شناسایی استراتژی‌های مقابله‌ای هواداران تیم ملی فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تمپل، فیلادلفیا، آمریکا.

چکیده

مفهوم استراتژی‌های مقابله‌ای هواداران فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی، حوزه جدیدی در ادیبات مدیریت و روان‌شناسی ورزشی است که به تازگی علاقه محققان رفتار مصرف‌کننده ورزشی را به‌خود جلب کرده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف استراتژی‌های مقابله‎ای هواداران تیم ملی فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی انجام پذیرفت. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی و به‌صورت تحلیل مضمون بوده و جامعه آماری شامل هواداران تیم ملی بودند که صفحه اینستاگرام فدراسیون فوتبال را دنبال می‎کردند. روش نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند بوده و مصاحبه عمیق با 16 شرکت‎کننده تا اشباع نظری صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از تکنیک کدگذاری و از نرم‌افزار ان‌ویوو استفاده شد. نتایج نشان داد استراتژی‌های مقابله‌ای هواداران تیم ملی در دو مضمون اصلی؛ استراتژی‌های مقابله‎ای احساسات- محور و مسأله- محور و شش مضمون فرعی؛ فاصله گرفتن از تیم، تقویت، موفقیت و دستاوردهای گذشته، تعصب درون گروهی و خوش‎بینی به آینده، رفتار تخریبی و انفجار هستند. نتایج این پژوهش در دو بخش نظری و عملی کاربردهای حائز اهمیتی را فراهم کرده است. از یک طرف، اولین مطالعه صورت گرفته در زمینه استراتژی‌های مقابله‌ای هواداران تیم ملی در شرایط تهدید هویت تیمی بوده و بخشی از شکاف عظیم این حوزه در تحقیقات داخلی و خارجی را برطرف کرده است. از طرف دیگر، دیدگاهی منسجم و درک کاملی از استراتژی‎های مقابله‌ای هواداران تیم ملی فوتبال و طیف وسیعی از اقدامات لازم مدیریتی برای مدیریت هرچه بهتر این استراتژی‌ها را ارائه داده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Aronson, J., & McGlone, M. S. (2009). Social identity and stereotype threat. Handbook of prejudice, stereotyping, and discrimination. New York: Psychology Press, 153–178.
Braun V, Clarke V. (2006)."Using thematic analysis in psychology". Qual Res Psychol. 3(2), 77–101.
Braun, V., Clarke, V., & Weate, P. (2016). Using thematic analysis in sport and exercise research. In Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise (pp. 213-227). Routledge.‏
Chang, M. J., Ko, Y. J., Connaughton, D. P., & Kang, J. H. (2016). The effects of perceived CSR, pride, team identification, and regional attachment: the moderating effect of gender. Journal of Sport & Tourism, 20(2), 145-159.
Cho, M., Schweickart, T., & Haase, A. (2014). Public engagement with nonprofit organisations on Facebook. Public Relations Review, 40(3), 565–567.‏
Creswell, J. W. (2014). Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Sage.‏
Creswell, John, W. miller, D. (2000). "Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches".
Delia, E. B. (2017). March sadness: Coping with fan identity threat. Sport Management Review, 20, 408 -421.
Delia, E. B. (2019). “You can’t just erase history”: Coping with team identity threat. Journal of Sport Management, 33, 203–214.
Delia, E. B., & James, J. D. (2018). The meaning of team in team identification. Sport Management Review, 21, 416–430.
Doyle, J. P., Lock, D., Funk, D. C., Filo, K., & McDonald, H. (2017). ‘I was there from the start’: The identity-maintenance strategies used by fans to combat the threat of losing. Sport Management Review, 20(2), 184-197.‏
Gutierrez, D. (2019). Impact of Special Events and Fan-Player Bonding on Identified Fan Consumption-A Study of Professional Soccer in the United States (Doctoral dissertation, Creighton University).‏
Havard, C. T. (2014). Glory out of reflected failure: The examination of how rivalry affects sport fans. Sport Management Review, 17, 243-253.
Huiszoon, P. (2019). Spectator loyalty toward sport organization-the creation of truly new fan relashenship management (Doctoral dissertation).‏
Huiszoon, P., Martinent, G., & Bodet, G. (2018). Sport governing bodies’ influence on non-transactional fan behaviours. Managing Sport and Leisure, 23(1-2), 123-138.‏
Hyatt, C. G., & Foster, W. M. (2015). Using identity work theory to understand the de-escalation of fandom: A study of former fans of National Hockey League teams. Journal of Sport Management, 29(4), 443–460.
Katz, M., Baker, T. A., & Du, H. (2020). Team Identity, Supporter Club Identity, and Fan Relationships: A Brand Community Network Analysis of a Soccer Supporters Club. Journal of Sport Management, 34(1), 9-21.‏
Kazemi b, M; Shah Qala, S (1392). The effect of football on the components of national identity. Culture Studies - Communication, 4 (23). 21-1. (In Persian).
Khastar, H (2008). Presenting a method for calculating the reliability of the coding stage in research interviews, Humanities Methodology Quarterly, Volume 15 (58), 174-161. (In Persian).
Kim, A., Qian, T. Y., Lee, H. W., Mastromartino, B., & Zhang, J. J. (2020). Growth in Sport Media and the Rise of New Sport Fandom. In Multidisciplinary Perspectives on Media Fandom (pp. 150-171). IGI Global.
Kim, Y., Magnusen, M., Kim, M., & Lee, H. (2019). Meta-Analytic review of sport consumption: Factors affecting attendance to sporting events. Sport Marketing Quarterly, 28, 117-134.
Lock, D., & Heere, B. (2017). Identity crisis: A theoretical analysis of ‘team identification’ research. European Sport Management Quarterly, 17, 413–435.
Mahmoudian A, Sadeghi Boroujerdi S, J Baker B. Identifying Fans' Coping Strategies, Against Team Identity Threat (Case study of Esteghlal FC). 3 2023; 10 (39) :121-139 (In Persian).
Mahmoudian, A., Boroujerdi, S. S., Ko, Y. J., & Delshab, V. (2023). The Impact of Perceived Team Reputation on Team Identification in the Context of European Football League Teams. Corporate Reputation Review, 1-16.‏
Mahmoudian, A; Sadeghi Boroujerdi, S (2021). The role of athlete brand management in psychological commitment and behavioral loyalty to the athlete (case study: Cristiano Ronaldo). Sports Management Studies, Volume 13(66), 114-83. (In Persian).
Mahmoudian, A; Sadeghi Boroujerdi, S; Naroi, M; Ibrahim F M, Ako (2021). The role of team identity in the attendance intention of football spectators with the mediation of attendance restrictions (case study: Esteghlal Club of Tehran). Contemporary researches in sports management, period 11, (21). 35-49. (In Persian).
Mahmoudian, A; Sadeghi Boroujerdi, Saeed; Heydari Topkanlu, Mohsen (2023). Analyzing fans' responses to sports teams' brand features on the Instagram social network (case study: Esteghlal and Persepolis football teams in Tehran). Communication Management in Sports Media, 10.30473/JSM.2021.56800.1492. (In Persian).Mahmoudian, A.; Sadeghi Boroujerdi, S.; Baker, J. Bradley (2023). Identification of factors threatening the team identity of football fans (case study: Esteghlal Club of Tehran), https://doi.org/10.22089/smrj.2022.11702.3531
Mahmoudian, A.; Sadeghi Boroujerdi, S.; Baker, J. Bradley (2023). Identifying factors that threaten the team identity of fans of the national football team, Sports Management, https://doi.org/10.22059/jsm.2022.334547.2855
Mansfield, A. C., Delia, E. B., & Katz, M. (2020). The blurry spectrums of team identity threat. Sport Management Review, 23(3), 414-427.‏
Nematzadeh, S; Rudbay, H; Safari, M; Seng Sefidi, A (1401). The relationship between the social responsibility of the national team and the image and identity of the Iranian national football team, Sports Science Quarterly, online publication. (In Persian).
Parker, H. M., & Fink, J. S. (2012). Arrest Record or Openly Gay: The Impact of Athletes' Personal Lives on Endorser Effectiveness. Sport Marketing Quarterly, 21(2), 70.‏
Pourkiani, M; Broumand, M; Hosseini, S E; Afrozeh, A (2019). The effect of emotions on the satisfaction, fandom and behavioral intentions of fans of Iran's premier football league clubs. Sports Marketing Studies, 1(2), 133-148. (In Persian).
Rocha, C. M., & Fleury, F. A. (2017). Attendance of Brazilian soccer games: the role of constraints and team identification. European Sport Management Quarterly, 17(4), 485-505.
Scutt, W. (2005). "The creation of theory": A recent application of the grounded theory method. The qualitative report, 2(4), 1-15.
 
