تدوین چارچوب سرمایه فرهنگی در ورزش: رویکردی جامعه شناختی

نوع مقاله : کاربردی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

4 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران.

چکیده

هدف از مطالعه حاضر تدوین چارچوب جامعه شناختی سرمایه‌فرهنگی در ورزش ایران می-باشد. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل جامعه‌شناختی پدیده‌های ورزشی انتخاب شد. مشارکت‌کنندگان شامل دو بخش منابع‌انسانی و منابع اطلاعاتی بود. مشارکت‌کنندگان به تعداد قابل کفایت، به‌صورت هدفمند و برمبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (16نفر و 63سند). ابزار پژوهش شامل مصاحبه‌های اکتشافی نیمه‌ساختارمند به همراه مطالعه کتابخانه‌ای نظام‌مند بود. روایی ابزار براساس شایستگی علمی نمونه، روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تائید گردید. جهت تحلیل یافته‌ها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله‌ای (باز، گزینشی و موضوعی) با رویکرد تحلیل سیستمی و جامعه‌شناختی استفاده شد. سطوح و منظرها به ترتیب اثرگذاری- اثرپذیری بین متغیرهای زیر مجموعه آن‌ها شامل ظرفیت-های مولد، سازوکارهای پیشران، دستاوردهای توزیعی و کارکردهای قابل انتظار سرمایه‌فرهنگی در ورزش بود. بطور کلی متولیان و ذینفعان در ورزش کشور در برنامه‌ها و اهداف خرد و کلان در خصوص ورزش کشور و دخیل بودن سرمایه فرهنگی در ورزش کشور، توجه داشته باشند که خانواده و سبک زندگی ورزش مدار، آموزش و تحصیل ورزش محور، جایگاه ورزش در طبقه اجتماعی و همچنین سرمایه انسانی در ورزش را به عنوان ظرفیت‌های مولد سرمایه فرهنگی در ورزش کشور در نظر بگیرند.

