ارزیابی و تدوین نورم آمادگی جسمانی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان (پردیس نسیبه تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.30473/arsm.2024.67841.3769

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تدوین نورم آمادگی جسمانی دانشجو معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران انجام شد. این مطالعه به روش توصیفی و کاربردی بر روی 325 دانشجو معلم که واحد درسی تربیت بدنی عمومی یک را گذرانده بودند، صورت گرفت. داده‌ها از طریق آزمون‌های دوی 800 متر، پلانک، شنای سوئدی و ایستگاهی جمع‌آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار هنجار انجام شد. نتایج نشان داد میانگین رکوردهای به دست آمده در آزمون‌های مذکور به ترتیب 85/4 دقیقه، 62 ثانیه، 19 تکرار و 30/1 دقیقه است. براساس نورم‌های به دست آمده، بهترین نمره ها به دانشجویانی تعلق میگیرد که رکوردهای 79/3 دقیقه در دوی 800 متر، 72 ثانیه در پلانک، 27 تکرار در شنای سوئدی و 06/1 دقیقه در ایستگاهی را کسب کنند. این نتایج حاکی از فاصله وضعیت آمادگی جسمانی دانشجویان با شرایط مطلوب است. در نهایت، نورم‌های آمادگی جسمانی ارائه شده می‌تواند به‌عنوان مرجع مفیدی برای استادان رشته تربیت بدنی در ارزیابی و بهبود آمادگی جسمانی دانشجو معلمان دختر مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Bakir, M. (2011). Constructing Percentiles Norms for Male Students Participating in the Physical Fitness Preparation Course. An-Najah University Journal for Research - B (Humanities), 25(3), 709–742. https://doi.org/10.35552/0247-025-003-008
Bolívar, J., Daponte, A., Rodríguez, M., & Sánchez, J. J. (2010). The Influence of Individual, Social and Physical Environment Factors on Physical Activity in the Adult Population in Andalusia, Spain. International Journal of Environmental Research and Public Health, 7(1), 60–77. https://doi.org/10.3390/ijerph7010060
Cogley, R. M., Archambault, T. A., Fibeger, J. F., Koverman, M. M., Youdas, J. W., & Hollman, J. H. (2005). Comparison of muscle activation using various hand positions during the push-up exercise. The Journal of Strength & Conditioning Research, 19(3), 628-633. https://doi.org/10.1519/00124278-200508000-00024
Cortell-Tormo, J. M., García-Jaén, M., Chulvi-Medrano, I., Hernández-Sánchez, S., Lucas-Cuevas, Á. G., & Tortosa-Martínez, J. (2017). Influence of Scapular Position on the Core Musculature Activation in the Prone Plank Exercise. Journal of Strength and Conditioning Research, 31(8), 2255–2262. https://doi.org/10.1519/jsc.0000000000001689
Daragmeh, O. D. (2024). Establishing Norms Levels For Physical Fitness For The Students Admission Exam In The Physical Education Departments In Palestinians Universities. Mustansiriyah Journal of Sports Science, 144-159. https://doi.org/10.62540/mjss.conf.4th.2023.11
De Groot, G. C. L., & Fagerström, L. (2010). Older adults’ motivating factors and barriers to exercise to prevent falls. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 18(2), 153–160. https://doi.org/10.3109/11038128.2010.487113
Hardman, K. (2008). The Situation of Physical Education in Schools: A European Perspective. Human Movement, 9(1). https://doi.org/10.2478/v10038-008-0001-z
Kalih, B. S., & Rahmadani, E. A. (2021). Comparison of 800 Meter and 400 Meter Run Effects on The Increase Of Lactic Acid In Athletic Athlete. Gladi : Jurnal Ilmu Keolahragaan, 12(03), 61-67. https://doi.org/10.21009/gjik.123.09
Kashef, M. (2013). Designing and making software for preparing standard inflations under Windows. Research in Sports Sciences, 5(1), 15-30. (In Persian).
Kljajević, V., Stanković, M., Đorđević, D., Trkulja-Petković, D., Jovanović, R., Plazibat, K., Oršolić, M., Čurić, M., & Sporiš, G. (2021). Physical Activity and Physical Fitness among University Students-A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(1), 158. https://doi.org/10.3390/ijerph19010158
Riadi, O., & Satria, M. H. (2023). Physical Fitness Levels of Students in Public  Elementary School 8 Semende Darat Laut (Implementation of Physical Education in the New Normal Era). Journal Coaching Education Sports, 4(1), 105–120. https://doi.org/10.31599/jces.v4i1.1918
Snarr, R. L., & Esco, M. R. (2014). Electromyographical Comparison of Plank Variations Performed With and Without Instability Devices. Journal of Strength and Conditioning Research, 28(11), 3298–3305. https://doi.org/10.1519/jsc.0000000000000521
Zhao, F., Sun, S., Xiong, J., & Zheng, G. (2019). The effect of Baduanjin exercise on health-related physical fitness of college students: study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 20(1), 1-9. https://doi.org/10.1186/s13063-019-3672-1
Zhao, Y., & Ma, T. (2019). Research on the Optimum Design of College Physical Education Teaching Contents for the Improvement of College Students’ Health-Related Physical Fitness. Proceedings of the 2nd International Workshop on Education Reform and Social Sciences (ERSS 2019). https://doi.org/10.2991/assehr.k.191206.082