رابطه عوامل تعهد سازمانی بر ویژگی‌های فردی مربیان تیم‌های ورزشی فوتبال کشور عراق با میانجیگری نقش رضایت شغلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

2 استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه ایران.

10.30473/arsm.2025.70376.3856

چکیده

هدف از پژوهش حاضر رابطه عوامل تعهد سازمانی بر ویژگی‌های فردی مربیان تیم‌های ورزشی فوتبال کشور عراق با میانجیگری نقش رضایت شغلی بود. با توجه به موضوع پژوهش، این پژوهش؛ از نوع توصیفی - همبستگی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها از نوع میدانی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل خبرگان فوتبال اعم از مربیان، داوران، ورزشکاران، رؤسا و مدیران باشگاه‏های فوتبال و پیشکسوتان این رشته ورزشی و استادان مدیریت ورزشی در کشور می‏باشد. در این پژوهش تمامی افراد مورد مطالعه با رویکرد تصادفی و با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای برآورد گردید و همچنین از فرمول کوکران برای تعیین نمونه آماری استفاده شده است که در نهایت 150 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت اطمینان از پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و همچنین جهت بررسی روایی به تأیید استادان رسید و از تکنیک مدل معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد بین تعهد سازمانی بر ویژگی‏های فردی مربیان رابطه مستقیم، مثبت و معناداری وجود دارد.  همچنین بین تعهد سازمانی و ویژگی‏های فردی مربیان با نقش میانجی رضایت شغلی ارتباط وجود داشت. در نهایت مشخص شد تعهد سازمانی بر رضایت شغلی تأثیر مثبت دارد. ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که تعهد سازمانی و ویژگی‌های فردی مربیان تأثیر قابل‌توجهی بر رضایت شغلی آن‏ها دارند. بنابراین، در سازمان‌ها و محیط‌های کاری، بهبود تعهد سازمانی و تقویت ویژگی‌های فردی مربیان می‌تواند بهبود رضایت شغلی آنان را به همراه داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abraham, A., Collins, D., & Martindale, R. (2006). The coaching schematic: Validation through expert coach consensus. Journal of Sports Sciences, 24, 549-564. Doi:10.1080/02640410500189173
Aghazadeh, A., & ShirMohammadzadeh, M. (2021). The relationship between communication skills and job motivation and organizational commitment of employees of sports and youth departments in West Azerbaijan province. Management and Organizational Behavior in Sports, 10(2), 61-70. (In Parsian) https://doi.org/10.71648/jmobs.2021.1045869
Amorose, A. J. (2007). Coaching effectiveness: Exploring the relationship between coaching behavior and self-determined motivation. In M. S. Hagger & N. L. D. Chatzisarantis (Eds.), Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport (pp. Human Kinetics.
Bahrami, Sh.,  Zardashtian,  Sh.,  & Yousefi, B.  (2014).  The effect of job satisfaction on the emotional commitment of employees of the Ministry of Sports and Youth. New approaches in sports management, 2(4), 87-96.
Chelladurai, P. (2007). Leadership in sports. In G.Tenenbaum & R. C. Eklund (Eds.). Handbook of sport psychology (pp. 113-135). Hoboken, NJ: Wiley.
Jones, R. L., & Kingston, K. (2013). An introduction to sports coaching: Connecting theory to practice. London, UK: Routledge.
Jowett, S., & Meek, G. A. (2000). The coach-athlete relationship in married couples: An exploratory content analysis. The Sport Psychologist, 14(2), 157-175. DOI:10.1123/tsp.14.2.157
Lee, Y. H., & Cho, H. (2021). The roles of different types of passion in emotional exhaustion and turnover intention among athletic coaches. International Journal of Sports Science & Coaching, 16(3), 465–476. https://doi.org/10.1177/1747954120976955
Lee, Y. K., Choi, J., Moon, B. Y., & Babin, B. J. (2014). Codes of ethics, corporate philanthropy, and employee responses. International Journal of Hospitality Management, 39, 97-106. DOI:10.1016/j.ijhm.2014.02.005
Rhoades, L., & Eisenberger, R. (2002). Perceived organizational support: A review of the literature. Journal of Applied Psychology, 87(4), 698–714. https://doi.org/10.1037/0021-9010.87.4.698
Smith, F. J. (1977). Work attitudes as predictors of attendance on a specific day. Journal of Applied Psychology, 62(1), 16-19. https://doi.org/10.1037/0021-9010.62.1.16
Smith, P. C., Kendall, L., & Hulin, C. L. (1969). The measurement of satisfaction in work and retirement. Chicago, IL: Rand McNally.
Smith, R. E., Schutz, R. W., Smoll, F. L., & Ptacek, J. T. (1995). Development and validation of a multidimensional measure of sport-specific psychological skills: The Athletic Coping Skills Inventory-28. Journal of Sport & Exercise Psychology, 17(4), 379-398. DOI:10.1123/jsep.17.4.379
Smith, R. E., Schutz, R. W., Smoll, F. L., & Ptacek, J. T. (1995). Development and validation of a multidimensional measure of sport-specific psychological skills: The Athletic Coping Skills Inventory-28. Journal of Sport & Exercise Psychology, 17(4), 379-398.
Smith, R. E., Smoll, F. L., & Cumming, S. P. (2007). Effects of a Motivational Climate Intervention for Coaches on Young Athletes' Sport Performance Anxiety. Journal of Sport & Exercise Psychology, 29(1), 39-59. https://doi.org/10.1123/jsep.29.1.39
Theodosiou, A., Drakou, A., & Sdoukos, T. (2020). Job satisfaction and job commitment of Greek tennis, table-tennis and badminton coaches. International Journal of Racket Sports Science, 2(2), 47-58. https://doi.org/10.30827/Digibug.65363
Turner, B. A., & Chelladurai, C. (2005). Organizational and occupational commitment, intention to leave, and perceived performance of intercollegiate coaches. Journal of Sport Management, 19, 193-211. DOI: https://doi.org/10.1123/jsm.19.2.193
Van Hoye, A., Heuzé, J. P., Van den Broucke, S., & Sarrazin, P. (2016). Are coaches’ health promotion activities beneficial for sport participants? A multilevel analysis. Journal of Science and Medicine in Sport, 19(2), 1028-1032. DOI:10.1016/j.jsams.2016.03.002
Van Hoye, A., Lane, A., Dowd, K., Seghers, J., Donaldson, A., Ooms, L., ... & Geidne, S. (2023). Health promoting sports clubs: from theoretical model to logic model. Health Promotion International, 38(2), daad009. DOI: 10.1093/heapro/daad009