شناسایی موانع بلوغ مدیریت دانش همراستا با کسب و کار در ورزش ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

2 استاد، مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع بلوغ مدیریت دانش همراستا با کسب‌و‌کار در ورزش ایران است. این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است که به‌صورت میدانی انجام شده و در ردیف تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری شامل اعضای هیئت‌علمی مدیریت ورزشی دانشگاه‌های دولتی و آزاد و متخصصین ادارات کل ورزش و جوانان بود. روش نمونه گیری روش تصادفی- طبقه‌‌ای بود و برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 23 3 ،PLS انجام شد. برای تعیین موانع از آزمون بارتلت، KMO تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که 11 عامل به‌عنوان موانع در سازمان‌های ورزشی شناسایی شدند که شامل عدم پشتیبانی و نبود زیرساخت سازمانی مدیریت دانش، عدم ارتباط مدیریت دانش با کسب‌و‌کار و استراتژی‌های آن، مطلوب ‌نبودن عوامل مدیریتی و محیطی مدیریت دانش، نبود امنیت و ضعف مدیریت فناوری اطلاعات، نداشتن استراتژی و اهداف مدیریت دانش، ضعف ساختار و فرایندهای سازمانی مدیریت دانش، عدم توجه به مدیریت پروژه و توانمندسازی کارکنان در ارتباط با مدیریت دانش، مدیریت ناکارآمد منابع انسانی دانش‌محور، نبود حکمرانی مدیریت دانش، کیفیت پایین دانش، فناوری اطلاعات و سیستم‌های مدیریت دانشی و کارایی و اثربخشی پایین سیستم‌های مدیریت دانش در سازمان‌‌های ورزشی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


Akbari,A. Nooshinfard,F. Hariri,N. (2019) Identifying and prioritizing the barriers to knowledge flow in university libraries based on the maturity model of knowledge management belonged to the American Productivity and Quality Center, Library and Information Science Research,Vol.8,Issue.2,pp.129-140. (in Persian)
Akhavan, P. Philsoophian, M. Karimi Gavareshki, M, H. (2017) Developing a knowledge management strategy model based on maturity level: A Fuzzy Delphi approach; Iranian Journal of Information Processing and Management, Vol. 32, No. 2, pp. 397-420. (in Persian)
Ale,M. Toledo,C. Chiotti,O. Galli,M. (2014) A conceptual model  and technological support for organizational knowledge management, Science of computer programming, In press, corrected proof, Available online11 January.
Chang, T., Wang, T., (2009) Using the fuzzy multi criteria decision making approach for measuring the possibility of successful knowledge management, The journal of information sciences;1(179):355-382.
Dorsamy, M., Raman, M, Kaliaman, M., (2013) Knowledge management system in support of disasters management: A two decade review, Technological Forecasting & Social change, http//dx.doi.org/10,1016/j.Techfore.
Gazar, M. (2015) The role of knowledge management in improving efficiency, World Economy Newspaper,NO.3832, news code.963859. (in Persian)
Hashemi,S,S. Mohamadi Moghadam,Y. Mohamadi Moghadam,E.(2011) Knowledge management, requirements and challenges, Tow see-quarterly development of the human resource and logistics, VOL.6,NO.19,pp.101-130. (in Persian)
Jabarzadeh,Y. Sepehri,F.(2016) Developing a Causal Model of Human and Organizational Culture Factors Affecting the Knowledge Management Maturity Using Meta-Synthesis Approach, Journal of Information Technology Management, Vol.8,Issue.26,pp. 47-76. (in Persian)
Jamipoor, Mona. Manian, Amir., MusaKhani,Mohammad., Hassan-Zadeh, Alireza (2014) Designing the maturity model of knowledge management in line with business strategies, PhD thesis, System Management, University of Tehran, School of Management. (in Persian)
Kameli, M, J.(2008) Knowledge management and its barriers in government organizations(case study in the police organizations),Journal Karaghah scientific,VOl.3,NO.1,pp.17-39. (in Persian)
Karami Ranjbarfar,A. Keshavarzi,A,H. Safari,S. (2016) Identify the characteristics of the knowledge management process and rank its barriers in small and medium businesses (case study the shop equipment industry and travel service offices, Faculty of humanities, shahed university, Master thesis . (in Persian)
Kumar, S, Singh, V, Haleem, A, (2014) Knowledge management-enablers and barriers: a questionnaire-based study. Int. J. Knowledge Engineering and Data Mining, Vol. 3, No. 1, 2014
Lin, C., Wu, J. C. & Yen, D. C. (2012). Exploring barriers to knowledge flow at different knowledge management maturity stages. Information & Management, 49(1): 10-23.
Manian, Amir., Musa Khan, Mohammad., Hassanzadeh, Alireza., Jamipoor, Mona (2014). Designing the maturity model of knowledge management in line with business strategies using transcendental methods. Information Technology Management, Faculty of Management, University of Tehran, 6(2):307-332. (in Persian) 
Massa, S and Testa, S., (2009)A Knowledge management approach to organizational competitive advantage evidence from the food sector.Eurpean management journal;1(27)128-141
Mazloomi Soveini,F. Jaberi,A. KHazaei Pool,J. (2016) Designing a model to investigate the effect of creativity and to share tacit and explicit knowledge on performance of sport organizations based on BSC approach, SPORT MANAGEMENT (HARAKAT),VOL.7,NO.6,pp.847-864. (in Persian)
Nenonen, S., Storbaka, k., (2010) Business model design: Conceptual networked value co-creation, quality and service sciences,2(1),43-59
Oliva, F.L., Kotabe, M. (2019) Barriers, practices, methods and knowledge management tools in startups, Journal of Knowledge Management, https://doi.org/10.1108/JKM-06-2018-0361
Osterwal, A., &Pigneur, Y., (2013) Open business model. Canda J o hn wiley.
Parasanejad,M.(2011) Relationship between Organizational Creativity and Job Stress among the Employees of Agricultural Organization in Fars Province, Master thesis in organizational industrial psychology, Marvdasht branch of Azad University, Faculty of education science and psychology. (in Persian)
Ragsdale, J., & Platz,J.,(2017)TSIA KM maturity model (Mapping evolution of KM from recognition to strategic program), Technology Services Industry Association(TSTA).
Rezaeian.A. Ahmadvand,A,M. Tavaleat,R,A. (2010) The Study of knowledge management strategy and knowledge strategy in organization. Police human development.VOL.6.NO.27,pp. 33-64. (in Persian)
Singh, M, O., Kant, R., (2008) Knowledge management barriers: An interpretive structural modeling approach, International journal of management science and engineering management,.3(2), 141-150
Ta htinen, J., & Palo, T., (2011) A network perspective on business models for emerging technology-based services. Business& Industrial Marketing, 26(5),377-388
Veer, R.P., Rowley, J., (2017) Learning Organization Knowledge Management in Higher Education Institutions: Enablers and Barriers in Mauritiu, The Learning Organization, Vol. 24 No. 5, pp. 366-377.  https://doi.org/10.1108/TLO-03-2017-0030
Wong,K,Y.,(2005) critical success factors for implementing knowledge management in small and medium enterprise .Ind  manag Datasyst,105(3):261-79.
Zahedi,M. Akhavan,P. Naghdi Khananchah,SH. (2020) Identifying the Key Barriers to Knowledge Management and Lessons Learned in the Project-Based Military Organizations, A research quarterly in military management,VOl.19,NO.16,pp. 29-68. (in Persian)