مدل سازی کسب و کار صنعت ورزش های الکترونیک در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم ورزشی. گروه مدیریت ورزشی. دانشگاه ارومیه. ارومیه. ایران

2 2. دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

چکیده

صنعت ورزش‌های الکترونیک در ایران به عنوان یک کسب و کار پتانسیل لازم برای توسعه و درآمدزایی را دارا می‌باشد. لذا، پرداختن به این موضوع از حوزه صنعت ورزش بسیار لازم و ضروری است. روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش‌شناسی از نوع آمیخته (کیفی- کمی) می‌باشد. جامعه آماری شامل متخصصان و فعالان حوزه بازی‌های رایانه‌ای، گیمرها، فعلان حوزه کسب و کار و اساتید مدیریت ورزشی می‌باشند. برای شناسایی شاخص‌های مهم بوم کسب و کار از مصاحبه سازمان یافته استفاده شد. در بخش کیفی با کمک خبرگان (13 نفر) در سه مرحله روش دلفی پرسشنامه تدوین گردید. بدین صورت که یافته‌های پژوهش برای مشارکت‌کنندگان ارائه و متن نظریه توسط آن‌ها و طی سه مرحله مطالعه و نقطه نظرات آن‌ها اعمال شد. تعداد نمونه مورد مطالعه در بخش کمی 82 نفر بود. مدل-سازی در چارچوب الگوی بوم استروالدر (2004)، با کمک نرم افزار اسمارت پی-ال‌اس انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بوم کسب و کار صنعت ورزش‌های الکترونیک ایران مثبت و معنی‌دار است. در بین مؤلفه‌های مورد بررسی شرکای کلیدی بر فعالیت اصلی، منابع کلیدی و ساختار هزینه تأثیر قوی و مثبت دارد. همچنین کانال توزیع نقش میانجی‌گری قوی در تأثیر ارزش پیشنهادی بر بخش‌های مشتریان دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات