اتقیاء، ناهید (1384). «نقش فعالیتهای ورزشی در پیشگیری و مقابله با انحرافات اخلاقی و اجتماعی جوانان ایرانی». مجله نیرو و نشاط، صص 48-30.##احمدی، سیروس (1390). بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و نوع دوستی. مجموعه مقالات همایش ملی مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان. پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز. ##احمدی، عزت الله؛ شیخ علیزاده، سیاوش؛ شیر محمد زاده، محسن (1384). «بررسی آزمایشی تأثیر ورزش بر سلامت روانی دانشجویان». مجله حرکت. شماره 28، صص 29- 19. ##امیر تاش، علی محمد؛ سبحانی نژاد، مهدی؛ عابدی، احمد (1385). «مقایسه رشد اجتماعی دانشآموزان ورزشکار و غیر پسر ورزشکار دوره راهنمایی تحصیلی». فصلنامه المپیک. سال 14، شماره2، صص 61-53.##ایمان، محمدتقی؛ مرادی، گلمراد (1390). بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و رفتارهای مطلوب اجتماعی جوانان. مجموعه مقالات همایش ملی مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان، پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز. ##برک، لورای (1386). روانشناسی رشد (از نوجوانی تا پایان زندگی). ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: نشر ارسباران. ##رمضانی دیسفانی، علی (1380). اثربخشی آموزش مسئولیتپذیری به شیوه گلاسر بر کاهش بحران هویت دانشآموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.##رمضانی نژاد، رحیم (1390). تربیت بدنی در مدارس. چاپ ششم، تهران: انتشارات سمت.##رمضانی نژاد، رحیم؛ نیازی، سید محمد (1389). اهداف، استانداردها و محتوای درس تربیت بدنی در مدارس. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.##سعادتی شامیر، ابوطالب (1383). بررسی ارتباط بین سبکهای هویت روان سنجی (اطلاعاتی، هنجاری، سردرگمی/ اجتنابی) با سلامت عمومی و مسئولیت پذیری در دانشجویان دانشگاههای تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.##طالبیان نیا، حسین؛ مظفری، امیراحمد؛ مرتضائی، بهزاد (1387). «بررسی وضعیت توسعه رفتار اخلاقی در ورزش قهرمانی کشور و ارائه راهکار». نشریه حرکت. شماره 37، صص 191-171.##عابدینی، احمد (1386). فرزندان و مسئولیت پذیری سیاسی و اجتماعی. تهران: انتشارات عابد. ##کردلو، منیره (1387). «بررسی عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری نوجوانان دبیرستانی در خانه و مدرسه». مجله رشد مشاور مدرسه. دوره4، شماره1، صص 11-4.##گودرزی، محمود؛ اسلامی، ایوب؛ علی دوست قهفرخی، ابراهیم (1394). «شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ ورزش همگانی از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. سال 4، شماره 3 (15 پیاپی)، صص 27-11.##نریمانی، محمد؛ ابوالقاسمی، عباس؛ برهمند، اوشا؛ محمد امینی، زرار (1385). «مقایسه سرسختی روانشناختی، سبکهای تفکر، مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار». پژوهش در علوم ورزشی. شماره 11، صص 77-59.##نوفرستی، اعظم؛ حمیدپور، حسن؛ دروگر، خدیجه (1389). «مقایسه ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار». فصلنامه روانشناسی کاربردی. شماره 2، صص 100-87.##یگانه، طیبه؛ حسین خانزاده، عباسعلی (1391). «بررسی مقایسهای مشکلات رفتاری کودکان ورزشکار و غیر ورزشکار». مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان. شماره 17، صص 29-17.##
Andre, M.H. (2010). “Analyzing the learning of the taking personal and social responsibility model within a new physical education undergraduate degree program in EI Salvador”. Master degree thesis, Faculty of applied health science, Brock university.##Chen, S.; Snyder, S. & Magner, M. (2010). “The effects of sport participation on student-athletes' and non-athlete students' social life and identity”. Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, 3, 176-193. ##Fraser-Thomas, J.L.; Cote, J.& Deakin, J. (2005). “Youth sport programs: An avenue to foster positive youth development”. Physical Education & Sport Pedagogy, 10(1): 19-40.##Gordon, B. (2007). An examination of the responsibility model in a New Zealand secondary school physical education program.PhD thesis, Massey university, palmerston, newzealand. ##Hartman, D. (2003). “Theorizing sport as social intervention: A view from the Grassroots”. Quest, 55(2), 118-140.##Hellison, D. & Walsh, D. (2002). “Responsibility-Based Youth Programs Evaluation: Investigating the Investigators”. Quest, 54(4), 292-307. ##Hellison, D. (2003). “Teaching responsibility through physical activity”.Champaign,IL:HumanKinetics.##Hellison, D. (2010). “Teaching personal and social responsibility through physical activity”. Champaign, IL: Human Kinetics Publishers.##Hellison, D.R. (1985). “Goals and sterategies for teaching physical education”. Champaign,IL: Human kinetics.##Laker, A. (2000). “Beyond the boundaries of physical education”. London; New York: RoutledgeFalmer. ##Lewis, T.J.; Sugai, G. & Colvin, G. (1998). “Reducing problem behavior through a school-wide system of effective behavioral support: Investigation of a school-wide social skills training program and contextual interventions”. School Psychology Review, 27(3), 446-459.##Li, w.; Wright, P.M.; Rukavina, P.B.; pickering, M. (2008). “Measuring students perceptions of personal and social responsibility to intrinsic motivation in urban physical education”. Journal of Teaching in Physical Education, 27, 167-178. ##Martinek, T.(2003). “Enhancing positive youth development through sport”. Paper presented at the Greek Forum Minutes College Of Physical Education, 31 May - 1 June 2003, Greece. ##Metzler, M. (2007). “Looking for (and finding) modern day pioneers in kinesiology and physical education in higher education”. Quest, 59(3), 288-297.##Silva III, J. M. (1984). “The status of sport psychology: A national survey of coaches”.Journal of PhysicalEducation, Recreation & Dance, 55(7), 46-49.##Singer, J.L. & Singer, D.G. (2006).”Preschoolers'imaginative playas precursor of narrative consciousness”. Imagination, Cognition and Personality, 25(2), 97-117.##Stephens, T. (1988). “Physical activity and mental health in the United States and Canada: evidence from four population surveys”.Preventive medicine, 17(1), 35-47.##Vidoni, C. (2005). The effects of fair play instruction on 8th -grade physical education students. PhD thesis (the Degree Doctor of Philosophy) The Ohio State University. ##Wright, P.M. & Burton, S. (2008). “Implemenation and outcomes of a responsibility-based physical activity program integrated into an intact high school physical education class”. Journal of Teaching in Physical Education, 27, 138-154. ##Wright, P.M.; Rukavina. P.B.; Li ,w.; pickering, M. (2007). “Measuring students’ perceptions of personal and social responsibility and its relationship to enjoyment in urban physical education”. American Educational Research Association, 2007 Conference Proceedings, AERA National Conference, Chicago, April 9-13.##