ارزش‌گذاری اقتصادی باشگاه فوتبال استقلال تهران مبتنی بر تمایل به پرداخت با استفاده از روش CVM

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

2 استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

3 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی ، کرمانشاه، ایران

4 دانشیار مدیریت مالی گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

چکیده

هدف این پژوهش ارزش‌گذاری اقتصادی باشگاه فوتبال استقلال تهران با روش ارزش‌گذاری مشروط بود. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی انتخاب دوگانه دوبعدی جمع‌آوری شد. بر اساس جدول نمونه‌گیری میشل و کارسون 942 پرسشنامه مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس مدل رگرسیون لوجیت به روش forward LR تمایل به پرداخت افراد جهت ارزش‌گذاری باشگاه استقلال و عوامل مؤثر بر آن مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS21، MAPLE21 و Expert Choice استفاده شد. بر اساس نتایج، مقدار انتظاری تمایل به پرداخت سالیانه هر نفر برای باشگاه استقلال برابر با 134,235 تومان بود که ارزش سالیانه باشگاه برای هواداران برابر با 402,706,500,000 تومان است و ارزش فعلی باشگاه برابر با 2,237,258,333,333 تومان برآورد شد با توجه به نتایج تحلیل سلسله مراتبی مشخص شد که ارزش‌های مصرفی باشگاه استقلال با وزن 764/0 و قیمت 1,709,265,366,666 تومان نزدیک به سه برابر با اهمیت‌تر از ارزش‌های غیرمصرفی با وزن 236/0 و قیمت 527,992,966,667 تومان است. در اولویت‌بندی ارزش‎های مصرفی، ارزش‌های مصرفی غیرمستقیم با وزن 355/0 و قیمت 606,789,205,166 تومان در اولویت اول و ارزش‌های مصرفی مستقیم و ارزش‌های گزینه به ترتیب با وزن‌های 341/0 و 304/0 و قیمت‌های 582,859,490,033 تومان و 519,616,671,467 تومان در اولویت‌های دوم و سوم هستند. در اولویت‌بندی ارزش‌های غیر مصرفی، ارزش‌های وجودی با وزن 512/0 و قیمت 270,332,398,934 تومان با اهمیت‌تر از ارزش‌های میراث با وزن 488/0 و قیمت 257,660,567,733 تومان تشخیص داده شد. این نتایج می‌تواند دید وسیعی از ارزش‌های اقتصادی باشگاه استقلال به سیاست‌گذاران باشگاه جهت برنامه‌ریزی‌های کلان دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Adeli, O. A., & Rahimi kah kashi, S. (2021). Estimating willingness to pay for the Covid-19 vaccine using the conditional valuation method [Research].  Health Monitor Journal of the Iranian Institute for Health Sciences Research, 20(2), 223-236. https://doi.org/10.52547/payesh.20.2.223
Bafandeh Imandoust, s., lashkari, m., & Moghtadaei, f. (2015). The Economic Valuation of Urban Entertainment Services (the Case of: Estimates of the Amusement Value of Mellat Park in Holly Mashhad) [Research]. Journal of Urban Economics and Management, 3(10), 21- 35.
Bidram, R., Saffari, B., & Daruvar, D. (2018). Estimation of Economic Value of Foolad Mobarakeh Sepahan Football Club for Isfahan. Urban Economics, 2(1), 37-50 (in persian).
 Bidram, R., Saffari, B., & Daruvar, D. (2018). Estimation of Economic Value of Foolad Mobarakeh Sepahan Football Club for Isfahan. Urban Economics, 2(1), 37-50 (in persian).
 Cho, S., Lee, J. L., Won, J., & Lee, J. K. J. (2019). Empirical Investigation of Sport Trademark Dilution Using Contingent Valuation Method. Journal of Sport Management, 34(3), 189-200.
Choi, Y. j., Lee, W. S., Moon, J., & Kim, K.-B. (2021). The value of preserving endangered folk games using the contingent valuation method. Current Issues in Tourism, 24(9), 1319-1330.
De Boer, W. I., Koning, R. H., & Mierau, J. O. (2019). Ex ante and ex post willingness to pay for hosting a large international sport event. Journal of Sports Economics, 20(2), 159-176 De Rycke, J., & De Bosscher, V. (2019). Mapping the potential societal impacts triggered by elite sport: a conceptual framework. International Journal of Sport Policy and Politics, 11(3), 485- 502.
Falah Kazemi, M., Gholipour, N., & Eidi, H. (2017). Prioritize the Factors Affecting the Existence of Empty Seats in a Football Stadium, Using TOPSIS. Sport Management Studies, 9(43), 237-256.
Fischer, C., & Hamm, R. (2019). Football clubs and regional image. Review of Regional Research, 39(1), 1-23. Frick, B., & Wicker, P. (2018). The monetary value of having a first division Bundesliga team to local residents. Schmalenbach Business Review, 70(1), 63-103.
 Funahashi, H., & Mano, Y. (2015). Sociopsychological factors associated with the public's willingness to pay for elite sport policy: does risk perception matter? Managing Sport and Leisure, 20(2), 77-99.
