌های الکترونیک به ناشران رویدادها و لیگ های ورزشی ارائه دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 21 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 26 فروردین 1403
  • تاریخ پذیرش: 23 تیر 1404