با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد آیت الله آملی، آمل، ایران

2 استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات،تهران،ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

10.30473/arsm.2024.67149.3758

چکیده

هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تبیین ارتباط عوامل موثر در ایجاد سازمان ورزشی نوآور با عملکرد سازمان‌های ورزشی منتخب بود. روش تحقیق به صورت آمیخته بود که در بخش کیفی از مدل تحلیلی پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش تحلیلی توصیفی- همبستگی استفاده شد. نمونه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از نخبگان، پژوهشگران دانشگاهی و مدیران سازمان‌های ورزشی بودند که به صورت نظری و با استفاده از روش هدفمند سهمیه‌ای انتخاب شدند و در بخش کمی نیز تعداد 324 نفر از مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان‌های ورزشی منتخب کشور به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای– تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل مصاحبه و پرسشنامه بود. در این پژوهش، فرایند تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و در بخش کمی نیز از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحلیل‌های کیفی نشان داد که 6 مقوله محوری با عناوین (ویژگی‌های سازمانی، فراسازمانی، رفتاری، مدیریتی، دانشی و فناورانه) همراه با 23 مقوله فرعی در ایجاد سازمان ورزشی نوآور تاثیرگذار بود و نتایج تحلیل‌های کمی نیز نشان داد که بین سازمان ورزشی نوآور با عملکرد سازمان‌های ورزشی و مولفه‌های آن شامل منظر مشتری، منظر مالی، منظر فرایندهای داخلی و منظر یادگیری و رشد رابطه معناداری وجود دارد که این ارتباط مثبت و مستقیم بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات