تدوین برنامه استراتژی فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران به روش تحلیلیSWOT

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور

2 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج

چکیده

تدوین برنامه استراتژی فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران به روش تحلیلیSWOT.این تحقیق با هدف تعیین استراتژی‌های توسعه رشته اسکی در ایران به روش تحلیلی SWOT انجام شد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را تعداد 143 نفر از خبرگان اسکی در سطوح استانی، کشوری، بین المللی و جهانی تشکیل دادند و ابزار تحقیق را پرسشنامه محقق‌ساخته تشکیل می‌داد. به منظور تحلیل کمی اطلاعات و همچنین دستیابی دقیق تر به اطلاعات، با توجه به مطالعات کتابخانه‌ای و اینترنتی، پرسشنامه در چهار بخش برای بررسی شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید با استفاده از نظرات کمیته راهبردی در مورد SWOT به روش دلفی انجام شده و مورد تأیید چند تن از اساتید صاحب نظر و آشنا به ورزش اسکی قرار گرفت. تمامی محاسبات آماری با استفاده از نرم افزار SPSSدر سطح معناداری 05/0 انجام گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد علیرغم وجود نقاط ضعف محسوس‌تر نسبت به نقاط قوت، فرصت های بیشتری نیز در فدراسیون اسکی وجود دارد. از این رو باید راهبرد هایی را بیشتر مد نظر قرار داد که ضمن بهره گیری از فرصت ها موجب کاهش ضعف ها و کمبود ها شود.

کلیدواژه‌ها


ـ آذرنیا، هدایت (1384). بررسی گرایش دانشجویان دانشگاه تبریز به ورزش همگانی. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه تبریز.
ـ الوانی، سید مهدی (1387). مدیریت عمومی. چاپ سی و دوم. تهران: نشر نی.
ـ جهان‌بینی، عباس (1388). "تدوین استراتژی توسعة ورزش همگانی و قهرمانی استان قم". پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه پیام نور. واحد مرکز تهران.
ـ حمیدیزاده، حمیدرضا (1380) ، برنامهریزی استراتژیک. تهران: انتشارات سمت.
ـ حمیدی، مهرزاد؛ چوبینه، سیروس (1380). نحوة گذران اوقات فراغت کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با تأکید بر فعالیت‌های ورزشی، پژوهشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی.
ـ خسروی‌زاده، اسفندیار (1387). "مطالعه و طراحی برنامة استراتژیک کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران". رسالة دکتری. دانشگاه تهران.
ـ دیوید هانگر، جی؛ ویلن، توماس ال (1384). مبانی مدیریت استراتژیک. (ترجمة سید محمد اعرابی و داود ایزدی). تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
ـ رضائیان، علی (1387). مبانی سازمان و مدیریت. چاپ یازدهم. تهران: انتشارات سمت.
ـ سند راهبردی نظام جامع توسعة تربیت‌بدنی و ورزش کشور (1382). شرکت راد سامانه.
ـ سیف پناهی، جبار (1388). "طراحی و تدوین استراتژی توسعة ورزش قهرمانی استان کردستان". پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه تهران.
ـ عزیزی، بیستون (1387). "بررسی نگرش دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های دانشگاه تهران". پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد مدیریت ورزشی. دانشگاه تهران.
ـ غفرانی، محسن (1387). "طراحی و تدوین استراتژی توسعة ورزش همگانی و قهرمانی استان سیستان و بلوچستان". رسالة دکتری. دانشگاه تهران.
ـ غفوری، فرزاد (1382). "تعیین عوامل مؤثر بر گرایش مردم به ورزش همگانی و قهرمانی برای تعیین راهبرد‌های ورزش کشور". رسالة دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس.
ـ فرد آر، دیوید (1387). مدیریت استراتژیک. (ترجمة علی پارسائیان وسید‌محمد اعرابی). تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
ـ قره، محمد‌علی (1383). "وضعیت ورزش همگانی ایران و مقایسه آن با چند کشور منتخب جهان". رسالة دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی ورزشی. دانشگاه خوارزمی تهران.
ـ معینفرد، محمدرضا (1387). "وضعیت صنعت گردشگری ورزشی در ایران و ارائة الگوی توسعة آن". رسالة دکتری. دانشگاه خوارزمی.
ـ ممتازبخش، مریم؛ فکور، یوسف (1386). "بررسی راهکارهای ارتقا و توسعة ورزش همگانی بانوان دانشگاه علوم انتظامی". فصلنامة دانش انتظامی. سال نهم. شماره دوم. 53-61.
ـ مهرآیین، محمدرضا (1387). نظریات جدید جامعهشناسی و ورزش. تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
ـ نصیر‌زاده، عبد‌المهدی (1387). "طراحی و تدوین استراتژی توسعة ورزش قهرمانی و همگانی استان کرمان". پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه پیام نور.
ـ نمازی‌زاده، مهدی؛ سلحشور، بهمن (1372). تربیت‌بدنی عمومی. چاپ پنجم. تهران: انتشارات سمت.
 
- Buch, T. (2006). Resident perception of event impacts: Taupo and Ironman Newzealand. Master’s Thesis, AUT University.
-Ioana, M, Badulescu,A,Bac,O, Bac, D. (2008). Qualitative and quantitative analysis of sport tourism    from the perspective of Romanian young adults. MPRA Paper, No 7641, on-line at http:// mpra.ub.uni-muenchen.de.
- Fred R.David, )1988( , How Companies define their mission, long range planning.
- Fry L.F. upstart publis hing company, INC.
- Hill W. Charles and Jonse R.G.)1992(, Strategic management theory. Houghton Mifflin Company.
- Holzweher, F. (2002). Sport for all as a Social Change and Fitness Development. Institute of Sport     Scenic, Vienna University, Austria.
- Seungbum, L., Patrick, W. (2011). SWOT and AHP hybrid model for sport marketing outsourcing using a case of intercollegiate sport. Sport Management Review, Vol. 73, pp. 1-9