 Funahashi, H., De Bosscher, V., & Mano, Y. (2015). Understanding public acceptance of elite sport policy in Japan: a structural equation modelling approach. European Sport Management Quarterly, 15(4), 478-504.
 Funahashi, H., Shibli, S., Sotiriadou, P., Mäkinen, J., Dijk, B., & De Bosscher, V. (2020). Valuing elite sport success using the contingent valuation method: A transnational study. Sport management review, 23(3), 548-562.
Hallmann, K., Breuer, C., & Kühnreich, B. (2013). Happiness, pride and elite sporting success: What population segments gain most from national athletic achievements? Sport management review, 16(2), 226-235.
Harati, m., peymanizad, h., talebpour, m., & keshtedar, m. (2020). Developing the Economic Valuation Model of Intangible Assets of Iran Handball Premier League Clubs. Journal of Sport Management, 12(2), 423-443.
Humphreys, B. R., Johnson, B. K., Mason, D. S., & Whitehead, J. C. (2018). Estimating the value of medal success in the Olympic Games. Journal of Sports Economics, 19(3), 398-416.
Jackendoff, R. (2006). The peculiar logic of value. Journal of Cognition and Culture, 6(3-4), 375- 407.
 kalashi, M., karimi, j., & eydi, H. (2019). Economic valuation of participation in sport and determination of people's willingness to pay (Demand for sports). Contemporary Studies On Sport Management, 9(17), 95-107.
Khalilain, S., Khodaverdizadeh, M., & Kavoosi Kelashemi, M. (2012). Determining Preservation Value of the Ghorigol Wetland and Applying Analytic Hierarchical Process )AHP( for Distinguishing Use and Non-Use Values. Journal of Environmental Studies, 37(60), 23-34.
Lee, J. L. (2015). Assessing sport brand value through use of the contingent valuation method. Journal of Economic & Financial Studies, 3(06), 33-44.
Maennig, W. (2019). Olympic Games: Public Referenda, Public Opinion and Willingness to Pay. The SAGE Handbook of Sports Economics, 367.
Mohsenifar, a., dousti, m., & tabesh, s. (2020). Estimated Economic Value of Nassaji Soccer Club of Mazandaran Province. Sport Management and Development, 9(2), 18-34. https://doi.org/10.22124/jsmd.2020.4145 (in persian)
 Orlowski, J., & Wicker, P. (2019). Monetary valuation of non-market goods and services: a review of conceptual approaches and empirical applications in sports. European Sport Management Quarterly, 19(4), 456-480.
 Orlowski, J., Wicker, P., Downward, P., Frick, B., Humphreys, B., Pawlowski, T., Ruseski, J., & Soebbing, B. (2019). Willingness to pay in sports. The SAGE Handbook of Sports Economics, 415.
 Owen, J. G. (2006). The intangible benefits of sports teams. Public Finance and Management, 6(3), 321.
Pizzol, M., Weidema, B., Brandão, M., & Osset, P. (2015). Monetary valuation in life cycle assessment: a review. Journal of Cleaner Production, 86, 170-179.
Segerson, K. (2017). Valuing environmental goods and services: an economic perspective. In A primer on nonmarket valuation (pp. 1-25). Springer.
Shapiro, S. L., Drayer, J., & Dwyer, B. (2016). Examining consumer perceptions of demandbased ticket pricing in sport. Sport Marketing Quarterly, 25(1).
Süssmuth, B., Heyne, M., & Maennig, W. (2010). Induced civic pride and integration. Oxford CVM bulletin of economics and statistics, 72(2), 202- 220.
Walker, M., & Mondello, M. J. (2007). Moving beyond economic impact: A closer look at the contingent valuation method. International Journal of Sport Finance, 2(3), 149-160.
Wicker, P., & Hallmann, K. (2013). Estimating consumer's willingness-to-pay for participation in and traveling to Marathon events. Event Management, 17(3), 271-282.
Wicker, P., Whitehead, J. C., Johnson, B. K., & Mason, D. S. (2016). Willingness‐to‐Pay for Sporting Success of Football Bundesliga Teams. Contemporary economic policy, 34(3), 446-462.
Wicker, P., Whitehead, J. C., Mason, D. S., & Johnson, B. K. (2017). Public support for hosting the Olympic Summer Games in Germany: The CVM approach. Urban Studies, 54(15), 3597- 3614.
 Xiao, J., Wang, M., & Gao, X. (2020). Valuing tourists’ willingness to pay for conserving the non-use values of marine tourism resources: a comparison of three archipelagic tourism destinations in China. Journal of Sustainable Tourism, 1-33.