مطالعه کیفی پیامدهای مثبت بکارگیری بازاریابی ورزشی در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجویی دکتری گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشی، تهران، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، ایران.

چکیده

هدف از تحقیق حاضر مطالعه کیفی پیامدهای مثبت بکارگیری بازاریابی ورزشی در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران بوده است. روش تحقیق از نوع اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است که از تکنیک نظریه داده ‌بنیاد استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاه‌های فوتبال لیگ برتر ایران، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال بودند. برای نمونه‌گیری از روش هدفمند و تکنیک گلوله‌ برفی استفاده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه بصورت سؤالات باز استفاده شد. داده‌های حاصل از 17 مصاحبه تجزیه و تحلیل شدند. برای تاٌیید پایایی از روش بازآزمون و کدگذاری مجدد توسط محققین دیگر استفاده شد که 3 مصاحبه به عنوان نمونه کدگذاری شد و در نهایت پایایی میزان 85 درصد بدست آمد. نتایج نشان داد در فرایند کدگذاری باز در مجموع تعداد 120 کد اولیه غیرتکراری ایجاد شد. کدها بر اساس مشابهت موضوعی در قالب 12  کد محوری و در نهایت 4 کد انتخابی قرار گرفتند. این کدها عبارت بودند از: توسعه بنیادی شامل فوتبالی، حقوقی- قانونی و رفتاری-اخلاقی؛ توسعه ساختاری شامل باشگاهی، فناوری- تبلیغاتی و منابع انسانی؛ توسعه محیطی شامل اجتماعی، فرهنگی و مشتریان- هواداران و در نهایت توسعه اقتصادی شامل درآمدزایی-سرمایه‌گذاری، کارآفرینی- اشتغالزایی و رشد اقتصادی. با توجه به نتایج تحقیق حاضر و ارائه پیامدهای مثبت بکارگیری بازاریابی ورزشی، لازم است که مدیران و مسئولان فدراسیون، سازمان لیگ و باشگاه‌های فوتبال لیگ برتر ایران درخصوص بکارگیری و اجرایی نمودن مدیریت بازاریابی ورزشی اقدام لازم را انجام دهند تا بتوانند از مزایا و پیامدهای مثبت آن بهره‌مند گردند.