کلیدواژه‌ها


Adelkhani A, Vaez Mousavi S M K, Farahani A. (2011). Cultural capital of participants in public sports (policy and strategies). Assembly and strategy. 19(69): 5-32. ( Persian)
Asefi AAi, Sepahi Badjani F. (2019). The relationship between cultural capital and girls' participation in sports. Physiology and management research in sports. 11(3): 37-45.( Persian)
Beheshtian A, Rahmati M M, Yaqoubi Choubai, A. (2015). Studying the relationship between cultural capital and sports participation among employees of Mashhad municipality, the second national conference on new achievements in physical education and sports, Chabahar, https://civilica.com/doc/583774 ( Persian)
Bronikowska, M., & Prabucki, B. (2014). TAFISA and UNESCO joint effort for building cultural capital through traditional sports. An analysis of The 5th World Sport For All Games. Studia Humanistyczne AGH, 13(1): 45-69.
Bunds, K., & Casper, J. (2018). Sport, physical culture, and the environment: An introduction. Sociology of sport journal, 35(1), 1-7.
CLASS, A. (2020). Building bridges, how cultural capital predicts self-reported health.
Ekholm, D., & Lindström Sol, S. (2020). Mobilising non-participant youth: using sport and culture in local government policy to target social exclusion. International Journal of Cultural Policy, 26(4), 510-523.
Fujiwara, D., Kudrna, L. and Dolan, P. (2014). Quantifying and Valuing the Wellbeing Impacts of Culture and Sport. UK: Department of Culture Media & Sport.
Gemar, A. (2020). Sport as culture: Social class, styles of cultural consumption and sports participation in Canada. International Review for the Sociology of Sport, 55(2), 186-208.
Ghodsi, A. M., Afsharkohan, J., & Atarod, A. (2013). Study of effective Factors on Participation of Bu-Ali Sinas female students in Sports activities, women's studies (Sociological & Psychological), Vol. 11, No. 2, pp:167-196.
Hamer, M., Molloy, G. J., de Oliveira, C., & Demakakos, P. (2009). Leisure time physical activity, risk of depressive symptoms, and inflammatory mediators: the English Longitudinal Study of Ageing. Psychoneuroendocrinology, 34(7), 1050-1055.
Hamzezadeh Afkham Sh, Najafzadeh M R. (2014). The relationship between cultural capital and spending leisure time with an emphasis on sports activities among people aged 18-29 in Mahabad city. National Conference of Sports and Health Applied Sciences. ( Persian)
Hashemi, N., Sebar, B., & Harris, N. (2018). The relationship between cultural capital and lifestyle health behaviours in young people: a systematic review. Public health, 164, 57-67.
Hayton, J. W., & Blundell, M. (2020). Exploring the relationship between social class and sport event volunteering. Sport Management Review.
Linford, M. K. (2009). Understanding the Relationship Between Interscholastic Sports Participation and Labor Market Outcomes: Interscholastic Sports as Cultural Capital.
Long, J., & Bianchini, F. (2019). New directions in the arts and sport? Critiquing national strategies. Sport in Society, 22(5), 734-753.
McGovern, J. (2021). The intersection of class, race, gender and generation in shaping Latinas’ sport experiences. Sociological Spectrum, 41(1), 96-114.
Miriosfi S j. Ramzaninejad R, Rahmati, M M. (2015). Examining the role of social culture development in the cultural development of championship sports. Human resource management in sports, 4(1): 131-146. ( Persian)
Moin Aldini J, Sanatkhah A. (2011). Socio-cultural factors affecting citizens' tendency towards public sports (case study: Kerman city). Urban Sociological Studies (Urban Studies). 2(3): 149-178. ( Persian)
Parsamehr M, Niknejad M,R. Pour Ismaili M, Rasoulinejad S P. (2016). The relationship between cultural capital and participation in physical activities of women in Yazd. Sports management and movement behavior research paper. 13(25): 83-99. ( Persian)
Qahfarkhi Qorbani L, Farahani A, Mazloum M. (2017). The impact of intellectual capital and cultural capital in the marketing of clubs in Mazandaran province, the fourth national conference of sports sciences and physical training of Iran, Tehran, https://civilica.com/doc/774522 ( Persian)
Quackley, J. (2014). Sports in society 5 and 2. Translation: Qadimi Bahram. (2013), Tehran, Bammad Kitab. P. 93.
Quaglione, D., Crociata, A., Agovino, M., & Iaia, L. (2020). Cultural capital and online purchase of tourism services. Annals of Tourism Research, 80, 102797.
Saadati M, Abbaszadeh M, Hatami R. (2012). Investigating the relationship between cultural capital, social capital and aggression (case study: fans of Tractor Sazi football team in Tabriz). Scientific Quarterly of East Azarbaijan Police Science, 3(8): 1-25. ( Persian)
Skrubbeltrang, L. S. (2019). Reproduction and Opportunity in Talent Development: A Sports Sociological Study of Danish SportsClasses.
Stempel, C. (2020). Sport as high culture in the USA. International Review for the Sociology of Sport, 55(8), 1167-1191.
Storr, R., & Spaaij, R. (2017). ‘I guess it’s kind of elitist’: the formation and mobilisation of cultural, social and physical capital in youth sport volunteering. Journal of Youth Studies, 20(4), 487-502.
Strauss, A., & Corbin, J. (1990) Basics of qualitative research. Newbury Park, CA: Sage.
Tennur yerlisu, l. (2013). life satiesfacatoin leisure satiesfacatoin and percivid fridoom of park recreation participant “jonral of procidia –social and behavoira sciences; 28 (7):572-591.
Vollmer, J., Lohmann, J., & Giess-Stüber, P. (2019). Relevance of parental cultural capital for adolescents’ physical exercise and sport activity. European Journal for Sport and Society, 16(4), 342-360.
Wallhead, T. L., Garn, A. C., & Vidoni, C. (2013). Sport Education and social goals in physical education: relationships with enjoyment, relatedness, and leisure-time physical activity. Physical Education and Sport Pedagogy, 18(4), 427-441.
Warde, A. (2006). Cultural capital and the place of sport. Cultural Trends, 15(2-3), 107-122.
Wong, C. S., Wong, P. M., & Peng, K. Z. (2010). Effect of middle-level leader and teacher emotional intelligence on school teachers’ job satisfaction: The case of Hong Kong. Educational Management Administration & Leadership, 38(1), 59-70.