عوامل مؤثر بر بهبود الگوسازی و ایجاد نمادهای فرهنگی در ورزش همگانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه تربیت بدنی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر بهبود الگوسازی و ایجاد نمادهای فرهنگی در ورزش همگانی طراحی و اجرا گردید. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده‌‌‌‌‌‌ها توصیفی- پیمایشی و براساس رویکرد تحقیق، آمیخته بود. جامعه‌‌‌‌‌‌ی آماری را در بخش کیفی، نخبگان و صاحب‌نظران حوزه مدیریت و آگاه به موضوع تحقیق و در بخش کمی متخصصان امر تشکیل دادند. ابزار تحقیق پرسشنامه و مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند بود. جهت بررسی داده‌ها در بخش کیفی از کدگذاری و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها در نرم‌‌‌‌‌‌افزارهای SPSS نسخه 20 و Smart PLS نسخه 2 انجام شد. نتایج نشان داد که فعالیت‌های فرهنگی، مسائل آموزشی، فعالیت‌های اجتماعی، مسائل نظارتی، مسائل ماهیتی، مسائل اخلاقی و نمادسازی به‌عنوان مؤلفه‌های کلیدی در جهت بهبود الگوسازی فرهنگی در ورزش همگانی تأثیرگذار هستند که در این میان عوامل فرهنگی، آموزشی و اجتماعی نقش برجسته‌تری ایفا می‌کنند.

کلیدواژه‌ها


Brown, W. J., Basil, M. D., & Bocarnea, M. C. (2003). The influence of famous athletes on health beliefs and practices: Mark McGwire, child abuse prevention, and androstenedione. Journal of Health Communication, 8(1), 41-57.
Chedova, T., & Solovyev, S. (2018). Academic sport club to cultivate sport culture values. Theory and Practice of Physical Culture(10), 14-14.
Fink, J. S. (2015). Female athletes, women's sport, and the sport media commercial complex: Have we really “come a long way, baby”? Sport management review, 18(3), 331-342.
Gavrilova, Y., & Donohue, B. (2018). Sport-specific mental health interventions in athletes: A call for optimization models sensitive to sport culture. Journal of Sport Behavior, 41(3), 283-304.
Houck, Z., Asken, B., Clugston, J., Perlstein, W., & Bauer, R. (2018). Socioeconomic status and race outperform concussion history and sport participation in predicting collegiate athlete baseline neurocognitive scores. Journal of the International Neuropsychological Society, 24(1), 1-10.
Jarvis, C. B., MacKenzie, S. B., & Podsakoff, P. M. (2003). A critical review of construct indicators and measurement model misspecification in marketing and consumer research. Journal of consumer research, 30(2), 199-218.
Lolita, D., Nataliia, B., Oksana, S., Yevgeniy, I., Lyudmyla, S., Oleg, B., ... Olena, T. (2020). Theoretical aspects of design and development of information and educational environment in the system of training of masters in physical culture and sport.
Lott, G. H., & Turner, B. A. (2018). Collegiate sport participation and student-athlete development through the lens of emotional intelligence. Journal of Amateur Sport, 4(2), 1-28.
Maadandar, L., & Mohammadi, S. A. (2010). Examining people's opinions about consumption patterns in society and the role of media in reforming them. Communication Research (Research and Measurement), 17(1), 149-170. (Persian)
Maclean, V. M., & Rozier, C. (2009). From Sport Culture to the Social World of the “Good PT” Masculinities and the Career Development of Physical Therapists. Men and Masculinities, 11(3), 286-306.
Malina, R. M. (2009). Children and adolescents in the sport culture: the overwhelming majority to the select few. Journal of exercise science & fitness, 7(2), S1-S10.
McKay, C. D., & Bolling, C. (2021). How Sport Culture and Commodification Influence Injury Experiences: Another One Bites The Dust. In The Mental Impact of Sports Injury (pp. 138-152): Routledge.
Mehrabi, M. (2012). Media modeling of sports figures and its impact on young audiences. (Master degree), Allameh Tabatabai University, Tehran. (Persian).
Miryousefi, S. J., & Bakhshndah, H. (2020). Explanation and Prioritization of Mass Media Factors Affecting Political Culture Development of Championship Sport. Journal of Sport Management, 12(2), 501-520.
Pinto, S., Balenzuela, P., & Dorso, C. O. (2016). Setting the agenda: Different strategies of a mass media in a model of cultural dissemination. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 458, 378-390.
Strandbu, Å., Bakken, A., & Stefansen, K. (2020). The continued importance of family sport culture for sport participation during the teenage years. Sport, Education and Society, 25(8), 931-945.
Thompson, A., Bloyce, D., & Mackintosh, C. (2021). “It is always going to change”–examining the experiences of managing top-down changes by sport development officers working in national governing bodies of sport in England. Managing Sport and Leisure, 26(1-2), 60-79.
Vasold, K. L., Deere, S. J., & Pivarnik, J. M. (2019). Club and intramural sports participation and college student academic success. Recreational Sports Journal, 43(1), 55-66.
Vaughan, J., Mallett, C. J., Potrac, P., López-Felip, M. A., & Davids, K. (2021). Football, culture, skill development and sport coaching: Extending ecological approaches in athlete development using the skilled intentionality framework. Frontiers in Psychology, 12.
Wilson, K. E., & Millar, P. (2021). Intramural Sport Participation: An Examination of Participant Benefits, Service Quality, Program Satisfaction, and Student Retention. Recreational Sports Journal, 45(2), 149-160.