طراحی مدل خلق ارزش ویژه برند برای باشگاه های ورزشی خصوصی(رویکردی کیفی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم ورزشی،واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی،اصفهان،ایران.

2 دانشیار گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس

3 مدیریت ورزشی، مرکزتحقیقات طب ورزشی،واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد،ایران

10.30473/arsm.2025.69855.3837

چکیده

مطالعه حاضر با هدف طراحی مدل خلق ارزش ویژه برند برای باشگاه های ورزشی خصوصی با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شده است. این پژوهش به لحاظ هدف توسعه ای و به لحاظ روش گردآوری در زمرۀ پژوهش های کیفی است و با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش را کارشناسان و خبرگان حوزه بازاریابی و بازاریابی ورزشی (مطلعین کلیدی) تشکیل میدادند. جهت نمونهگیری از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و نمونه گیری تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد، بر این مبنا تعداد 15 مصاحبه انجام گرفت. برای جمعآوری اطلاعات، از مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تجزیه و تحلیل دادهها از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی استفاده شد. در مرحلۀ کدگذاری باز تعداد 84 مفهوم اولیه، در مرحله کدگذاری محوری با در نظر گرفتن قرابت معنایی مفاهیم شناسایی شده 24 مفهوم ثانویه و 11 مقوله فرعی شناسایی و ایجاد شد و در شرایط، راهبردها و پیامدهای مدل نظاممند اشتراوس و کوربین جاگذاری شدند. نتایج این تحقیق میتواند آگاهی مدیران باشگاههای ورزشی خصوصی را در سطوح کلان، میانی و خرد در مورد خلق ارزش ویژه برند افزایش دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 11 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 30 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 07 فروردین 1404