1
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2
استاد گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان
3
دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان
10.30473/arsm.2025.69627.3825
چکیده
برندسازی دانشگاهها موضوع جدیدی است که به تازگی توجه محققان و دانشگاهها را بهخود جلب کرده است. برندسازی رشتههای تحصیلی دانشگاهی بهعنوان مقدمه برندسازی دانشگاهها حائز اهمیت است. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی چالشهای برندسازی رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی در ایران بود. روش پژوهش حاضر بهصورت آمیخته و از نوع طرح متوالی اکتشافی است. در فاز کیفی از روش تحلیل مضمون و نرمافزار NVivo و در فاز کمی از روش تحلیل سلسله مراتبی و نرمافزار Expert choice استفاده گردید. مشارکتکنندگان در مرحله کیفی شامل 12 نفر از متخصیصن حوزه برندسازی ورزشی و در بخش کمی نیز شامل 8 نفر از همین افراد بودند. یافته نشان داد چالشهای برندسازی رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی در 11 مضمون فرعی بهترتیب اولویت؛ فقدان معیار مناسب در قبولی (126/0)، ضعف اساتید و دانشجویان (110/0)، عدم تضمین شغلی (106/0)، فقدان جایگاه درس تربیتبدنی در کنکور (105/0)، دانش پایین جامعه نسبت به رشته (094/0)، عدم ترویج صحیح (086/0)، پذیرش غیرمعقول (080/0)، ضعف مدیریتی (078/0)، اهمیت پایین درس تربیتبدنی (076/0)، آگاهی پایین جامعه نسبت به درس تربیتبدنی (074/0) و امکانات و آموزش ضعیف (071/0) دستهبندی شدهاند. پژوهش حاضر بینش جدید و دیدگاه منسجمی از چالشهای پیشروی بستر برندسازی رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی را مشخص و برنامه استراتژیکی در اختیار مدیران و مسئولان زیربط قرار داده تا با تدوین راهکارها و اقدامات لازم بتوانند تعداد و میزان این چالشها را کاهش و شرایط و زمینه برند شدن این رشته را تسهیل نمایند.
مرادی, سهیلا , صادقی بروجردی, سعید و محمودیان, عابد . (1404). شناسایی و اولویتبندی چالشهای برندسازی رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی. فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, (), -. doi: 10.30473/arsm.2025.69627.3825
MLA
مرادی, سهیلا , , صادقی بروجردی, سعید , و محمودیان, عابد . "شناسایی و اولویتبندی چالشهای برندسازی رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی", فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, , , 1404, -. doi: 10.30473/arsm.2025.69627.3825
HARVARD
مرادی, سهیلا, صادقی بروجردی, سعید, محمودیان, عابد. (1404). 'شناسایی و اولویتبندی چالشهای برندسازی رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی', فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, (), pp. -. doi: 10.30473/arsm.2025.69627.3825
CHICAGO
سهیلا مرادی , سعید صادقی بروجردی و عابد محمودیان, "شناسایی و اولویتبندی چالشهای برندسازی رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی," فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, (1404): -, doi: 10.30473/arsm.2025.69627.3825
VANCOUVER
مرادی, سهیلا, صادقی بروجردی, سعید, محمودیان, عابد. شناسایی و اولویتبندی چالشهای برندسازی رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی. فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, 1404; (): -. doi: 10.30473/arsm.2025.69627.3825