کلیدواژه‌ها


Alam, Z., Ameri, M. H., Khabiri; M., & Amiri, M. (2018). Designing a social media marketing model for Iranian Premier League clubs. Sports Management Studies, 10(50): 124-144. (Persian).
Amini, M., Etqhia, N., & Nowruz, R. (2020). Identifying the components and levels of knowledge-based economics in sports (qualitative approach), Sports Management Studies, 12 (4): 41-60. (Persian).
Asgarnejad Nouri, B., Saebonia, S., & Mohammadi, R. (2019). Determinants and Key Consequences of Internet Marketing Capabilities in the Banking Industry. New Marketing Research, 9(3): 19-42. (Persian).
Bahmani, F., Ehsani, M., Koozehchian, H., & Amiri, M. (2020). Designing a marketing model for Iranian women's professional leagues with a sustainable competitive advantage approach. Sports Management Studies, 12(59): 36-17. (Persian).
Ceren, A., & Vittorio, P. (2011). brand equity in team sports. The FC Kobenhavn case study. Copenhagen business school. Department of Marketing, MSc in Economics and Business Administration.
Chen, C.D., & Chen, C.C. (2012). Ssessing the Effects of Sports Marketing on Stock Returns: Evidence from the Nippon Professional Baseball Series. Journal of Sports Economics, 13(2); 197-169.
Coombs, W. T. & Jennifer, l. h. (2021). Strategic Sport Communication: Traditional and Transmedia Strategies for a Global Sports Market. Routledge, P: 13.
Coskun, A., Dinc, M.S. & Tetik, S. (2020). Strategic performance management for soccer clubs. Journal of Human Sport and Exercise, in press. doi:https://doi.org/10.14198/jhse,164.0 8.
Dima, T. (2015). Social media usage in European clubs football industry.The Romanian Economic Journal, 18(55); 28-117.
Elahi, A., Goodarzi, M., & Khabiri, M. (2005). Review of the performance of the professional football league Iran. Scientific Research Journal of Movement. Issue 27: 55-71. (Persian).
Elahi, A., Sajjadi, N., Khabiri, M., & Abrishami, H. (2010). Obstacles to the development of the Iranian professional football club industry. Research in Sports Management, No 28: 53-68. (Persian).
 Faiz, D., Nemati, M., Jebli, A., &Zangian, S. (2013). The Impact of Marketing Capabilities on the Performance Outcomes of Small and Medium-Sized Entrepreneurial Companies. Quarterly Journal of Innovation and Value Creation, First Year, No. 9: 19-28. (Persian).
Ghiyamirad, A., & Muharramzadeh, A. (2008). Investigating marketing strategies for promoting and developing sports in Iran. Spring Movement, No. 39: 175-192. (Persian).
Glaser, B. G. (2002). Conceptualizations: On theorizing using grounded theory. International Journal of qualitative Methods, 1(2): 1-3.
Guba, E.G., & Lincoln, Y.S. (1985). Epistemological and Methodological Bases of Naturalistic Inquiry”, Educational Communication and Technology Journal 30 (4): 233-252.
Haider, A.A., Zafar, A., Khalid, A., Majid, A., Abdullah, M.A., & Sarwar, M.B. (2019). Marketing Management, 12 (3), 56-81.
Homayounifar, M., Mosaveri, K., & Shahriari, E. (2014). Football marketing and its effect on economic boom, Atlantic Review of Economics, ISSN 2174-3835, Colegio de Economistas de A Coruña, A Coruña, Vol. 2: 1-26.
Karimi, J., Sultanian, L., & Mousavi Nasab, F. (2020). Qualitative study of the consequences of social entrepreneurship in sports. Applied Research in Sports Management, 9(3): 109-119. (Persian).
Kashker, S., Ghasemi, H., & Tojari, F. (2016). Sports marketing management. Third Edition, Science and Movement Publications, P: 407. (Persian).
 Korzynski, P. & Paniaguam, J. (2016). Score a tweet and post a goal: Social media recipes for sports stars, Business Horizons, 59: 92-185.
 Manoli, A. E. (2017). Sport marketing’s past, present and future; an introduction to the special issue on contemporary issues in sports marketing. Journal of Strategic Marketing, 26 (1): 1-5.
McCarthy, J., Rowley, J., Ashworth, C. J., & Pioch, E. (2014). Managing brand presence through social media: The case of UK football clubs. Internet Research, 24: 181–204.
 Mihalik, J., Lynall, R., Teel, E., & Carneiro, K. (2014). Concussion management in soccer. Journal of Sport and Health Science 3: 307-313. Morrow, S (1999). The new business of football: Accountability and finance in football, 21-29.
Nazari, S. Solati, N., & Gerami, A. (2019). The relationship between the dimensions of entrepreneurial marketing and the performance of sports clubs in Tehran. Strategic Studies in Sports and Youth, 18 (44): 49-70. (Persian).
Pirhiati, A., Vazife dost, H., Jafari, P., & Seif, A. (2019). Provide a social marketing model for social health services. Health Management, 10(4): 67-76. (Persian).
Raghati, A., Hadavi, F., & Aghaee, N., & Elahi, A. (2019). Strategies and consequences of professional sports development in Iran. Strategic Studies of Sports and Youth, 18(44): 9-26. (Persian).
Rajabi, M., Sultan Hosseini, M., Razavi, M. H., & Hosseini, E. (2012). The role of sports media and spectators in attracting private sector investment in championship sports. Sports Management Studies, No. 13: 93-106. (Persian).
Rezaei, S. (2017). Designing a revenue model for Iranian football clubs: with a grounded theory approach. Applied Research in Sports Management, 6(3): 101-116. (Persian).
Saberi, A. (2016). Designing and validating a social marketing model for the development of grassroots sports. PhD Thesis, Farabi Campus, Faculty of Management and Accounting, University of Tehran. (Persian).
 Seifpanahi Shabani, J., & Hamidi, M. (2013). Study and analysis of revenuegenerating methods of football clubs in Iran and the world", Physiological research and management in sports, 9(3): 21-22. (Persian).
Shank, M. D., & Lyberger, M. R. (2015). Sports Marketing: A Strategic Perspective. Published October by Routledge, P: 341.
Shirvani, T., Ismaili, M., Ehsani, M., & Koozehchian, H. (2020). Designing a competency model for sports market managers (using foundation data theory)". Sports Management and Development, 9(1), 62-78. (Persian).
Tatari, E., Ehsani, M., Koozechian, H., & Nowruz, R. (1398). Designing a model for the requirements of implementing social marketing in the country's recreational sports using the data theory of the foundation. Sports Management Studies, No. 53: 58-33. (Persian).
 Valinejad, S., Abbasi, I., Saeedi, P., & Mostaghimi, M. R. (2020). Sociocultural implications for the development of the marketing process in home-based entrepreneurial businesses. Khorasan Cultural-Social Studies Quarterly, 15(2): 121-148. (Persian).
Walipur, A., Noorai, M., & Kavosh, K. (2017). Consequences of implementing causal marketing in the banking system and its effect on customer loyalty to banks. Marketing Management, Year 6: 89-106. (Persian).
Williams, J., & Chinn, S. J. (2010). Meeting relationship-marketing goals through social media: A conceptual model for sport marketers. International Journal of Sport Communication, 3, 422–37.
Yoon Y, Kang W. (2005). Validation of Marketing Performance Model for Service Industries in Korea; 4: 57-76.
Zhang, J., Kim, E., Mastromartino, B., Qian, T.Y. & Nauright, J. (2018). The sport industry in growing economies. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19(2), 110-126.
 Zohrevandian, K., Ehsani, M., Koozechian, H., & Amiri, Mojtaba (2018). Model for identifying limitations and barriers to the marketing capabilities of football clubs. Sports Management Studies, 10(4): 131-152. (Persian).
Zohrevandian, K., Khosravi Zadeh, E., & Shirvani, T. (2020). Identifying the marketing capabilities and earning human resources of Iranian Premier League football clubs. Human Resource Management in Sports, 7(2): 387-403. (Persian).