So¨derlund, M., & Rosengren, S. (2004). Dismantling ‘positive affect’ and its effects on customer satisfaction: An empirical examination of costumer joy in a service encounter. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 17, 27-41.
Tajfel, H. (1982). Social psychology of intergroup relations. Annual Review of Psychology, 33, 1–39.
Theodorakis, N. D., Tsigilis, N., Wann, D. L., Lianopoulos, G., & Al-Emadi, A. (2016). Sport spectator identification scale: An item response analysis approach. International Journal of Sport Management, 17(IKEEART-2017-1313), 178-196.‏
Watkins, B.A. (2014). Revisiting the social identity-brand equity model: An application to professional sports. Journal of Sport Management, 28(4), 471–480.
Wegner, C. E., Delia, E. B., & Baker, B. J. (2020). Fan response to the identity threat of potential team relocation. Sport Management Review, 23(2), 215-228.‏
Westberg, K., Stavros, C., Farrelly, F., & Smith, A. C. (2020). Fan empathy as a response to athlete transgressions. Sport Management Review, 23(4), 719-735.‏
Yigit, A. T., Samak, B., & Kaya, T. (2020), An XGBoost-lasso ensemble modeling approach to football player value assessment. Journal of Intelligent & Fuzzy Systems, 39(5), 6303-6314.
Young, M. (2016). An analysis of the relationship between college football fans and their rival teams. Mississippi State University.‏
Ziaee, A., Adib-Moghaddam, A., Elling, A., van Sterkenburg, J., & van Hilvoorde, I. (2021). Football and the media construction of Iranian national identity during the FIFA World Cup 2018 and AFC Asian Cup 2019. Soccer & Society, 22(6), 613-625.